Lucipinnis of petricola

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
Matthijs

Lucipinnis of petricola

Bericht door Matthijs » 04 feb 2016, 20:08

Zijn er hier ook Synodontis kenners? Ik ben gisteren tegen 3 Synodontis 'aangelopen' en twijfel of het nu om lucipinnis (dwerg Petricola) gaat of om de 'normale' petricola. Ik schat ze ongeveer een cm of 9 en hebben een vrij lange kopprofiel. Ik heb eerder lucipinnis gehouden, maar dat is al een poos geleden en die heb ik toen ze ongeveer 6/7 cm waren weggedaan. Ik kan me ze nieteer goed voor de geest halen en zag ze, in tegenstelling tot deze, niet veel. Hieronder een aantal foto's van de 3 toen ze nog in het zakje zaten:

Afbeelding

Afbeelding

Wie o wie kan me met zekerheid vertellen welke soort ik heb, ik wil het groepje graag aanvullen

Bart
Site Admin
Contacteer:

Re: Lucipinnis of petricola

Bericht door Bart » 04 feb 2016, 20:15

S. lucipinnis, de "echte" petricola heeft kleinere vlekjes op de kop, en hier zijn kop- en lichaamsvlekken even groot. Volwassen man en vrouw zo te zien.

Echte zekerheid bestaat overigens niet. Er zijn veel Synodontissoorten beschreven die mogelijk een complex van soorten zijn, of ze hybridiseren eenvoudig (ook in het wild zijn veel Syno's waargenomen die niet 1-2-3 binnen bestaande beschrijvingen vallen). Ook de volwassen man op jouw foto heeft een afwijking: je ziet duidelijke vlekken in de rugvin. De S. lucipinnis die ik had, had slechts effen zwart en wit in de rugvin.

Matthijs

Bericht door Matthijs » 08 feb 2016, 10:25

Bedankt voor je antwoord, Bart!

Kiriza

Bericht door Kiriza » 08 feb 2016, 19:07

Bart schreef:Ook de volwassen man op jouw foto......
Dat vind ik knap Bart! Hoe kun je zien dat het een man of vrouw is. Ik wist niet dat er uiterlijke verschillen waarneembaar waren namelijk. Kun je dat wat toelichten voor mij aub.
Tanganyika it's a way of life

tretofan

Bericht door tretofan » 09 feb 2016, 04:52

De vorm van de kop is bij de man wat gerekter, bij volwassen dieren(bij de vrouw is deze meer afgerond)

Mooie exemplaren overigens! 8-)

Plaats reactie