Neolamprologus brichardi

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
polleke

Neolamprologus brichardi

Bericht door polleke » 07 sep 2017, 15:37

ff een paar vragen over de prinses van Burundi

ik denk eraan om een groep van 15 a 25 te houden, maar wens geen kweek :shock:

dus enkel mannen of enkel vrouwen, wel allemaal al volwassen dieren, wat denken jullie dat het beste is :?:

kan er iemand inschatten of een groep van 1 geslacht haalbaar is naar samenleving en agressie :?:

de groep zou tussen frontosa's en alen leven in een 250 x 70 x 70 aquarium

graag jullie idee of mening of als er iemand weet heeft dat dit al eens gehouden is :D

Leleupi white

Re: Neolamprologus brichardi

Bericht door Leleupi white » 07 sep 2017, 16:55

N Brichardi is een pittig beestje.
Het lijkt me wel een mooi plaatje de combinatie.
Allemaal zelfde geslacht heb ik nog nooit gezien in zo een groep.
Ben benieuwd naar de reacties .
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

David

Bericht door David » 07 sep 2017, 18:28

Ik heb er geen ervaring mee maar wel begrepen en ook op filmpjes gezien dat de Bricardi echt pestkoppen kunnen zijn waarbij de ondanks hun formaat grotere Frontosa in de stress schieten met mogelijk ziektes tot gevolg.

polleke

Bericht door polleke » 07 sep 2017, 19:25

allemaal waar, het zijn geen doetjes :lol:

maar meeste ervaring is dan ook gebaseerd op het feit dat ze hun kroost verdedigen, met maar 1 geslacht ZOU het anders kunnen zijn.

als je koppels hebt met jongen verdrijven ze alles wat maar in de buurt komt, ik denk/hoop dat je met maar 1 geslacht dat ze gewoon rond zwemmen en andere vissen met rust laten, je hebt ook geen paar/pronk gedrag.

ben benieuwd naar meer reacties :D

NielsO

Bericht door NielsO » 08 sep 2017, 01:23

Ik denk/vrees dat je in ieder geval natuurlijk gedrag de kop in drukt zo. Zoveel zou ik er ook niet in zetten eerlijk gezegd. Brichardi kunnen ook zonder jongen wel etteren hoor, net als andere neolamprologus soorten. Ze zullen toch wel hun plekje claimen en dat in ieder geval onderling verdedigen. Wil je zo'n soort setting, zou ik het eerder safe spelen met bijvoorbeeld 5 stuks van 1 geslacht oid. Dan hebben ze allemaal wel wat de ruimte en zo ook je andere vissen. :)

Wil je minder drama, kun je misschien beter voor een koppel/groepje n. gracillis/maranguensis oid gaan. Die kweken ook minder hard dan brichardi heb ik begrepen en zijn qua karakter wat rustiger. Maranguensis zou helemaal minder zijn. Eventueel wat synos/phyllonemus/lophiobagrus die het jongbroed wat binnen de perken kunnen houden.

polleke

Bericht door polleke » 08 sep 2017, 19:03

ff een reactie op "natuurlijk gedrag"
niet persoonlijk maar gewoon mijn mening erover

in de term "natuurlijk gedrag" zit het woord "natuur", ik denk dat niemand een meer of zelfs maar 1/10 van de grootte van het tanganyika meer heeft, dus wat is natuurlijk gedrag :shock:

je kan zoveel mogelijk in een aquarium doen maar NOOIT de natuur evenaren :(
je houd ook je vissen niet samen met alle andere soorten die in het meer voorkomen en al zeker niet samen met de natuurlijke vijanden.

als hier op het forum iemand met een bepaalde afmeting van aquarium komt dan word er een vis selectie voorgesteld, vb. een 60 x 30 is goed voor similis of multies, ja hallo zeer natuur getrouw :shock:

begrijp me niet verkeerd, het kan maar is toch niet echt de natuur nabootsen

de meeste vissen die wij in onze prachtige hobby hebben, kennen zelfs het meer niet, dus laat staan dat ze hetzelfde zouden gedragen. in onze aquarium zonder vijanden of in het meer waar op elke cm gevaar lonkt.

nog een vb, neem een groepje van 5 a 6 vissen en laat een koppel vormen en vang dan de rest uit, zeer natuurlijk, doen ze in het meer dagelijks :lol:

als er in het meer een vis zich niet goed voelt in de groep, zwemt die een paar meter of kilometer verder, ik denk niet dat er iemand dit al heeft meegemaakt thuis.

je zal in het meer ook koppels tegenkomen en groepen met een 1/3 verhouding maar niet op die wijze dat wij onze vissen houden, WIJ ZIJN SELECTIEF en houden wat we willen en mooi vinden.

dit ff mijn "korte" mening en naar mijn inzien een gegeven dat je als hobbyist ALTIJD in gedachte dient te houden
proberen kan maar een meer heb je niet :oops:

polleke

Bericht door polleke » 08 sep 2017, 19:15

terug on topic

de vraag komt er omdat ik enkel de prinses wil houden vanwege zijn/haar schoonheid :D
ik wil geen kweek omdat je dan zeker problemen hebt, ik heb wel rovers zoals alen en syno's maar dan nog heb je het verdedigen, en ja dit is ook mooi maar niet gewenst.

over het aantal ben ik ook niet uit, 5 of 30 (zeg maar iets), de bedoeling is om een mooie groep te hebben die je kan zien rondzwemmen.

gaan ze etteren en de andere bewoners het leven zuur maken grijp ik uiteraard in, daarom is de oorspronkelijke vraag gesteld over het houden van 1 geslacht.

