Project 400x90x80

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
dax

Re: Project 400x90x80

Bericht door dax » 04 sep 2012, 18:32

jinx schreef:ik vraag me ook af of je veel sterkte verliest op een ruit in een sponning t.o.v. de manier waarop koopmans het heeft gedaan, het wordt uiteindelijk een massief geheel van multiplex glas en siliconen.
Koopman heeft me aan het denken gezet omdat mijn buitenwand uit 2 delen bestaat en deze 2 delen alleen beneden, aan de zijkanten en boven tegen 7 à 8cm (en het glas dan natuurlijk) komen te liggen. Ik weet niet of dit niet te zwak gaat zijn?

koopman53

Bericht door koopman53 » 04 sep 2012, 19:13

Ja ik denk dat het erg slap gaat worden, je kan wel 3x6mm verlijmen tot 18 maar het blijft een beetje "trutten"
Ik heb met mijn ruit aan de onderkant blokjes 10mm neergelegd. Goed geklemd en hield 1 a 2 mm over geloof ik. Na de uitharding heb ik de overtollige kit weg gesneden en massief eiken latjes op het kopse hout gelijmd om de boel af te werken.

Ramon
(zal ik misschien een naam-verandering aanvragen? :lol: )

dax

Bericht door dax » 10 sep 2012, 09:31

Filtering

Ik wil met een interne filter werken.
Na wat opzoekwerk heb ik gekozen voor de Hamburger Mattenfilter (meer info vind je hier: http://www.deters-ing.de/Filtertechnik/Mattenfilter.htm).

De blauwe matten van een HMF kunnen tot 10 jaar meegaan eer ze vervangen moeten worden.
Je dient ze 5mm breder te maken dan de breedte van het aquarium en ze moeten minstens 10mm hoger zijn dan het waterniveau. Je moet er wel rekening mee houden dat door deze 10mm extra, de mat bovenaan nergens tegenaan komt te liggen. Soort filtermat maakt niet uit: fijn, medium of grof, filtermatig is het gelijk. Bij cichliden die erg vervuilen is een grove mat wellicht beter. De matten mogen niet uitgedrukt/gespoeld worden, je mag de matten oppervlakkig wat afzuigen bij het water verversen om de zoveel keer maar uitspoelen mag men nooit doen. Molm die zich achter de matten ophoopt mag daar gewoon blijven, het stoort het filterproces niet en in zekere mate dient het ook nog als bacteriënbuffer. Je moet pas iets aan je matten doen als het waterniveau achter de matten 4 a 5cm lager is dan het niveau ervoor. Bacteriën zitten in de eerste cm, de andere cm’s zijn voor de stabiliteit. Een HMF moet minstens 4 weken indraaien, echt goed werken doet hij eerst na 12 weken of meer.

Ik denk eraan om mijn matten vast te zetten in het aquarium met open kabelgoten, zodat ze iets meer geklemd zitten.

Afbeelding

Een ander idee wat ik nog heb (om de matten aan het zicht te onttrekken) is om een cm of 3 voor de blauwe mat een zwarte plexiglas plaat te zetten (achterwand wordt ook zwart gemaakt). Aan beide kanten blijft er ruimte vrij zodat het water achter deze plexiplaat kan om door de filter te stromen.

Afbeelding

Afhankelijk van het volume water heb je een bepaalde oppervlakte mat nodig om je water te filteren. Het water mag maar aan een bepaalde snelheid door deze matten stromen zodat de bacteriën hun werk kunnen doen.

De berekeningen (binnenmaten aquarium 392,8x82,8x62):

• Inhoud aquarium: (lxbxh) 392,8x82,8x62=2.016 liter (Volume).
• Grootte van een mat als ik deze tegen beide zijwanden zet: (bxh) 82,8x62= 5.133,6cm² en dit 2 maal omdat tegen elke zijwand een mat komt: 5.133,6x2=10.267,2cm² (Oppervlakte mat).
• Doorstroomsnelheid voor bacteriën ligt best tussen 5 en 10cm/min, ideaal is 7,5cm/min.

Ideale pompgrootte (bij een doorstroomsnelheid van 7,5cm/min):
7,5x10.267,2x60/1000=4620ltr/uur

Aantal maal dat de bak rondgepompt wordt per uur: 4620 / 2016 = 2,3 maal.

