Project 400x90x80

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Tanganyikart

Re: Project 400x90x80

Bericht door Tanganyikart » 26 sep 2012, 22:05

Een zo'n stelpoot voor een standaardframe voor een 2-meterbak is geschikt om 1000 kg te dragen.
Bron: aquariumbouwer Aquaglas.

Ik heb er 6 onder een 700 literbak.

EDIT: uiteraard heb ik een standaardframe voor een 2-meterbak,
geen extra dikke zoals voor een 4-meterbak.
Maar alles in verhouding uiteraard.

jinx

Bericht door jinx » 27 sep 2012, 09:35

Ik begrijp dat je ondervloer uit tegels bestaat dan zou ik het eerste idee behouden en een plaat van 1 cm dik piepschuim gebruiken met daar op een plaat betonplex.
Anders kan je heel vervelende punt belastingen krijgen op je ondervloer en als daar iets gaat wijken weet je nooit waar je uit komt.
Met 1 cm piepschuim hoef je niet bang te zijn voor doorzakken naar een kan wat je wel weer kan krijgen als je dikker gaat.
Ik heb een vergelijkbaar 4 cm frame en dat houd mijn bak prima stel poten zpu ik niet aan beginnen ze kunnen het gewicht best aan maar met een goede vloer en goed frame zijn ze niet nodig.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

civ

Bericht door civ » 27 sep 2012, 14:22

Heb je ook wel gekeken naar je vloerbelasting. Een gemiddelde nieuwbouwvloer (beton) is berekend op en vloerbelasting van +/- 150kg/m2. Dit houdt niet in dat je maar 150 kg op die vierkant meter kwijt kan maar wel dat als je je vloeroppervlak van de woning keer 150 doet dat je weet wat je vloer kan houden.
In dit geval doe je 4 meter (de breedte van de bak) keer de breedte van de kamer en dit weer keer 150.

voorbeeld kamer 6 meter breed bak 4 => maximale vloerdruk is 6 x 4 x 150 = 3600 kg.

Je komt met deze bak dus dicht in de buurt van de maximale belasting van je vloer.
ik ben er hierbij van uitgegaan dat je aqurium haaks op je vloeroverspanning staat (dus parallel aan je fundering).

Er is een oplossing door de achterzijde van je onderstel niet op de vloer te laten leunen maar zijn kracht overteberengen op de muur (mist die natuurlijk sterk genoeg is). De muur geeft dan de helft van het gewicht af op de fundering en de andere helft belast aan de voorzijde van je bak de vloer. Deze wordt dan nog steeds zwaar belast maar je komt wel binnen een veiligere marge.

misschien allemaal al rekening mee gehouden ! better safe then sorry

groet Victor

dax

Bericht door dax » 27 sep 2012, 21:42

civ schreef:Dit houdt niet in dat je maar 150 kg op die vierkant meter kwijt kan maar wel dat als je je vloeroppervlak van de woning keer 150 doet dat je weet wat je vloer kan houden.
Als ik deze berekening gebruik mag mijn bak 2 maal zo groot zijn. Dus het gewicht zal geen probleem zijn. Bedankt voor de formule.

jinx

Bericht door jinx » 28 sep 2012, 13:21

Volgens mij zit je met die 150 kg/m2 wel wat erg laag dat betekend dat sommige mensen al niet eens meer op visite mogen komen :)
Naar mijn weten is het 500kg/m2 met een puntbelasting van 1500 kg wat neer komt op 50 cm water hoogte in de hele kamer.
Met de 150 kg die aangegeven wordt gaat een bakkie van 100x50x50 al een probleem geven, wat die weegt al 250 kg en staat maar op een halve vierkante meter.

Bij de muren kan je veel meer hebben zeker omdat je normaal de vloer niet overbelast, het verdiend wel aanbeveling om te kijken hoe je binten lopen, maar als je goed verdeeld is dat ook geen probleem.
De binten zijn berekend op ook 500 kg/m2 ook in het midden van de vloer dus stel dat je huis 6 meter breed is op 3 meter uit de muur de krachten die een last van 500 kg op 3 meter uitoefent zijn niet vergelijkbaar met de bak van Dax wat die is met alle respect maar 90 breed.
Als je dat gaat uitrekenen mag de bak van Dax dus 3000 kg/m2 wegen als hij langs de muur staat, om het zelfde moment op de balk te geven wat een last van 500 kg midden in de kamer doet.

3000 kg/m2 wil zeggen dat hij zijn bak 3 meter hoog mag maken,maar dan komt hij wel in de problemen met zijn punt belasting.

Het is altijd goed een bouwkundige te laten kijken niet omdat je in een gevaren gebied zit maar het is altijd handig voor de verzekering een bouwkundige verklaring te hebben dat het kan.
Koste mij een paar honderd euro maar dan staat het wel zwart op wit voor als het ooit nodig mocht zijn.

