Geslachtsrijp - synodontis lucipinnis

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Alexander1977

Geslachtsrijp - synodontis lucipinnis

Bericht door Alexander1977 » 25 jan 2010, 15:01

Hallo, mijn S lucipinnis groeien goed en zijn tegen de 6 a 7 cm. Ik vroeg me af wanneer deze vissen geslachtsrijp zijn?

Groet,
Alexander

MPS

Re: Geslachtsrijp - synodontis lucipinnis

Bericht door MPS » 25 jan 2010, 15:17

Het duurt bij Synodontissen vrij lang voordat ze geslachtsrijp zijn, maar bij 6 a 7 cm is S. lucipinnis volgens mij wel al geslachtsrijp. Hoe oud zijn ze?
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 27 jan 2010, 08:49

Geen idee, ik kocht ze een maand of 3-4 geleden en toen waren ze zo'n 4 cm.
Ik zal binnenkort eens een pot met knikkers in de bos valisneria gaan plaatsen. Zie ik gauw genoeg of er al eieren komen :).

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 27 jan 2010, 13:29

Je ziet het altijd vrij goed als ze geslachtsrijp zijn: vrouwtjes met kuit zijn echt dik.

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 27 jan 2010, 14:55

Dan denk ik dat ze het wel zijn. Ik heb al een paar keer echt dikke buiken gezien. Dacht dat het aan t eten lag, ze vreten namelijk echt veel en schuwen niets of niemand om wat te pakken te krijgen. Heb ooit gelezen dat t schuwe beestjes zijn, maar daar merk ik helemaal niets van :).

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 27 jan 2010, 18:39

Ze zijn nogal brutaal, vind ik. Misschien dat ze als schuw betiteld worden omdat ze altijd wel een beetje "in de dekking" zwemmen.

MPS

Bericht door MPS » 28 jan 2010, 10:34

Bart schreef:Ze zijn nogal brutaal, vind ik. Misschien dat ze als schuw betiteld worden omdat ze altijd wel een beetje "in de dekking" zwemmen.

Ik heb nu niet echt de ervaring dat S. lucipinnis echt "in de dekking" zwemt. Die van mij gaan de hele bak door. Bij voorkeur langs de ruiten achter een vrouwtje met een intens dikke buik aan. Dus als er nu eens iemand mijn J. regani's overneemt, dan kan ik die bak inrichten voor een kweekpoging met deze prachtige meervalsoort... :)
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

Riny

Bericht door Riny » 28 jan 2010, 10:58

MPS schreef: Ik heb nu niet echt de ervaring dat S. lucipinnis echt "in de dekking" zwemt. Die van mij gaan de hele bak door. Bij voorkeur langs de ruiten achter een vrouwtje met een intens dikke buik aan.
Bij mij Idem dito, maar dan langs de zijwand op !
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 28 jan 2010, 12:11

Daarom dus ook tussen aanhalingstekens: altijd in de buurt van de stenen, nooit door open water of op de open zandvlakte, tenzij het niet anders kan. Bij mij bij voorkeur via de achterwand naar een andere rotspartij.

S. sp. polli White Zambia ging bij mij veel meer door "open"water heen, en langs het wateroppervlak als er gevoerd werd.

MPS

Bericht door MPS » 28 jan 2010, 12:54

Bart schreef: S. sp. polli White Zambia ging bij mij veel meer door "open"water heen, en langs het wateroppervlak als er gevoerd werd.
Dat zie ik inderdaad ook. Lucipinnis blijft inderdaad veel meer bij de rotsen en wanden als PWZ, behalve bij het voeren dan. Mijn lucipinnissen gaan langs het wateroppervlak dwars door de regani's heen als er gevoerd wordt...

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 28 jan 2010, 13:06

Hehe, ik die ze aan het oppervlak geregeld een tropheus aan de kant duwen. Ze zien niks en happen maar raak in hoop een vlok te pakken te krijgen. Je kan ze dan zo uit de bak lepelen als je wilt. Helaas doet mijn multipunctatus hier niet aan mee, die blijft op de bodem eten. En laat ik deze miskoop (foutje in de groep aangekochte luvipinnis) nu juist willen ruilen tegen een lucipinnis.....

dutchman68

Bericht door dutchman68 » 20 apr 2010, 23:25

Die vis staat hier op de site omschreven en zou pas na vijf jaar geslachrsrijp zijn.

JCB

Bericht door JCB » 20 apr 2010, 23:46

dutchman68 schreef:Die vis staat hier op de site omschreven en zou pas na vijf jaar geslachrsrijp zijn.
Die 5 jaar staat iig niet bij de soortbeschrijving op de hoofdpagina vermeld.

Ik heb overigens vissen gehad vroeger die 1,5 jaar waren en al eieren afzette. Maar dat waren echt heel weinig eieren. Ik heb nu een groep van 3 a 3,5 jaar en die geven al veel grotere nesten. En ze schijnen tussen hun 5e en 7e jaar het meest productief te zijn qua aantal eieren.
Tanganyika, it's a kind of magic.

stijn12

Bericht door stijn12 » 15 mei 2010, 09:38

zetten synodontis lucipinnis altijd automatisch af in een potje met knikkers :?
200x60x60

Riny

Bericht door Riny » 15 mei 2010, 11:00

Ik heb er 2 die heel vaak om elkaar heen draaien langs de zijwand op en de eieren vliegen dan in het rond, die vervolgens door de Alto, als toeschouwer worden opgepeuzeld.

Iemand dit weleens eerder gezien ?
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

Plaats reactie