(Onbewust) Kweken van Syno's

meervallen, stekelalen, de Tanganyika-killi's en andere dieren
Plaats reactie
GeeJay

(Onbewust) Kweken van Syno's

Bericht door GeeJay » 15 mei 2010, 15:31

Hallo Syno houders,

Na een hoop topics gelezen te hebben over de kweek van Syno heb ik hier een tip voor Syno houders die niet kweken maar wel stiekum toch leuk vinden om een paar jonge (eigen kweek) syno's in hun bak willen hebben.

5 Jaar geleden ben ik begonnen met een 2 meter bak met een zelf gemaakte achterwand. Heb ook 6 stuks jonge syno's (dwerg) aangeschaft om als doel alle voedsel resten op te ruimen.
In en hoek tegen de achterwand had ik een bergje me kleine steentjes (kiezels voor mij) gemaakt met daarin valisneria zodat deze stevig zou staan en niet uitgegraven kon worden.
Wat mij opviel is nadat de syno's geslachtrijp werden en de mannen achter de dikke vrouwen aan jaagden ze zeer graag bij dit hoopje rondhingen. En ja, zelf de ander vissen zoals de Alto's waren er als de kippen bij toen de syno daar hun eieren rond strooiden. (syno's zijn echt slordig met hun legsel!)
Diverse eieren vielen tussen deze kiezels. Direct daarna heb ik de filter uitlaat voorzichtig op gericht voor meer waterverversing. Niet alteveel stroming erop anders worden veel eieren eruit geblazen. Na een week of 2 zag ik nog steeds niets en heb 't maar op gegeven. Dus filter uitlaat weer terug op de oude plek.
Denk zo'n maand of 2 later tijden het voeren. Langs en onder de achterwand (kiertjes die de andere syno's hadden gemaakt door middel van zand weg te duwen om onder de achterwand te komen (3 cm ruimte tussen bodemglas en wand)) zie ik daar iets bewegen ! Er kwamen wel stuk of 10 jonge syno's tevoorschijn....zo'n 1 cm ! Dit was me eerder niet opgevallen. Zo vlug dat ze kwamen om wat voer te pakken zo snel waren ze ook weer weg. Heb toen een scherpe lamp aan de zijkant van het aquarium geplaats zo dat ik wat meer kon zien wat er achter the achterwand zit. Je kon duidelijk zien dat er beweging in zat.
Blijkbaar hebben de eieren die tussen de kiezeltjes waren gevallen het overleeft !
Nu dus 5 jaar later...Deze jongen zijn nu volwassen en elk jaar zie ik wel 3 tot 5 nieuwe jongen de wijde wereld van mijn bak verkennen.

Of het nu de kiezeltjes zijn of dat er toevallig wat eieren achter de achterwanf terecht zijn gekomen...Het (onbewust) kweken van syno's in een bak met veel kiertjes en scheurtjes kan ook :)

Hoeveel syno's ik op dit moment heb weet ik niet. Ik weet wel dat ik ondertussen 2 ouderen overleden zijn. (1 terecht gekomen in de invoer van de filter en is daar overleden...hoe ze het kapje eraf gekregen hebben weet ik niet en een ander is overleden door een onbekende oorzaak.)
Naar schatting heb ik nu zo'n 30 syno's. Was begonnen met 6 ;-)

Wel geinig dat je zo onbewust syno's kweekt...niet voor de verkoop maar voor je zelf.

Deze zomer ga ik m'n 5 jaar oude achterwand vervangen door een nieuwe die ik nu aan 't maken ben.
Ik ben zeer benieuwd hoeveel syno's ik achter de wand vandaan kan halen.

Btw...check je filters goed tijdens het schoon maken. Heb ondertussen ook 4 jonge syno's er uit gevist die nu gelukkig in m'n bak rond zwemmen.

Gr.
Gert-Jan
Waarvoor dient "Instinct" ?
Dat zorgt er voor dat je nergens in stinkt.

Plaats reactie