Voorwaarden voor het kweken van Tropheus??

voor vragen over de verschillende Tanganyikacichliden
Plaats reactie
Dan

Voorwaarden voor het kweken van Tropheus??

Bericht door Dan » 30 aug 2019, 17:41

Wat ik me al een tijdje afvraag is wat Tropheus triggert om af te gaan zetten en of er binnen de verschillende varianten verschillen zijn ?

Ik houd intussen met tussenposen al een jaar of 15 Tropheus en heb hier nooit echt de vinger op kunnen leggen. Uiteraard heb ik regelmatig jongen gehad, maar gek genoeg alleen van Tropheus Black varianten. Op de één of andere manier zijn er geen jongen gekomen van de andere varianten zoals brichardi, Duboisi, Red en Moorrii.

Wat zijn jullie ervaringen, heeft het te maken met seizoenen, temperatuurwisselingen,
Verandering van de Chemische samenstelling van het water, meer minder licht e.d???

Het uitgangspunt is natuurlijk altijd een bak te hebben met optimale waterkwaliteit door goede filtering en regelmatig verversen en veel stroming en achuilplekken voor de vissen.
Dan

Roy1983

Re: Voorwaarden voor het kweken van Tropheus??

Bericht door Roy1983 » 30 aug 2019, 18:51

Hoe het bij Tropheus zit, weet ik niet. Daar heb ik nog geen ervaring mee. Wat ik in mijn jaren wel als ervaring heb opgedaan met Malawi en Zuid-Amerika bakken is dat regelmatig waterversen bij mij het beste werkte om de vissen aan het afzetten te krijgen. Ook hielp het soms om de temperatuur een graadje/ max twee omhoog te brengen (geen fan van).
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat vissen het verschil in druk kunnen voelen die in de lucht aanwezig is. Overgang van de seizoenen naar lente toe zeg maar. Hoeverre dat ook geldt voor nakweek geen idee.
Ik heb me daar nooit zo in verdiept, omdat kweken nooit mijn hoofddoel was. Wil je actief er mee gaan kweken dan?
Voor je passie en hobby doe je nooit te veel!

Roy1983

Bericht door Roy1983 » 30 aug 2019, 19:30

Aanvullend op eerste reactie: mijn zuid-Amerikanen deden het overigens het beste. Het ene nest na het andere zonder dat ik daar speciale dingen voor deed. Nou heb ik ook perfect kraanwater voor zuid-amerika biotoop. PH 6,8-7 Kh 4 en Gh 5. Stabiele waardes waar ik weinig voor hoefde te testen of iets aan hoefde toe te voegen.
Voor mijn Tang bak voeg ik flink wat gh-kh+ toe, maar toch schommelen de waarden wat tussen 9-14 kh en 8-13 Gh. PH blijft stabiel op 8 gelukkig.
Dus wellicht dat stabiele waterwaardes er ook nog mee te maken hebben.
Voor je passie en hobby doe je nooit te veel!

Dan

Bericht door Dan » 30 aug 2019, 21:24

Kweken is niet mijn doel, maar het is me opgevallen dat als ik een groep Tropheus black in mijn bak hield ze het ene na het andere nestje hadden en dit bij de andere varianten uitbleef terwijl de omstandigheden gelijk waren.

Met het verversen van water wat ik wekelijks doe zie ik regelmatig mannetjes baltsen maar het komt niet echt tot afzetten.
Dan

Plaats reactie