Baarscichlids Heeft Frontosa Widvang

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
stefkee

Baarscichlids Heeft Frontosa Widvang

Bericht door stefkee » 23 jul 2018, 15:45

Hallo,
Baarscichlds zou wildvan Frontos Blue Zaire hebben.
Kent er iemand deze winkel en is deze betrouwbaar?
Wordt er terug Wildvanag verkocht of is dit een hoax en is het gewoon naweek?
Als ik hem mag geloven hebben ze hele grote groepen 10/12 en 14+.
Kom vanuit Belgie dus had ik graag enige zekerheid gehad.
Wil me een groep 1/4 verkopen.

Bedankt voor de informatie!

Stef

Scato89

Re: Baarscichlids Heeft Frontosa Widvang

Bericht door Scato89 » 23 jul 2018, 21:42

Ik ben laatst bij Baars cichlids geweest voor een groep malawi cichliden, toen vertelde hij me al dat ie ook tanganyika ging importeren en vertelde me ook over de groep frontosas.
Ik heb hele goede ervaringen met baars cichlids en ze staan (in de malawi wereld) goed aangeschreven

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 24 jul 2018, 16:55

Tja...wv, moeilijk te achterhalen. Ik ben steeds heel sceptisch als het daarover gaat.
Lieden die zendnota’s kunnen voorleggen bij de verkoop van wv heb ik nog maar 1 maal meegemaakt.
Ik ga ervan uit dat wv de dag vandaag ook niet meer rendabel is. Te hoge kosten door transport, uitval tijdens transport, douane, carantaine, kuren...enz.
Los van het feit dat het eigenlijk niet ok is om Het Meer nog langer leeg te roven.
Er is zat nakweek van Frontosa/Gibberosa op de markt en in de hobby.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Dan

Bericht door Dan » 25 jul 2018, 19:42

oostijnoo schreef:
24 jul 2018, 16:55
Lieden die zendnota’s kunnen voorleggen bij de verkoop van wv heb ik nog maar 1 maal meegemaakt.
En als er zendnota's zijn wil dat ook nog niet zeggen dat het echt wildvang is en geen pondbred.
Voor vissen die uit de ondiepten komen is het nog wel aannemelijk dat het echte wildvang kan zijn, maar vissen die ze van 50 mtr of dieper moeten halen, moeten eerst ook nog in decompressie wat de prijs nog verder op zou drijven.

Het zou een leuk item zijn voor het programma de keuringsdienst van waarden om eens uit te zoeken hoe het met import van wildvang zit :D
Dan

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 26 jul 2018, 18:39

Ik snap überhaupt niet waarom je voor wildvang zou gaan... Er is toch prima nakweek te krijgen ?
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

stefkee

Bericht door stefkee » 26 jul 2018, 18:50

Omdat nakweek vaak uitgeschud is
Niet dat ik perse veeel wil kwkeken, maar af en toe eens een jong visje spotten daar doe je het toch voor?

Bv; Ik heb een koivijver en sinds een paar dagen zwemmen er jonkies de blijdschap en euforie die ik voelde bij het zien van dat jongbroed. Waarvan waarschijnlijk 80 à 90% het niet gaan halen. Gewoon omdat ik de natuur zijn gang laat gaan een ze niet uitschep.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 26 jul 2018, 20:36

stefkee schreef:
26 jul 2018, 18:50
Omdat nakweek vaak uitgeschud is
Er zijn best wel nakweek ingeprente jonge frontosa beschikbaar.
Regelmatig worden er op dit forum jongen aangeboden

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 27 jul 2018, 09:38

Ja, houd bijvoorbeeld Martin eens in de gaten. Heeft regelmatig nakweek... en die zijn inmiddels verspreid over een aantal forumleden ;) (... waaronder bij Sieb en mij :P )
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Marcel_renet