Het aquarium deels aan de muur vast maken zou ik nooit doen je krijgt dan een hele moeilijke situatie waarbij je of niet goed ondersteund dus de bak voor niets aan de muur vast zit of je trekt de hele boel scheef, 100% verdeeld krijg je dit bijna niet.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 30 sep 2012, 02:27

Wij hebben onze bak van 350 x 115 x 90 cm in een nieuwbouw woning (met vloerverwarming) tegen de muur van de buren geplaatst, staat nu 8 maanden en nog geen problemen waargenomen......., wel hebben wij een onderstel van Ytong blokken met muurankers geplaatst, zodat i.d.d. niet de gehele belasting op de vloer komt.
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

dax

Bericht door dax » 19 nov 2012, 15:13

Het ontwerp is nu definitief. Dankzij jullie meedenken heb ik nog enkele wijzigingen doorgevoerd aan mijn oorspronkelijk ontwerp.

De voorruit zou oorspronkelijk in een sponning komen te liggen zoals op volgende tekening
Afbeelding
maar na de opmerking dat er meer stevigheid is als ik deze sponning weglaat en de ruit dan koud tegen de binnenkant plak ga ik dit advies volgen. Nadat de ruit in de kit is gedrukt wordt de ruit dan rondom afgekit. Vorige tekening ziet er nu dus zo uit:
Afbeelding

Ipv blauwe matten met hiervoor een zwarte plexiplaat om de matten aan het zicht te onttrekken ga ik werken met zwarte matten zodat deze zwarte plexiplaat komt te vervallen.

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 19 nov 2012, 19:18

Wil geen tegenstrijdig advies geven, maar volgens mij heeft Jinx het als op bovenste tekening (je oorspronklijk plan) gedaan. En zijn bak buigt niet door, naar ik vernam. Alleen had die nog een lat boven de voorruit. Je wint dan 2 cm inwendige diepte t.o.v. je nieuwe plan. Je hoeft dan ook de naad aan de buitenkant ( tussen de 2 planken) niet weg te werken.

dax

Bericht door dax » 19 nov 2012, 20:28

De multiplex is ook gekozen, het wordt 13-laags berkenmultiplex van 2500x1250x18.

Hierdoor heb ik de zaagplannen ondertussen ook kunnen afwerken. Voor wie nog zaagplannen moet maken, ik heb mijn zaagplannen gemaakt op deze site http://www.free-optimize.nl

Nog snel een tekening gemaakt om te zien waar de naden zich allemaal zullen bevinden in mijn 4 meter zijde.
Afbeelding
Afbeelding

Dit weekend ook de multiplex gekocht:
Afbeelding

Nu kan het echte werk beginnen …

dax

Bericht door dax » 19 nov 2012, 20:32

Gert-Jan schreef:Wil geen tegenstrijdig advies geven, maar volgens mij heeft Jinx het als op bovenste tekening (je oorspronklijk plan) gedaan. En zijn bak buigt niet door, naar ik vernam. Alleen had die nog een lat boven de voorruit. Je wint dan 2 cm inwendige diepte t.o.v. je nieuwe plan. Je hoeft dan ook de naad aan de buitenkant ( tussen de 2 planken) niet weg te werken.
Ik heb dit allemaal in overweging genomen maar wil toch op zeker spelen omdat ik een lengte van 4 meter heb.

dax

Bericht door dax » 31 dec 2012, 10:38

Na 9 uur werken, 1650 schroeven en 1,5 pot lijm staat de bak in elkaar.

Bodem: dubbelwandig uitgevoerd met 18mm multiplexplaat om aan 4 meter te komen.
Afbeelding

Op hoogte gelegd om eenvoudiger te kunnen werken.
Afbeelding

Binnenbak: de binnenbak wordt gemonteerd OP de bovenste bodemplaat.
Afbeelding

De eerste steunen worden gemonteerd.
Afbeelding

Wat extra steunen voorzien bij het drogen zodat de juiste maten behouden blijven.
Afbeelding

Daarna volgen de buitenwanden.
Afbeelding

In de lichtkap worden nog extra steunen geplaatst (om verlichting boven het water te kunnen plaatsen en hierboven een afdekking om verdamping tegen te gaan). Nu worden er nog vier trekstrips geplaatst (worden pas gemonteerd nadat het glas is geplaatst).
Afbeelding

Nu wordt het wachten op beter weer voor we aan de afwerking kunnen beginnen.
De ideale temperatuur voor het aanbrengen van epoxy is 18-20 graden, plus het is ook veel te vochtig momenteel.
Laatst gewijzigd door dax op 20 dec 2013, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

koopman53

Bericht door koopman53 » 31 dec 2012, 10:45

Wat een formaat :D Heb je er al in gelegen? :lol:

Kan je geen gaskachel neerzetten om de temperatuur wat omhoog te halen?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 31 dec 2012, 14:04

Zeer mooi...respect !
300x220x95
No lift...like an airlift.

-mich-

Bericht door -mich- » 31 dec 2012, 22:02

Bangelijk project!
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 01 jan 2013, 03:49

Wow...., mooi project zeg ;-) succes.......
Oh ja....., wij hebben een aantal kweekstellingen van aluminium (40 x 40 mm) met daarin id.d. plastic doppen van 40 x 40 mm ingeslagen, werk perfect en kost zo goed als niets, om te stellen kun je metalen stel plaatjes gebruiken van 40 x 40 mm onder de plastic doppen, bespaard een hoop geld.
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

Plaats reactie