Nieuwe 160 op 90 op 65

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
paulcourtial
Contacteer:

Nieuwe 160 op 90 op 65

Bericht door paulcourtial » 12 feb 2018, 17:22

Dag allemaal.
In april bestel ik bij een zekere franky mijn nieuw aquarium. Offerte is reeds binnen.
Wil de bak hier even voorstellen. Mss zijn er opmerkingen.
Heb er een vluchtige schets van gemaakt ter verduidelijking. De achterwand en zijwanden wil ik van mat (melk) glas. Dit voor de rust van de vissen. Hebben ze minder storing van omgeving en van de spiegeling binnen in de bak. Zou deze keer ook nieg voor achterwand kiezen omdat ik dan makkelijker jongen kan uitvangen. Ben wel van plan om namaak stenen van back to nature te plaatsen. Deze zijn makkelijk te (ver)plaatsen.
Eventueel ook zon element bovenin plaatsen. Vind ik mooi. Deze moet ook wel uithaalbaar zijn. Waar ik nog over denk is de breedte en afmeting van de verdeling van de ingebouwde bioloog. In mijn vorige bak is deze maar 10 cm breedt en met iets zwaardere pompen heb ik teveel last van lawaai. Dit zou komen door resonantie.
Bij lichtere pomp heb ik dat niet. Daar het aquarium in een slaapkamer terecht komt wil ik dit vermijden. Iemand tips?
Verder wil ik nog zeggen dat de led buizen ook in het aquarium komen. Heb hiervoor 5 cm bovenaan omdat het water maar 60 hoog zou komen. Ook wil ik in de bioloog een extra pomp monteren om water te kunnen verversen. Water moet omhoog naar plafond. Want daar zou ik gat boren dat uitkomt in vals pkafond in de bakamer ernaast. Van daaruit kan ik aansluiten op afvoer. Ook via deze weg wil ik aan kraan een darm verbinden ook naar de bioloog om terug water bij te vullen. Dit is het ongeveer. Lijkt jullie dit allemaal goed?
By the way. 1 en 2 op schets is een pomp.
Bijlagen
pic_20180212_172213.jpg
pic_20180212_172213.jpg (301.9 KiB) 455 keer bekeken

oostijnoo

Re: Nieuwe 160 op 90 op 65

Bericht door oostijnoo » 13 feb 2018, 22:04

Kan perfect !
Heb hier een bak staan met bijna dezelfde maten en zelfde indeling aangaande intern filter. Hier staan er airliften i.p.v. een opvoerpomp.
Mooi project !
300x220x95...geen Tanganyika.

AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 14 feb 2018, 10:23

Namaakstenen van Back to Nature drijven als een achterlijke. Die moet je vastkitten of verzwaren met stenen. Je kan beter river stones of modules van Rockzolid nemen, die zijn licht en zinken.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 14 feb 2018, 19:57

Of de tuinrotsen van Akwaline, zijn hol en zwaarder dan water, er zijn 3 verschillende modules.
Ze zijn verkrijgbaar als grijze breuksteen of als Grauwacke. De modules hebben ook mooie afmetingen en de modules zijn ook makkelijk te verzagen indien gewenst. Met een slijpschijf bijvoorbeeld.
Ik heb ze in de grote bak gebruikt en in andere aquaria en ze zijn erg handig.
Laatst gewijzigd door oostijnoo op 14 feb 2018, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 14 feb 2018, 19:59

Afbeelding

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 14 feb 2018, 20:25

Heb mij eigenlijk vergist. Bedoelde inderdaad rockzolid. Heb er namelijk al 1 grote liggen. Die van akwaline zien er blijkbaar ook goed uit.
Ivm de airliften weet ik (nog) niet of Franky deze kan plaatsen. Geloof wel dat dit zeer goed werkt, maar twijfel wel over het geluid omdat het in een slaapkamer moet komen. Zelf al staat de luchtpomp in de kamer ernaast weet ik niet hoe goed je de lucht in het water hoort.
Maar aan de andere kant wil ik ook geen erge resonantie van een gewone pomp horen in mijn interne bioloog. Dus momenteel twijfel ik nog.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 14 feb 2018, 20:29

Heb mij eigenlijk vergist. Bedoelde inderdaad rockzolid. Heb er namelijk al 1 grote liggen. Die van akwaline zien er blijkbaar ook goed uit.
Ivm de airliften weet ik (nog) niet of Franky deze kan plaatsen. Geloof wel dat dit zeer goed werkt, maar twijfel wel over het geluid omdat het in een slaapkamer moet komen. Zelf al staat de luchtpomp in de kamer ernaast weet ik niet hoe goed je de lucht in het water hoort.
Maar aan de andere kant wil ik ook geen erge resonantie van een gewone pomp horen in mijn interne bioloog. Dus momenteel twijfel ik nog.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 14 feb 2018, 21:03

Airliften kan ik wel voor je knutselen, er zijn inmiddels wel wat mensen welke gebruik maken van “mijn” liften.
Ze zijn trouwens behoorlijk stil.
In een slaapkamer ga je elke pomp of airlift horen.

Frank is niet bekend met airliften, ik heb wel al tal van Frank zijn bakken voorzien van liften.
Mocht je willen weten hoe en wat, doe me een PB.
Ik maak airliften als deel van de hobby, ik verdien daar niets aan, reken enkel het materiaal, is ook niet de insteek trouwens.

Plaats reactie