Multi's verhoudingsprobleem

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Orangefrog

Multi's verhoudingsprobleem

Bericht door Orangefrog » 20 nov 2017, 21:09

Beste Tanganyika liefhebbers,

Ik zit met een probleempje, in begin september heb ik een groep Lamprologus multifasciatus gekocht. De bedoeling was dat ik een groep van 2M,6V zou krijgen. Doordat de dieren gevangen werden met schelp en al was het erg moeilijk om alles te controleren. Eenmaal thuis bleken het 7 dieren ipv 8 dieren te zijn. Nu de dieren na een aantal weken gevestigd in de bak zitten krijg ik sterk het vermoeden dat de verhouding ook niet goed gegaan is. Het lijkt er erg sterk op dat ik 5 mannen heb en 2 vrouwen. Dit denk ik vanwege grote en gedrag. In de bak is het allemaal redelijk rustig naast wat flaren van de mannen na elkaar. Er is een duidelijk koppel aanwezig, waardoor ik de andere vissen mooi vergelijken kan :) Nu heb ik gelezen dat het introduceren van nieuwe dieren in een kolonie sterk wordt afgeraden. Ik weet nu niet wat ik zo goed moet met deze kwestie, dus graag hoor ik wat jullie hierover te zeggen hebben :wink:

Nog even wat info over de bak: het is een bak van 70-30-40, er zitten een 70tal escargot huizen in en wat stenen voor een natuurlijke barrière. De Ph zit op 8,5 en de andere waterwaarde zijn ook prima(getest met een koffer natuurlijk).

Groeten

Slavi
Contacteer:

Re: Multi's verhoudingsprobleem

Bericht door Slavi » 20 nov 2017, 22:13

Je hebt de optie om ze lekker te laten zitten zolang het goed gaat. Waarschijnlijk komen er op de natuurlijke manier wel vrouwtjes bij.
Wat je ook kan doen is vrouwen bijkopen en voor het introduceren alle vissen uitvangen, de bak opnieuw inrichten en dan alle vissen tegelijk terugzetten. Wellicht worden ze dan wel geaccepteerd. Garantie tot de voordeur uiteraard :roll:
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 20 nov 2017, 22:55

Ik zou geen vrouwtjes bijkopen. Ik heb de indruk dat de natuur er voor zorgt dat er meer vrouwtjes geboren worden dan mannen. Mijn multis zijn niet bepaald monogaam :lol:
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Orangefrog

Bericht door Orangefrog » 22 nov 2017, 20:45

Oke, dus jullie vermoeden dat het zich vanzelf wel recht trekt, nou dan gaan we dat proberen :wink:
Wat is ongeveer normaal voor een koppel in zulke omstandigheden om hun eerste nest in zo'n bak af te zetten?

Plaats reactie