Macrobrachium moorei (importeren)

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
eVolution

Macrobrachium moorei (importeren)

Bericht door eVolution » 22 mar 2018, 18:24

Garnalen zijn ontzettend fascinerende beestjes om te zien in het aquarium. Daarom zou ik graag de Macrobrachium moorei aan mijn toekomstig biotoop toevoegen.
Afbeelding
Ik heb gelezen (bron) dat kleine cichliden als medebewoners best mogelijk zijn. Mocht iemand hier ervaring mee hebben en dit kunnen bevestigen, laat het dan ajb even weten.
Tevens wil ik graag Julidochromis transcriptus erbij (max. grootte 8 cm) dus vraag me af of ik hen een medebewoner introduceer of ontbijt serveer...

Na met een aantal winkels in Nederland te hebben gemaild kwam ik er al snel achter dat deze Macrobrachium niet veel voorkomt binnen de hobby. Hij zou het vervoer niet overleven. Op het Aquaforum (klik voor bron) las ik echter dat in 2010 het Duitse Aquatreff een aantal van deze Macrobrachium heeft geïmporteerd.

Ik ben van plan om dit bedrijf aan te schrijven, en tevens naar de mogelijkheden te kijken om direct contact te leggen met een aantal Tanzaniaanse exporteurs.
Pas over een jaar kan ik aan mijn Tanganyika aquarium gaan beginnen, desondanks zou ik alvast in contact willen komen met geïnteresseerden die open staan om de gok te wagen en een aantal van deze Macrobrachium moorei te importeren. Heb je interesse of vragen, laat een berichtje achter en dan kijken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Mooneater
Contacteer:

Re: Macrobrachium moorei (importeren)

Bericht door Mooneater » 22 mar 2018, 20:49

Dieren van die 2010 zending zijn destijds ook bij forumleden (lang niet allen heel actief meer hier) terecht gekomen.

Hier kan je alles teruglezen http://www.tanganyika.nl/plein/viewtopi ... robrachium
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

eVolution

Bericht door eVolution » 23 mar 2018, 17:46

Mooneater schreef:
22 mar 2018, 20:49
Dieren van die 2010 zending zijn destijds ook bij forumleden (lang niet allen heel actief meer hier) terecht gekomen.

Hier kan je alles teruglezen http://www.tanganyika.nl/plein/viewtopi ... robrachium
Bedankt voor je bericht! Ik heb contact gehad met Edin die toen der tijd via Aqua-Treff de Moorei heeft laten importeren.
Hij heeft me verwezen naar de exporteur, de Brichard familie in Burundi. Helaas doet dit bedrijf geen zaken meer, blijkt ook uit deze reactie van Aqua-Treff op mijn mail:
Hallo, ich habe diese Tiere damals über Fishes of Burundi importiert.
Leider gibt es diesen Anbieter / Züchter nicht mehr am Tanganjikasee.
Ich kann Ihnen im Moment keine Tiere anbieten.

Danke
Thomas Engel

Aqua-Treff
Het ziet er dus naar uit dat ik verder zal moeten gaan kijken en eventueel contact zal moeten leggen met verscheidene exporteurs rondom het Tanganyika meer. Wordt vervolgd...

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 23 mar 2018, 18:01

Misschien dat er importeurs in Polen zijn die ze kunnen leveren. Die importeren zo nu en dan wel bijzondere soorten.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 23 mar 2018, 20:12

Heel moeilijke diertjes...
Voor de gevraagde prijzen zou ik het niet aandurven.
Ik heb ze ooit wel bij Edin gezien, ze zijn erg klein en dus fragiel. Als ze gaan omschalen zijn ze heel erg kwetsbaar en al snel voer voor zelfs kleine vissen.
300x220x95
No lift...like an airlift !

eVolution

Bericht door eVolution » 24 mar 2018, 09:27

We hebben beet :lol:
Dear Niels,

first i have to explain the situation to point out, i have another sight to the hobby then other
exporters. I am german, worked for more than 20 years in petshops in Germany and Austria.
I know the demands of different hobbiists. Macro. moori is very interesting, but hard to catch in bigger
quantities.
My focus is not only the cichlids of lake tanganjika. I have project running for exporting
the jellyfish from lake tanganjika. Also different snails will be interesting for the hobby.
Plants like the ones you named are also interesting like types of vallisneria because of special
water conditions in lake tanganjika. I am know in Germany, in middle of april i will be back at lake,
so i can make you some offers.

best regards,

Alex
Dit zou betekenen dat we niet alleen endemische garnalen maar ook planten en slakken zouden kunnen verkrijgen. Prijzen en dergelijke volgen nog.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 mar 2018, 10:36

Klinkt heel mooi, maar hou wel in je achterhoofd dat de planten en ook vooral de slakken etc heel erg moeilijk in leven zijn te houden.
In het verleden hebben we diverse soorten proberen te houden. Wat helaas voor de dieren ( oa neothouma en de kleine krabben) tot de dood heeft geleid.

Maar misschien als je de garnalen in een speciaal bakje plaatst ze het wel redden. Zou er zeker geen vissen bij plaatsen.

eVolution

Bericht door eVolution » 24 mar 2018, 13:45

sieb amoraal schreef:
24 mar 2018, 10:36
Klinkt heel mooi, maar hou wel in je achterhoofd dat de planten en ook vooral de slakken etc heel erg moeilijk in leven zijn te houden.
In het verleden hebben we diverse soorten proberen te houden. Wat helaas voor de dieren ( oa neothouma en de kleine krabben) tot de dood heeft geleid.

Maar misschien als je de garnalen in een speciaal bakje plaatst ze het wel redden. Zou er zeker geen vissen bij plaatsen.
Dat lijkt me een goed plan. Als dit lukt zal ik proberen om wat kweekbakjes op te zetten. Wellicht dat ik zo wat nakweek kan verzorgen voor de hobby.

Plaats reactie