Calvus of ?

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Edin

Re: Calvus of ?

Bericht door Edin » 02 feb 2013, 12:50

Dat hangt van het type aal af. De meest geschikte soort is de ellipsifer, die kun je af en toe ook met de hand bijvoeren.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 feb 2013, 14:18

Daar dacht ik ook aan. Maar dan moet je wel een volwassen ellipsifer kunnen bemachtigen. Voor deze soort een jonge Tropheus aan kan moet hij toch wel wat groter zijn naar mijn idee

Cas

Bericht door Cas » 02 feb 2013, 16:23

3 a 4 alen moet je niet willen, als je ze ziet rondzwemmen is je hele set-up (ballans) verstoord. 1 is meer dan genoeg.
kleinere zwemmen flink meer rond dan oudere alen, deze sparen echt hun energie om te jagen en dit is iets wat mij persoonlijk wat tegen staat aan ellipcifers, op jonge leeftijd willen ze nog wel eens (doelloos?) door je bak heen schieten.
eenmaal ouder claimen ze steeds meer een vaste hangplek (vind ik heel prettig).
en als 'ie dan eens rondzwemt met trage grote slagen is het een prachtig gezicht.

een verrassing, een extra-tje v/d dag :wink:

zoals vermeld is de truc het vinden van een niet te kleine aal
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

JCB

Bericht door JCB » 03 feb 2013, 09:36

Mijn ellipsifers waren toch niet echt klein te noemen. Zeker de 2 mannen zie ik had waren echt groot en aten zo meerdere diepvries garnalen op alsof het niks was.
Maar jongen op formaat tropheus die zich goed verstopten zijn naar mijn weten nooit gepakt door de aal. Dus als je hem alleen daarom neemt zou ik het zeker afraden.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Cas

Bericht door Cas » 03 feb 2013, 10:09

JCB schreef:Mijn ellipsifers waren toch niet echt klein te noemen. Zeker de 2 mannen zie ik had waren echt groot en aten zo meerdere diepvries garnalen op alsof het niks was.
Maar jongen op formaat tropheus die zich goed verstopten zijn naar mijn weten nooit gepakt door de aal. Dus als je hem alleen daarom neemt zou ik het zeker afraden.
misschien dat die garnalen het jagen onnodig maakte joren ? een hongerige aal gaat echt wel jagen als er slechts met spirulina gevoerd wordt.
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

JCB

Bericht door JCB » 03 feb 2013, 11:11

Die garnalen voerde ik 1x per 1 of 2 weken. Dus of dat het jagen echt onnodig maakt betwijvel ik.
De vraag is of je een aal zover wil gaan uithongeren dat het jagen echt nodig is. En dan is het nog maar de vraag of die echt gaat jagen. Ik denk eerder dat ze dan opzoek gaan naar eieren/pas uitgekomen niet weerbare visjes.
Tanganyika, it's a kind of magic.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 03 feb 2013, 11:59

Een beetje aal ,formaat waar Joren het overheeft zal toch ook niet zo makkelijk een tropheus jong tussen de kieren van een steen te pakken krijgen. Bedenk dat ook jonge Tropheussen zeer slim zijn.

Er zit dus niks anders op om toch elk halfjaar de bak afbreken en weer opbouwen. En dat is nu net wat mij (nog) steeds weerhoud om opnieuw met Tropheus te beginnen. Hoewel het virus nog steeds wel sluimerend aanwezig is :?

Cas

Bericht door Cas » 03 feb 2013, 14:57

JCB schreef:Die garnalen voerde ik 1x per 1 of 2 weken. Dus of dat het jagen echt onnodig maakt betwijvel ik.
De vraag is of je een aal zover wil gaan uithongeren dat het jagen echt nodig is. En dan is het nog maar de vraag of die echt gaat jagen. Ik denk eerder dat ze dan opzoek gaan naar eieren/pas uitgekomen niet weerbare visjes.

ah, eens in de 1 a 2 weken, dat zette je er niet bij.
ik kan slechts putten uit eigen ervaring waarbij uithongeren niet aan de orde was, het jagen zat er van nature in.
kleine tropheus' zijn goed in verstoppen maar van (alle) alen is bekend dat ze zeer eigenaardig behendig en sim/sluw zijn.

als ik reply, meestal tropheus gerelateerd, doe ik dat uit eigen bevindingen.
antwoorden anders(om) komt van elders net zo vaak voor, je zou kunnen concluderen dat het een lastig euvel blijft, TROPHEUS EN MEDEBEWONERS zeker als deze functioneel moeten zijn tbv bestandsbeperking

deze vraag komt hier niet voor niets vaker voor.

wellicht toch met regelmaat afbreken dan maar

Nynke

Bericht door Nynke » 03 feb 2013, 20:36

Cas schreef:
JCB schreef:Die garnalen voerde ik 1x per 1 of 2 weken. Dus of dat het jagen echt onnodig maakt betwijvel ik.

wellicht toch met regelmaat afbreken dan maar
Hmja dat is behoorlijk.... :cry: Misschien dat ik dan toch maar een aaltje probeer. Zou hij ook in een 130 liter bakje kunnen tussen de multies, dan mag hij die eerst opvreten en groot worden :mrgreen:

Jaagt de aal trouwens op de bodem of zwemt hij ook los. Want mijn treto pakt de jonge guppen ook wel eens van de oppervlakte. ( hoor je weer splats al het water omhoog uit de bak )

Dushja voer gupjes zitten ook bij mij in de bak
17 f1 tropheus met 25+ jongen
chipimbi's

Plaats reactie