Vraag gedrag L. Multifasciatus

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Thangas

Vraag gedrag L. Multifasciatus

Bericht door Thangas » 09 nov 2018, 18:26

Hallo allemaal,

Ik heb sind kort een groepje multifasciatus van 7 totaal 4v 3m.
Afgelopen dinsdag zat ik voor me aquarium en toen zag ik dat er een vrouwtje een mannetje naar haar schelpje aan het lokken was, het mannetje kwam ,ging ook met het achterste naar binnen, bevruchting van de eitjes ? (Heb hier beelden van maar niet echt van kwaliteit).

Voor dit gedrag merkte ik bij het vrouwtje op dat ze een wat dikker uit einde van de buik had ten opzichte van de rest van de vrouwtjes (door afzetten eitjes?), en dat ze continu in en uit het schelpje bleef zwemmen en soms enkele minuten er in bleef.

Nu inmiddels 3 dagen later is ze bijna niet meer bij het schelpje te zien af en toe gaat ze er in maar blijkt er niet echt meer aandacht voor te hebben, is dit omdat het misschien mislukt is ?
Niet goed bevrucht ?
Niet een goed genoeg schelpje ?
Of is dit juist normaal gedrag ?

Hoop dat jullie me misschien kunnen helpen ?

Groetjes

Slavi
Contacteer:

Re: Vraag gedrag L. Multifasciatus

Bericht door Slavi » 10 nov 2018, 08:25

Bij sommige soorten blijven de vrouwen in de schelp wanneer ze eieren hebben. Bij multi’s is dit volgens mij niet zo. Ze gaan gewoon door met het verdedigen van hun kolonie. Wat mij wel opvalt is dat ze, zowel mannen als vrouwen, iets agressiever de schelpen verdedigen wanneer er eitjes zijn.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 10 nov 2018, 16:10

Multis zijn kolonievissen.
Ze verddigen in groep hun slakkenhuizen.
Met 7 stuks is er nog geen kolonie en is het gedrag moeilijk te beoordelen.
Gewoon geduld hebben en dan komende jongen vanzelf.
Plaats eens een foto van je bak dan hebben we een idee waarover we praten.
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 10 nov 2018, 18:26

Leleupi white schreef:
10 nov 2018, 16:10
Met 7 stuks is er nog geen kolonie en is het gedrag moeilijk te beoordelen.
Het aantal heeft weinig met het woord kolonie te maken. Eerder met het stuk/gebied dat ze verdedigen. Kortom, de slakkenhuizen. Alhoewel, onlangs kwam ik op Facebook nog een stuk tegen waar iemand grote aantallen multi's tegenkwam in het meer. Op zich niet vreemd maar in dit gebied was geen slakkenhuis te bekennen. Kortom, iedereen die ooit beweerde dat slakkenhuizen een vereiste zijn bij multi's heeft gelogen :mrgreen:

Verder ben ik het trouwens met je eens, geduld is de remedie hier. De jongen komen vanzelf.

EDIT:
Ik weet niet of iedereen dit kan lezen maar hier het stuk op Facebook:
"Neolamprologus multifasciatus at Katete, Zambia. At this location at about 20-25 meters deep there were no shells available, but these shell dwellers were abundant and thriving amongst small rocks"
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Willy

Bericht door Willy » 11 nov 2018, 15:31

Het is al heel lang bekend dat multi's ook voorkomen in gebieden met enkel rotsen. In het DATZ Sonderheft over Tanganyika (nog uit het gulden tijdperk) is een artikel opgenomen van Heinz Büscher met daarin een foto van multi's tussen de rotsen. Ad Konings merkt in de Back to Nature gids op dat ook similis wel worden gevonden in rotsgebieden.

Groet,

Willy

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 11 nov 2018, 15:42

Willy schreef:
11 nov 2018, 15:31
Het is al heel lang bekend dat multi's ook voorkomen in gebieden met enkel rotsen. In het DATZ Sonderheft over Tanganyika (nog uit het gulden tijdperk) is een artikel opgenomen van Heinz Büscher met daarin een foto van multi's tussen de rotsen. Ad Konings merkt in de Back to Nature gids op dat ook similis wel worden gevonden in rotsgebieden.

Groet,

Willy
Het zijn voornamelijk similis die tussen de rotsen worden gevonden.
Deze komen ook voor op grotere dieptes.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 11 nov 2018, 17:36

Willy schreef:

Groet,

Willy
Wat Sieb zegt. Van Similis wist ik het wel maar dat is geen multifasciatus. Ondanks dat de visjes sterk op elkaar lijken is het verschil in gedrag nog behoorlijk groot. Daar kunnen meerdere forumleden inmiddels over meepraten.
Gr,
Björn

Mijn bakken:

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 11 nov 2018, 18:06

Slavi schreef:
11 nov 2018, 17:36
Willy schreef:

Groet,

Willy
Wat Sieb zegt. Van Similis wist ik het wel maar dat is geen multifasciatus. Ondanks dat de visjes sterk op elkaar lijken is het verschil in gedrag nog behoorlijk groot. Daar kunnen meerdere forumleden inmiddels over meepraten.
Ik bedoel meer dat van similis algemeen bekend is dat ze tussen de rotsen gaan zitten.

Maar ik ben het met Björn eens dat de multi ook wel rotsen gebruikt. Incl zijn verwijzing naar het artikel op Facebook.

Plaats reactie