Bericht door Marcel_renet » 18 okt 2018, 22:49

Ik vinr het wel leuk om hier op te reageren .
Ik heb zelf de gibberosa zaire mobo wildvang van baars.
Me bak is nu in opbouw.
Ik had hier voor wilvang rovers van malawi en wildvang vrij zwemmers.
Wat het vetschil maakt me nakweek is het gedrag en het uiterlijk.
Als voorbeeld nimbochromis linni .
Geen 1 nakweek zelf f1 heeft de bouw en gedrag van een wildvang .
Ern wildvang zit heel de dag verticaal op een steen om de jongen onder de steen te vangen als maaltijd.
Zelfs f1 doet dat niet.
Dat is 1 rede waarom wildvang word gehouden in een aquarium.
Andere rede is om de hobby nog moeilijker te maken.
Water waardes etc moet echt kloppen met het meer .
Hier waar ik woon is me kraan water 4kh .
Me wildvang vis gaat daar dood van .
Dus het maakt me hobby meer intressant.
Dat zijn een beetje redenen van mijn kant .
Nu gaan we het hebben over de andere kant van de wereld afrika.
Zoals we weten is er veel armoede in afrika en gaan er mensen dood om dat ze geen eten hebben .
Deze wildvang import is voor veel mensen werk dus eten op tafel .
Denk dat dat een heel belangrijk punt is .
Als geen enkel land geen wildvang meer wil hebben betekend dat voor afrika een behoorlijke instort op hun economie .
Veel mensen geen werk meer .
Nederland is een klein land wat wv afneemt .
Amerika en azie nemen veel meer af .
Amerika krijgt de mooiste vissen van daar.
Dat is de andere kant waar niet over na gedacht word.
En nu over de vis .
Ja het vangen en de reis is zielig voor het beestje .
Veel stress .
Maar als hij het overleeft en in een aquarium komt .
En de aquriaan heeft goed nagedacht wat hij gaat doen met ze bestand en ze grote van ze bak .
Zal dat beestje al snel vergeten de reis .
En als je hem goed verzorgt zou hij zich fijn voelen en ze kleuren laten zien.
Hij krijgt eten elke dag hij heeft geen rovers die op hem jagen .
En ze zeggen dat wildvang mobo s zo een 30 jaar oud kunnen worden .
Als een vis zich niet fijn vind in je aquarium zou hij sterven aan stress .
.
Dus wij mensen vinden het zielig.
Dat visje zal zich zelf niet zielig vinden .

Wat ik zelf zielig vind .
Is de jongens die een aquarium hebben . En niet goed na denken over het bestand .
En als voorbeeld die mobas in een 2 meter aquarium zetten wildvang of nakweek maakt niks uit.
En vervolgens dat beest weer verkopen omdat het te groot word voor hun aquarium .
Dat vind ik zelf slecht.
Wat ik ook slecht vind is dat er bezuinigt word op het voer en een slechte kwaliteid voer word gekocht.
Ander ding wat ik ook slecht vind is dat kruizingen verkocht word als een nieuwe vis.
En als we eerlijk zijn zijn er maar weinig die wcht weten hoe ze moeten kweken .
Man vrouw uit het zelfde nest zo hoord het zeg maar niet.
Das wat ik er van vind

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 19 okt 2018, 02:39

waarschijnlijk heb je niet gelezen wat ik gisteren heb vermeld. dus wil ik toch nogmaals zeggen dat het meer overbevist word.
denk dat nog anderen op dit forum dit als reden hebben om geen wildvang te houden. het is dus niet omdat het niet leuk is voor de vis of zo. volgens mij is dat ook niet wat oostijnoo en anderen bedoelen.

Marcel_renet

Bericht door Marcel_renet » 19 okt 2018, 07:43

Ik begin net pas met tanganyika .
Dus daar heb ik geen idee van .
Het malawi meer heeft nog genoeg vissen zitten en okk daar worden weer jonkies geboren.
Mijn opmerking .
Was meer op melchior bedoelt.
Paul jou reactie kan ik nergns terug vinden.
Maar ik snap wat je bedoelt.
En mijn opmerking is niet als critiek bedoelt.
Ik denk persoonlijk okk dat wildvang niet gewilt is omdat ze moeilijk te houden zijn kwa verzorging en biotoop.
Em ze kosten vaak 3x zoveel .

