Cyprichromis Leptosoma Utinta

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Bastiano

Cyprichromis Leptosoma Utinta

Bericht door Bastiano » 02 nov 2017, 13:01

Goedemiddag,

Sinds begin september heb ik een schooltje Utinta's in mijn bak zwemmen (150x50x60). De verhouding man vrouw is 1:1 en in totaal 10 stuks. Mijn idee was op dit tot een grotere school te laten uitgroeien. Ik heb inmiddels 2 vrouwtjes gehad die gepaard hebben, waarvan ik 2 jongen heb gezien, maar helaas waren die 's avonds al opgesnoept. Wellicht ook door de bijvissen, 2x A. Calvus en 2x Synodontis PWZ.

De afgelopen maanden heb ik de school geobserveerd. De vrouwen eten goed, (droogvoer en diepvries Cyclops en een enkele keer diepvries Artemia), maar de mannen eten 2 wel en 3 een stuk minder en allen alleen diepvries.
Binnen de groep heeft 1 man zichzelf naar voren geschoven als de dominantste. Het is dan ook een heel mooi visje en hij pronkt veel. Dat zal dan ook de vader geweest zijn van de kleintjes. Maar daarnaast jaagt hij ook veel op de drie mindere mannen. Dit is nu ook duidelijk te zien aan het verstoppen en wegtrekken van de totale groep door deze drie. Eentje is al flink vermagerd.

Nu wil ik natuurlijk niet dat ik straks met minder mannen overblijf. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik hoopte dat de groep groot genoeg was, zodat de aandacht goed verdeeld is. Ik heb al gelezen dat wellicht grotere groepen in dit geval de aandacht nog meer verdelen.

Is het verstandig om de groep te vergroten om zo nog meer concurrentie onder de mannen te brengen, of is er wellicht nog een andere optie.

Ik hoor het graag.

David

Re: Cyprichromis Leptosoma Utinta

Bericht door David » 03 nov 2017, 17:24

Ik zou Cyprichromis in grotere aantallen houden en dan minder mannen dan vrouwen. Ik heb op zelf 12 vrouwen van de Paracyprichromis Nigripinnis met 3 mannen en dat gaat prima.

polleke

Bericht door polleke » 03 nov 2017, 18:50

paracyps zijn niet hetzelfde als cyprichromis :)

ik heb vroeger hetzelfde gedrag gezien, 1 man die de andere mannen wegduwt in een hoek :mrgreen:

ik zou sowieso de groep vergroten en zeker meer mannen nemen.
reden om meer mannen te nemen is dat dan de dominante man niet alle andere mannen kan wegduwen.

dus groep aanvullen met mannen of anders kan je ook gewoon alle mannen wegdoen en 1 man houden, maar dat is niet zo mooi omdat net de mannen kleur hebben :D

mocht je overwegen om de dominante man eruit te halen (heb ik geprobeerd) werkt niet dan neemt een andere de heerschappij gewoon over :oops:

Bastiano

Bericht door Bastiano » 05 nov 2017, 10:48

Bedankt voor jullie reactie.
Gisteren heb ik ook in overleg met de winkel er 10 stuks bijgezet. Deze zijn wel een maatje kleiner. De mannen beginnen net te kleuren.

Plaats reactie