iedereen weet en geeft ook de raad, dat als je de prinses gaat houden dat ze kweken als konijnen en je de jongen amper kwijt raakt, maar toch houd iedereen koppels of harems of groepen met zowel mannen als vrouwen of in bepaalde gevallen een solo vis.

ik vermoed dat het nog nooit geprobeerd is om een groep van 1 geslacht te houden en te zien of het kan.

wat mijn idee of hoop is, is een groep die gewoon rustig zijn gang gaat en nergens naar omkijkt en dan heb je volgens mij het mooie gecombineerd zonder het vervelende (kolonie gedrag), maar ik heb de waarheid niet in pacht. 8-)

David

Bericht door David » 08 sep 2017, 19:53

Leuk dat jij hier wat meer van jezelf laat zien op dit forum met je betoog over natuurlijk gedrag. Het is goed als er meerdere meningen en gezichtspunten belicht worden hier. Ik snap je wens en gedachtegang en ben mocht je het gaan proberen benieuwd hoe het gaat uitpakken. Keep us posted.

Overigens hoe denk je over de genoemde suggestie om een mildere soort te nemen zoals de Maranguensis?

polleke

Bericht door polleke » 09 sep 2017, 11:59

een andere soort is niet de bedoeling, ik wil echt de zeer mooie sierlijke prinses

de genoemde soort is ook wel mooi, maar is die wel te vinden :?:
een mildere soort of niet, doet niets af van het feit dat ik geen kweek en territorium gedrag wil

gewoon een groep die niet bezig is met pronken en voortplanten, noem het gewoon een school die niets anders te doen heeft dan zwemmen :lol:

wat denken jullie eigenlijk van alleen mannen of vrouwen :?:

mannen zijn mooier met langere vinnen, maar mss iets dominanter
vrouwen hebben mss teveel eileg gedrag en gaan afzetten met schimmels tot gevolg :?

iemand hierover een idee/mening :?:

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 09 sep 2017, 12:13

Aquatreff heeft marunguensis op de stocklist staan

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 09 sep 2017, 13:54

Ik ben het grotendeels met je eens, maar toch wil ik graag even op het laatste gedeelte van het volgende reageren.
polleke schreef:
08 sep 2017, 19:03
je houd ook je vissen niet samen met alle andere soorten die in het meer voorkomen en al zeker niet samen met de natuurlijke vijanden.
Dit wordt toch wel eens gedaan. Zo hebben wij bijvoorbeeld attenuatus in ons bestand genomen om de populatie van de multifasciatus en de nakweek van andere vissen in toom te houden, omdat uitvangen in onze bakmaat haast ondoenlijk is of je moet al zeker 75% water verversen en dan is het nog een hele klus.

Vroeger heb ik 3 stuks pectoralis gehouden in combinatie met een kolonie multifasciatus, maar die vingen echt alles weg totdat er geen multi's meer in de bak zwommen. Dat was dus beslist niet de bedoeling.

Daarom heb ik ze later door de hecqui vervangen en dat ging veel beter. Af en toe zwom er een hecqui met een volwassen multifasciatus in de bek. Zo werd de populatie niet te groot en ving de hecqui voedsel, wat bij hun natuurlijke gedrag hoort. Deze hecqui's waren overigens wildvang. Net als de pectoralis, eerder genoemd.

Toch zou ik sommige combinaties absoluut niet proberen, dus ik begrijp je standpunt. Cyphotilapia's met Cyprichromis bijvoorbeeld om er maar eens 1 te noemen.

Alleen mannen of vrouwen houden zou ik niet snel doen, omdat ik graag het gehele gedrag van de soort zie. Daar heb ik dus geen ervaring mee...
2.70 x 0.85 x 0.60m

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 09 sep 2017, 15:07

Toch zou ik sommige combinaties absoluut niet proberen, dus ik begrijp je standpunt. Cyphotilapia's met Cyprichromis bijvoorbeeld om er maar eens 1 te noemen

@ nijlpaard, er is een forumlid die al jaren cyprichromis en cyphotilapia samen in 1 bak houd. Zonder dat de cyps als voer eindigen.

polleke

Bericht door polleke » 09 sep 2017, 16:54

@nijlpaard

dat bedoelde ik niet met de natuurlijk vijanden, ik bedoelde dat je in het meer op sommige plaatsen van een paar meter je 10 verschillende soorten kan hebben en dat doen wij niet

ik heb ook alen en similis en syno's.

jongbroed in toom houden is 1 ding maar weten dat je vandaag een bestand maakt dat morgen is opgegeten dat zullen er niet veel doen of het is een dure hobby :lol:

het gegeven cyps en frontosa is en zal altijd een risico vormen, bij mij zwemmen op dit ogenblik ook cyps maar er verdwijnt af en toe er toch 1tje en die groep ga ik nu overbrengen in een andere bak.

om toch een mooi geheel te verkrijgen met de frontosa, alen, similis en syno's is mijn keuze op de prinses gevallen.

ik hoop hier omtrent toch wel een beetje goede raad/mening te krijgen, maar ik ga het toch proberen en dan zien we wel hoe het verloopt.

@sieb
de lijst van aqua-treff verandert zelden, ik denk niet dat je alles zomaar kan krijgen wat erop staat.
maar ook al hebben ze, ik verander niet van soort :D

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 09 sep 2017, 17:05

@polleke: Helemaal duidelijk dan! :wink:

@Sieb: Dan krijgen de Cyphotilapia's zeker genoeg voer en het zal geen wildvang zijn, lijkt mij :roll:
2.70 x 0.85 x 0.60m

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 09 sep 2017, 21:30

@ nijlpaard, dat weet ik niet.

Plaats reactie