Cyprichromis leptosoma Mpulungu

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
andre

Cyprichromis leptosoma Mpulungu

Bericht door andre » 20 nov 2017, 10:57

Ongeveer anderhalf jaar geleden schafte ik mij een 35-tal halfwas dieren aan bij 2 verschillende aquariumzaken . Deze vissen werden gehouden in een 600-liter aquarium, waar de waterwaarden perfect waren en zijn . Na een jaartje had ik nog maximum een twintigtal over . Drie maand geleden nam het aantal gestaag af, tot ik er nog 3 overhield ( 1 man en 2 vrouwen ) .
Als bijvissen heb ik een aantal julidochromis marlieri ancistrussen en een paar boti'a's . De temperatuur van het water schommelt rond de 24°, 2 wekelijkse waterverversing van 1/3 van het aquariumwater .
Een paar jaar geleden deed zich hetzelfde fenomeen voor in een 300-liter aquarium .
Ik houd ook cyprichromis yellow head en paracyprichromis nigripinnis waarmee ik geen enkel probleem ervaar .
Volgens mij houdt dit fenomeen verband met de kwaliteit van de vissen : uitgekweekt ( import uit de oostbloklanden ) , inteelt ...
Heeft er iemand ervaring met het houden van deze vissen ?
Graag een reactie.

Aquaristieke groeten,
Andre

oostijnoo

Re: CYPRICHROMIS LEPTOSOMA MPULUNGU

Bericht door oostijnoo » 20 nov 2017, 13:32

Cyp’s zijn gevoelig voor wormen...en stress. Kleine bakken met storende medebewoners kunnen zorgen voor verzwakte dieren. Cyp’s hebben rust nodig tijdens de nacht. In Het Meer hangen ze tegen rotswanden en kieren. Niet in onbeschud open water, zoals ze vaak in een aquarium moeten leven.

Waarom niet wat eerder ingegrepen ?
Was er iets te zien aan de dode dieren ? Ingevallen buiken, mager, krom trekken, uitpuilende ogen, donkere kleur.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Plaats reactie