Ervaringen Synodontis irsacae?

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
pleke007
Contacteer:

Ervaringen Synodontis irsacae?

Bericht door pleke007 » 04 jun 2018, 11:55

Zijn er forum leden welke iets zinnig kunnen melden m.b.t. hun ervaringen aangaande Synodontis irsacae? Zag deze op de stock bij Verduijn staan, met als omschrijving rustige soort. Nu wil ik deze in een bak van 2000 liter met thans 10 Mikula's plaatsen als bijvissen. Ik heb vanuit het verleden diverse Syno varianten (in groepjes) gehad; echter vond ik ze vaak altijd erg onrustig in de bak. Een rustige Syno variant zou dan ook een welkome aanvulling zijn. Alvast dank voor jullie reactie.

Slavi
Contacteer:

Re: Ervaringen Synodontis irsacae?

Bericht door Slavi » 04 jun 2018, 22:52

Ik heb ze. Een groep van 6 waarvan 5 uit de groep van Verduijn. Ze zijn inderdaad rustig. Zelfs zo rustig dat ik ze bijna nooit zie. :? Zonde want ze zijn heel mooi.
Ze zijn nog jong dus het gedrag kan wellicht nog veranderen naar mate ze ouder worden maar ik ben er bang voor.
Ik heb ze geprobeerd in de 120x80 met 9 PWZ maar dat was niks. Ik dacht; bak te klein of schuw door de toch wat zenuwachtige PWZ.
Na een tijd twijfelen besloten om ze in de 300x80 te zetten bij de granny’s. Ik wilde in deze bak eigenlijk alleen de granny’s houden maar ik moest iets proberen. Die bak is zeker niet te klein en de granny’s zijn wel groot maar ook vrij relaxt en heel zichtbaar. Ik hoopte dat ze ze uit hun schuilplaatsen zouden lokken. Buiten wat rangorde bepalen niets aan de hand gelukkig maar de irsacae/tanganicae hebben toch weer een plek in de achterwand gevonden waar ze zich met name ophouden (samen met de kleinste granulosus).
Ze zitten niets in de weg en krijgen volgens mij voldoende voer binnen dus ik kijk dit voorlopig zo aan.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

pleke007
Contacteer:

Bericht door pleke007 » 04 jun 2018, 23:08

Bedacht voor de info. Ben benieuwd wat voor belichting je gebruikt op je bak? Heb zelf min of meer gedempt led aangezien ik geen planten heb. Zou me kunnen voorstellen dat ze zich bij wat te fel licht wat terugtrekken. Ben met je eens dat het uiterlijk van deze syno bijzonder aantrekkelijk oogt :wink: maar dan is wel het fijn als ze zich af en toe laten zien.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 27 jun 2018, 22:47

Sorry voor het late antwoord. Had je reply gemist.
Ik heb ook weinig licht op de bak. 2 Kitelight ledbalkjes, 1 van 92cm en 1 van 52cm. 10.000K.
Beide naast elkaar helemaal vooraan op de bak en iets naar achteren gericht.

Nog even de laatste ervaringen.
Inmiddels zitten de irsacae/tanganicae ruim 2 maanden in de grote bak en komen ze al wat meer tevoorschijn. Ze hebben duidelijk tijd nodig om te wennen. In de vorige bak lukte dat wennen blijkbaar niet. Nu lijkt het beter te gaan. Dit kan komen door de extra ruimte die ze hebben. Alhoewel ze nog steeds allemaal op dezelfde plek schuilen. Dat deden ze in de 120 ook. Het kan ook komen door het gezelschap. In de 120 hadden ze Synodontis PWZ als medebewoners die toch een stuk schichtiger zijn dan de granulosus waarmee ze nu de bak delen. De granny's zijn ook heel zichtbaar dus hopelijk kijken ze dit gedrag af.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

pleke007
Contacteer:

Bericht door pleke007 » 29 jun 2018, 16:07

Bedankt voor de update, mooi te vernemen dat ze zich al wat meer laten zien! Zit er nu wel sterk aan te denken ze ook aan te schaffen.

Plaats reactie