Visbestand Akvastabil fusion 160

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
tangayikacichlid1996

Visbestand Akvastabil fusion 160

Bericht door tangayikacichlid1996 » 07 jan 2019, 08:08

Hallo allemaal, op dit moment ben ik bezig om mijn akvastabil fusion 160 om te bouwen. Dit omdat er een tweede filter bij komt.

En nu was ik vast een beetje aan het kijken naar de mogelijkheden van vissen. En daarbij twijfel ik nog een beetje tussen malawi en tanganyika, maar wellicht kunnen jullie mij overtuigen :D .

Als biotoop heb ik een oeverbiotoop in gedachten, met aan de rechterzijde wat bamboe en valisneria, met daar tusswn wat stenen en verder naar links steeds meer stenen.

Nu vind ik de altolamprologus calvus een heel erg mooi visje en had ik gelezen dat die ook in het oevergebied voorkomt, echter zoek ik hier dan nog een leuke scholenvis bij, kunnen jullie mij hierin adviseren?

Groetjes,
David

David

Re: Visbestand Akvastabil fusion 160

Bericht door David » 07 jan 2019, 18:44

Welkom hier! Qua oever / branding zou ik je een groep met gobies adviseren. Veel steen, veel licht en veel stroming.

tangayikacichlid1996

Bericht door tangayikacichlid1996 » 08 jan 2019, 13:26

Bedankt voor het meedenken, k las op internet en hier in de database dat deze soorten voornamelijk als koppel worden gehouden. Kunnen deze ook goed als groep, zo ja in welke verhouding en hoeveel stuks? Ik zat zelf aan een mooie groep tropheus te denken, of is dit af te raden in combinatie met de calvus?

David

Bericht door David » 08 jan 2019, 18:03

Gobies kan je juist beter in groepjes houden. Tropheus kan ook maar lees je wel goed in want daar komt wel meer bij kijken. Overigens is je bakmaat wat aan de krappe kant maar ik ken genoeg voorbeelden waar dit goed gaat. Calvus is heel makkelijk te combineren en kan vrijwel overal bij en ook bij gobies of Tropheus.

tangayikacichlid1996

Bericht door tangayikacichlid1996 » 08 jan 2019, 22:15

Bedankt voor de reactie weer, ik heb nog even verder zitten kijken en dan met name naar het stukje van Ad Konings over de oeverbiotoop. Daarin had hij een aantal soorten omschreven en de volgende spreken mij wel aan:
- telmatochromis vittatus
- Ophthalmotilapia ventralis
- Tropheus moorii
- Tanganicodus irsacae

Welke van deze soorten zijn goed te houden (bij voorkeur als groep) en welke totaal niet, graag met toelichting.

Nog even een update betreft mijn aquarium:
De achterwand vandaag schoongemaakt en het hout voor in de kasten is af. De volgende stap is om de achterwand weer terug erin te kitten en vervolgens kan ik aan het leidingwerk beginnen. Ik wil dit ook graag met jullie delen, alleen hoe kan ik hier het makkelijkst foto's uploaden?

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2019, 22:33

Gobies kunnen naar mijn ervaring erg agressief zijn naar soortgenoten, maar de combinatie van koppels van verschillende soorten ging wel top.

Mijn e. Cyanostictus waren erg fel onderling, tot bijna dode vis aan toe. Ik zag alleen het dominante koppel en de rest was donker gekleurd en verstopt.

De combi e. Cyanostictus met e. Marksmithii ging veel beter. Ook bij anderen leken combis van koppels/trios goed te werken. Gobys koppelen echter niet altijd zomaar met de eerste de beste. Je zou dus met 2m/2v of een trio kunnen beginnen om een hecht koppeltje te laten vormen.

Ik vind de bakmaat wat krap voor een groep tropheus.

Op dit forum onder aangeboden heeft matthijs ophthalmotilapia sp. Paranasuta kigoma aangeboden staan. Voor zover ik weet zijn die flink rustiger dan o. Ventralis. Hij heeft er nog zat dus zeker een mooie optie.