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 19 okt 2018, 08:26

had gereageerd op de berichten over uw aquarium.
mijn reactie deed ik niet op uw vraag waarom wilvang niet populair is, maar om een reden te geven waarom je ze mss niet moet houden.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 19 okt 2018, 11:39

Zowel Malawi als Tanganyika worden leeggeroofd, dat is gewoon een feit en dat is al meerdere malen onder de aandacht gebracht. Komt heel regelmatig voorbij in de media, in wetenschappelijke tijdschriften, enz.

@ Marcel:
De argumenten waar je mee afkomt lijken me meer op excuses zoeken om te kunnen rechtvaardigen.

Bij deze mijn argumenten om niet voor wv te gaan.

De duikers verdienen natuurlijk niet het grote geld, die krijgen slechts een aalmoes voor hun vangst. En dan spreken we niet over de duikers die sterven tijdens de vangst.

De vissen in de natuur zitten echt niet te wachten om in een bakje gepropt te worden en de rest van hun bestaan doelloos voor de voorruit van een bak te hangen. Maakt niet uit hoe “groot” die bak is. De vis die het transport dan al overleeft, doel ik dan.
Van de werkelijke vangst tot het rondzwemmen in een bak, wil je niet weten wel percentage er sterft.

De waterwaarden in een bak zullen nooit die van Het Meer evenaren, het water in onze bakken is niet stabiel om nog maar te zwijgen van de hoge concentraties nitraat en ander afval. Constante schommelingen in waterwaarden zijn trouwens niet goed voor vissen. Sleutelen aan het water doet meer kwaad dan goed.

Het voer welke we dagelijks aan onze vissen geven kan niet op tegen het natuurlijk dieet welke de vissen in de natuur bij elkaar scharrelen. Die dieren weten perfect wat ze nodig hebben. Het foerageren is dan ook een belangrijk aspect in hun leven.
Ondervoede of obese vissen zijn er niet in Het Meer. Ik zie ze echter heeeel vaak in bakken...

Dat er op Het Meer gevist wordt door de locale bevolking om te voorzien in hun dagelijkse behoeften, is natuurlijk heel normaal en ook geen probleem. Dat ze op die manier een gedeelte van de plaatselijk economie in stand houden is natuurlijk ook geen probleem. Het Meer kan daarin wel voorzien.

Mij gaat het dus enkel over vissen wegplukken in hun habitat voor andermans hobby. En omdat er veel sterfte in die hobby voorkomt heeft men steeds nieuwe aanvoer van vis nodig...dat is natuurlijk pure waanzin.
Je moet maar eens opzoeken hoeveel Tropheus Duboisi Maswa nog gevonden worden in Het Meer...ik kan je al meegeven dat het er heel erg weinig zijn...op sommige plaatsen worden ze zelfs niet meer gezien.

Natuurlijk doet iedereen zijn zin, maar even bezinnen eer we beginnen, lijkt me niet overbodig.
300x220x95

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 19 okt 2018, 21:58

In grote lijnen eens met Stijn. Maar hoeveel vis trekken wij wel niet onze Noordzee? 1000-en tonnen. Vrijwel zeker is 99% van de vangst in de meren bedoelt voor lokale consumptie. Mss dat op verantwoorde wijze wegvangen van diëten voor hobby grotere economische waarde kan hebben. Ben zelf nog bezig met de opzet maar denk dat ik ook voor nakeek met mss een enkel wildvang dier.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 19 okt 2018, 22:14

Marcel Forestaverde schreef:
19 okt 2018, 21:58
Vrijwel zeker is 99% van de vangst in de meren bedoelt voor lokale consumptie.
Dat moet je zeker niet aannemen, veel soorten voor de hobby worden nu net niet gegeten door de locals, en het zijn net die soorten welke massaal naar Amerika, Azië en een stukje Europa geëxporteerd worden.
Xeno’s, Tropheus is steeds vraag naar.
Frontosa/Gibberosa is daarin een uitzondering, die worden na de vangst geselecteerd. De mooiste exemplaren worden verkocht, de mindere eindigen vaak op de bbq.
Lates staan ook op het menu, trouwens.
300x220x95

Plaats reactie