Tanganyika Garnalen

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Edin

Re: Tanganyika Garnalen

Bericht door Edin » 20 jul 2010, 15:44

Met alle respect, maar dat is geen weergave van de werkelijkheid :lol: . Sterker nog, ik durf met zekerheid te beweren dat een van de weinige Tanganyika-garnalen experts hier op het forum zit en de ander in Zwitserland woont en Michael heet :wink: .

Estelle heeft slechts 1 garnaal gehouden. Ik zou mij als eenling ook continu verstoppen tussen een groep hongerige vissen :lol: .
De exemplaren die bij Melchior zwemmen zijn absoluut niet schuw, ook omdat ze met een 5tal bij elkaar zitten.

EDIT: vind het wel mooi dat we voor de verandering NIET op buitenlandse sites hoeven te zoeken naar ervaringen met nieuwe soorten :mrgreen:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

TanteAnnie

Bericht door TanteAnnie » 20 jul 2010, 15:52

Haha goud!

Ik begin pas en ben nu meer dan half jaartje bezig.. Probeer info te winnen, maar doe het niet meer daarvandaan! :P

Voor als nog wachten tot Verduijn terug is en kijken of ik een graantje mee kan pikken...

Edin

Bericht door Edin » 28 jul 2010, 18:08

Update!

Even contact gehad met Verduijn, een zending uit Burundi zal pas na Zambia komen..!
Dus richting september denk ik, niet wat we allemaal in gedachte hadden maar het is nou eenmaal zo.
Het voordeel is wel dat het experiment bij Melchior thuis wat meer evaluatietijd krijgt en er dus meer info beschikbaar is tegen de tijd dat de beestjes te koop zijn.

Tip: wil je mooie vis, dan moet je nu je slag slaag, er zwemt heel wat mooi in Zambia!
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Semper Fish

Bericht door Semper Fish » 01 aug 2010, 21:04

Ola, interessant topic, want shrimps zijn hele nuttige fijne diertjes om te hebben in je aquarium. Maar worden deze beestjes niet opgevreten door de verschillende vissen in het aquarium? Wat is een fijne bodem voor deze jongens? Zand en veel slakkenhuizen/stenen om te kunnen schuilen? Kan er besteld worden? Ik wil graag een aantal van deze diertjes in mijn aquarium hebben.

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 01 aug 2010, 21:58

Over een poosje komt er een artikeltje op deze website te staan, waarin mijn ervaringen uitgebreid staan.

Ik heb ze nog niet bij cichliden gezet. Hoewel ik de kans op een succesvolle combinatie redelijk hoog inschat, vind ik het risico voor deze beestjes nu te groot. Ik ga er eerst een kweekpoging mee doen.
Al is Tropheus nog zo snel, een Petrochromis achterhaalt ze wel!

Semper Fish

Bericht door Semper Fish » 01 aug 2010, 22:23

Briljant! Succes met de garnalen. Post aub even als het project een succes is. Ik ben enorm benieuwd hoe je fish gaan reageren op deze nieuwe bewoners. Ik ben mijn nieuwe aquarium aan het plannen en ik wil graag dat deze rakkers goede overlevingskansen hebben. Ik ben van plan om minimaal 120/50/50 te regelen met een bodem totaal bedekt met slakkenhuizen/zand en enorm veel kieren en gaten om een maximale hoeveelheid schuilplaatsen te creëren. Ik ben zelf namelijk niet zo zeker van het feit dat de shrimps het overleven in mijn bak met vraatzuchtige fish. Tips en hints zijn uiteraard welkom voor een garnaalvriendelijke omgeving.

Edin

Bericht door Edin » 02 aug 2010, 10:30

Semper Fish schreef:Briljant! Succes met de garnalen. Post aub even als het project een succes is. Ik ben enorm benieuwd hoe je fish gaan reageren op deze nieuwe bewoners. Ik ben mijn nieuwe aquarium aan het plannen en ik wil graag dat deze rakkers goede overlevingskansen hebben. Ik ben van plan om minimaal 120/50/50 te regelen met een bodem totaal bedekt met slakkenhuizen/zand en enorm veel kieren en gaten om een maximale hoeveelheid schuilplaatsen te creëren. Ik ben zelf namelijk niet zo zeker van het feit dat de shrimps het overleven in mijn bak met vraatzuchtige fish. Tips en hints zijn uiteraard welkom voor een garnaalvriendelijke omgeving.
Zoals Melchior al aangaf, hij zal ze niet bij cichliden houden. Het hangt af van het type vis dat je van plan bent te houden.
Met kleinblijvende soorten zit je zeker save. Ik zal ze op ten duur houden met T. variabile, A. compressiceps sp. shell en X. rotundiventralis. Wil je weten of het gaat werken? Dan moet je een groepje cherry garnalen aanschaffen en bij je bestand toevoegen. Als die het overleven zullen andere garnalen dat ook doen.

jarik
Contacteer:

Bericht door jarik » 03 aug 2010, 11:14

Melchior; Heb je al jongen kunnen spotten want je had toch een zwanger vrouwtje?
En weet je misschien ook of de jongen nog één of meerdere larvenstadia moeten doorgaan?

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 05 sep 2010, 20:03

De kweekpoging zal spoedig starten!

Tot die tijd: filmpje!

Tanganyikafreak

Bericht door Tanganyikafreak » 05 sep 2010, 21:17

Mooie diertjes hoor! :D

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 05 sep 2010, 21:43

Gaaf Melchior.

Vraagje: zie je deze garnaaltjes ook echt zwemmen, dat ze als een soort helikopter door de bak gaan?

Ik heb nl Crystal Reds gehad en Bijengarnalen die dat wel deden,
nu heb ik Sulawesi kardinaal garnalen en die lopen alleen maar :?
Zwemmen heb ik ze nog nooit zien doen....

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 05 sep 2010, 21:54

Ze kruipen meestal, maar ze kunnen goed zwemmen! Met name als ik eten in de bak gooi, gaan ze na enkele seconden met z'n allen zo snel mogelijk naar de korreltjes voer.

En ze zwemmen in/uit de waterpest met enige regelmaat.

Maar het is minder als het zwemgedrag van de Crystal Reds. Die zijn toch wat actiever wat dat betreft.

Overigens zijn de garnalen heel "tam" geworden. Ze laten zich overdag uitgebreid zien, en ze knabbelen rustig aan m'n hand als ik in het aquarium zit - nergens bang voor!

Jordy

Bericht door Jordy » 05 sep 2010, 22:56

Gaaf!

Mooi highres filmpje ook :mrgreen:

Melchior
Contacteer:

Bericht door Melchior » 20 sep 2010, 16:15

Afbeelding

Soms zijn ze erg mooi gekleurd! :D

Valentijn

Bericht door Valentijn » 20 sep 2010, 21:28

Dat mag je zeker zeggen, wat een kleur. gaaf hoor. Wat voor formaat heeft het beestje eigenlijk?

Plaats reactie