Ook t. Vittatus is zeker geschikt.

Iets als:
2m/4-5v o. Paranasuta kigoma
Koppel eretmodus
Koppel tanganicodus
2m/4v t. Vittatus.

Dan heb je een prachtig bestand denk ik :D

tangayikacichlid1996

Bericht door tangayikacichlid1996 » 08 jan 2019, 23:08

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Niels! Dan zal de tropheus het niet worden, ik vind het ook wel mooi als er rust heerst in de bak namelijk. Je zegt bij twee soorten dat ik die met twee mannen mooi kan houden, nu heb ik een jaar of 6 malawi gehad en voelt dat erg tegenstrijdig, klopt dat?

Die ophthalmotilapia lijkt me erg gaaf inderdaad, is deze ook goed in een grotere groep te houden? Dat lijkt me namelijk erg gaag in combinatie met de calvus.

Wat zouden jullie van zoiets vinden:
- koppel calvus (beginnen met 4?)
- 3m/5v ophthalmotilapia
- koppel eretmodus of tanganicodus (beginnen met 4?)
- groep syno's?

Op en aanmerkingen hoor ik graag!

NielsO

Bericht door NielsO » 09 jan 2019, 11:07

Deze soorten hebben geen onderlinge agressie die vergelijkbaar is met mbuna. Bij matthijs doen de mannen het met zn 2en prima voor zover ik weet. Ik weet niet of de bak ruim genoeg is voor een 3e man.

Hij geeft aan dat de combi opthalmos met synos niet goed werkt, omdat synos het in de nacht teveel verstoren. Beter die niet doen dus.

2m/5v o. Paranasuta
Koppel eretmodus
Koppel spathodus
Koppel/trio calvus
Dat is prima. Evt kun je er dan ook nog wel een trio t. Vittatus bijhouden.

Let erop dat zowel de opthalmotilapia en eretmodus groenvoer moeten hebben, maar de calvus een rover is.

Qua voer dus best een basis van spirulina vlokken en daarbij garnalenmix van jan boerlage en evt hier en daar wat mysis/cyclops. Dat werkte bij mij top toen ik ook oa altolamprologus met eretmodus samen hield!

tangayikacichlid1996

Bericht door tangayikacichlid1996 » 09 jan 2019, 14:17

Dat is dan nieuw voor mij en ik heb ondertussen ook met Matthijs hier contact over. Hij geeft ook aan dat het het beste is om te beginnen met een groep van 10 en dan uiteindelijk 2m/5v over te houden.

Het stukje over de syno's had ik ook gelezen, maar pas na mijn vorige reactie. Deze zullen er dus ook uit blijven.

Ik zit momenteel aan het volgende bestand te denken:
- 2m/5v o. Paranasuta (beginnen met 10)
- 1m/1v a. Calvus (beginnen met 4)
- 1m/1v eretmodus, spathodus of chalinochromis

Uiteraard zal ik ervoor zorgen dat de vissen het juiste voer zullen krijgen.

Ik hoor het weer graag van jullie.
David

NielsO

Bericht door NielsO » 09 jan 2019, 16:05

Lijkt me helemaal prima :D

tangayikacichlid1996

Bericht door tangayikacichlid1996 » 20 jan 2019, 23:45

Inmiddels weer een stapje dichterbij gekomen! Wat leidingen van PVC gemaakt, bamboe gehaald en nog wat ander klein spul. Het meeste heb ik inmiddels dus in huis en de rest zal ik volgende week in huis halen.

Het lukt me niet om hier foto's te plaatsen, maar op malawifreaks heb ik een soortgelijk topic waar wel de laatste foto's op staan:
https://www.malawifreaks.nl/viewtopic.p ... 78#p460178

K ben benieuwd wat jullie ervan vinden en op en aanmerkingen hoor ik graag!

Plaats reactie