Samengevat:
Tegen beide zijwanden komt een blauwe mat van 5 cm met hierachter telkens een pomp van 2300ltr/uur (samen is dit 4600ltr/uur). De bak wordt dan 2,3 maal per uur rondgepompt. Indien je het aantal maal rondpompen van de inhoud wil verhogen zal je de matoppervlakte moeten verhogen OF (en dit wil ik doen als het noodzakelijk is) stromingspompen bijplaatsen.

jinx

Bericht door jinx » 10 sep 2012, 13:29

koopman53 schreef:Ja ik denk dat het erg slap gaat worden, je kan wel 3x6mm verlijmen tot 18 maar het blijft een beetje "trutten"
Ik heb met mijn ruit aan de onderkant blokjes 10mm neergelegd. Goed geklemd en hield 1 a 2 mm over geloof ik. Na de uitharding heb ik de overtollige kit weg gesneden en massief eiken latjes op het kopse hout gelijmd om de boel af te werken.

Ramon
(zal ik misschien een naam-verandering aanvragen? :lol: )
Ligt er een beetje aan hoe je verlijmd denk ik, zit ook al te puzzelen voor mijn nieuwe bak ik denk dat ik ook voor 2 x 18 mm ga vol in de epoxy gelijmd met een glasvlies er tussen.

Sterker kan volgens mij niet en dat is zeker sterker dan de dikte in een keer uit de fabriek.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

jinx

Bericht door jinx » 10 sep 2012, 13:41

Weet het niet ben nog steeds geen fan van interne filters op een dergelijk bak zou ik gaan voor een overloop naar een klein bioloog en een stevig potfilter.

Voordelen die de matten wel hebben en een combi pot/bioloog zie ik niet zo.
Of het moet zijn dat je met streams kan werken waardoor je energie verbruik stukken lager kan zijn, maar ik ken geen ervaringen daarmee.
Op een bioloog en potfilter raak je natuurlijk ook wel wat warmte kwijt.

Stromings pompen moet je zeker doen want op de grote van jouw bak doet alleen die 4620 liter per uur doet niets op een dergelijke grote bak, veel energie efficienter is trouwens met streams oid werken.

dax

Bericht door dax » 10 sep 2012, 15:29

jinx schreef:Weet het niet ben nog steeds geen fan van interne filters op een dergelijk bak zou ik gaan voor een overloop naar een klein bioloog en een stevig potfilter.

Voordelen die de matten wel hebben en een combi pot/bioloog zie ik niet zo.
Of het moet zijn dat je met streams kan werken waardoor je energie verbruik stukken lager kan zijn, maar ik ken geen ervaringen daarmee.
Op een bioloog en potfilter raak je natuurlijk ook wel wat warmte kwijt.

Stromings pompen moet je zeker doen want op de grote van jouw bak doet alleen die 4620 liter per uur doet niets op een dergelijke grote bak, veel energie efficienter is trouwens met streams oid werken.
Ik wil sowieso doorvoeren voorzien voor het geval de interne filter niet zou voldoen, in beide hoeken. Ik voorzie een buis van 50mm, dit zou normaal moeten voldoen om desnoods een potfilter en/of een bioloog te kunnen plaatsen. Deze doorvoer gaat in eerste instantie alleen dienen om de elektro in de bak te brengen.

Afbeelding
Het energieverbruik ligt inderdaad lager als je de filtering in de bak houdt, dit speelt ook wel ergens mee.

Op enkele van mijn kweekbakken in de kelder had ik ook onbewust een HMF staan, hier kwam ik achter na het lezen van de (hoger) bijgevoegde link. En het zijn juist deze kweekbakken die het best gaan, ook al zitten hier soms wat te veel vissen in. Dit heeft mij gesterkt om het ook toe te passen op mijn nieuwe aquarium.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 sep 2012, 17:23

Ik zou de diameter van de doorvoeren toch maar wat groter nemen... 2x 5 cm is toch wat kantje-boortje...

Die mattenfilter werkt prima opzich, lage doorstroom voor de biologische werking.
Wel zal je flinke stromingspompen moeten voorzien, dat is toch wel belangrijk...om voldoende waterverplaatsing te krijgen in je bak :!:
300x220x95
No lift...like an airlift.

koopman53

Bericht door koopman53 » 10 sep 2012, 17:30

jinx schreef:Ligt er een beetje aan hoe je verlijmd denk ik, zit ook al te puzzelen voor mijn nieuwe bak ik denk dat ik ook voor 2 x 18 mm ga vol in de epoxy gelijmd met een glasvlies er tussen.

Sterker kan volgens mij niet en dat is zeker sterker dan de dikte in een keer uit de fabriek.
Dit is volgens mij pure overkill. Met de huidige lijmen wordt met het "opdikken" de zwakke plek verlegd naar de lijmlaag tussen het multiplex (fabriek lijm)
Het zal wel een iets stijver geheel worden, maar als de laag aan de buitenkant zit blijft het naar mijn idee hetzelfde.

koopman53

Bericht door koopman53 » 10 sep 2012, 17:35

oostijnoo schreef:Ik zou de diameter van de doorvoeren toch maar wat groter nemen... 2x 5 cm is toch wat kantje-boortje...

Die mattenfilter werkt prima opzich, lage doorstroom voor de biologische werking.
Wel zal je flinke stromingspompen moeten voorzien, dat is toch wel belangrijk...om voldoende waterverplaatsing te krijgen in je bak :!:
Blijf je met een intern mattenfilter niet ontzettend last houden van zweefalg?
Ik heb hier ongeveer 50 liter aan filtermaten voor in het bioloog liggen maar de zweefalg bleef. (nu opgeloste met gaf-zakken)

Ramon

jinx

Bericht door jinx » 10 sep 2012, 17:47

koopman53 schreef:
jinx schreef:Ligt er een beetje aan hoe je verlijmd denk ik, zit ook al te puzzelen voor mijn nieuwe bak ik denk dat ik ook voor 2 x 18 mm ga vol in de epoxy gelijmd met een glasvlies er tussen.

Dit is volgens mij pure overkill. Met de huidige lijmen wordt met het "opdikken" de zwakke plek verlegd naar de lijmlaag tussen het multiplex (fabriek lijm)
Het zal wel een iets stijver geheel worden, maar als de laag aan de buitenkant zit blijft het naar mijn idee hetzelfde.
Is denk ik ook pure overkil maar mijn voorlopig ontwerp zit op 400x150x150 ik ga dus uit van de sterkte van het vlies niet van de multiplex, volgens mij is een laag er tussen sterker dan een extra laag aan de buitenkant.
De kosten zijn het niet want je moet toch lijmen.

Wat je te sterk maakt aan bak kan je weer uitsparen aan stabilisatie strips, hoewel ik daar ook stevige van wil hebben je moet er tenslotte in en uit kunnen klimmen en ik doe met mijn 90 kg ook aardig mee.

jinx

Bericht door jinx » 10 sep 2012, 17:48

koopman53 schreef:
oostijnoo schreef:Ik zou de diameter van de doorvoeren toch maar wat groter nemen... 2x 5 cm is toch wat kantje-boortje...

Blijf je met een intern mattenfilter niet ontzettend last houden van zweefalg?
Ik heb hier ongeveer 50 liter aan filtermaten voor in het bioloog liggen maar de zweefalg bleef. (nu opgeloste met gaf-zakken)

Ramon
Ik moet ook gaf zakken gebruiken omdat ik alleen grof schuim heb maar wie weet werkt dat bij anderen beter.

dax

Bericht door dax » 10 sep 2012, 18:50

koopman53 schreef:Blijf je met een intern mattenfilter niet ontzettend last houden van zweefalg?

Ramon
Juist niet, als ik nu bvb last heb van zweefalg/-vuil in mijn showbak, dan gooi ik daar een stromingspomp (3000l/h) in, gewikkeld in een blauwe filtermat van 2cm. Binnen een uurtje is alle zweefalg/-vuil in die filtermat getrokken. Dan neem je even een maatbeker van 2 liter, je dompelt die in het water tot bij de stromingspomp, je neemt de pomp voorzichtig op en plaatst die in de maatbeker en je neemt de maatbeker er voorzichtig uit. Alle zweefvuil is weg :D.
Ik sta soms verstomd hoeveel vuil er zo nog uit het aquarium komt.

dax

Bericht door dax » 10 sep 2012, 18:57

jinx schreef:mijn voorlopig ontwerp zit op 400x150x150
:shock:

Als ik een waterhoogte van 135cm neem krijg je volgende krachten:
Bruto inhoud 7805.16 ltr
Bodemdruk 1350.00 kg/m2
Gemiddelde wanddruk 675.00 kg/m2
Kracht op een voor en achterwand 3608.55 kg
Kracht op een zijwand 1330.42 kg

Dat is niet mis.

dax

Bericht door dax » 10 sep 2012, 19:02

Hoe groot zou jij dergelijke stromingspompen nemen, uitgaande dat er bvb een tropheini-biotoop in komt?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 sep 2012, 19:20

Voor die 4 meter ...12000 liter aan elke zijde...zal zorgen voor een lichte waterverplaatsing...zelfs nog geen echte stroming...
300x220x95
No lift...like an airlift.

Plaats reactie