Project 400x90x80

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
perspicax

Re: Project 400x90x80

Bericht door perspicax » 22 jan 2013, 19:31

Ik dacht toch ook dat het weefsel het juist sterk maakt. Zonder dat weefsel is de kans toch groter dat er scheuren ontstaan of zie ik dat verkeerd?

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 22 jan 2013, 23:13

Volgens mij wordt weefsel gebruikt om bepaalde vormen mee te maken en de gewenste vorm stevigheid te geven, b.v. als je iets van polyester of epoxy of wat dan ook in een bepaald model wilt krijgen m.b.v. een mal o.i.d.? Omdat een houten bak de gewenste vorm al heeft zal dit dan wellicht geen extra waarde en/of toevoeging zijn wat betreft de sterkte.
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

dax

Bericht door dax » 23 jan 2013, 11:50

perspicax schreef:Ik dacht toch ook dat het weefsel het juist sterk maakt. Zonder dat weefsel is de kans toch groter dat er scheuren ontstaan of zie ik dat verkeerd?
Die vraag heb ik ook gesteld. Als er een scheur komt is het het hout dat scheurt en niet de epoxy. Bvb in een rechte hoek dien je voldoende epoxy aan te brengen en dan scheurt dit niet.
Een vraag die ik toen niet gesteld heb maar nog wil stellen: hebben fillets dan wel zin? (ik wil eerst al(le) (mijn) vragen centraliseren en hem dan terug contacteren).

perspicax

Bericht door perspicax » 23 jan 2013, 13:00

Aangezien dat weefsel niet veel kost zou je kunnen overwegen om het voor alle veiligheid toch maar te gebruiken. Je kan het ook alleen in de hoeken gebruiken om die te versterken.

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 23 jan 2013, 14:46

Ik denk dat als je weefsel gebruikt je eerder kans op scheurtjes hebt, te maar daar het hout onder spanning als de bak gevuld is, iets meegeeft, dit anders dan glas! Maar goed, ik ben geen deskundige op dat gebied, dus probeer het met logica te beredeneren......
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

Schummi

Bericht door Schummi » 23 jan 2013, 16:16

Ikzelf heb in mijn 2 polyesther bakken ook glasweefsel gebruikt. Waarom? Leek me logisch dat dit extra sterkte geeft maar blijkbaar wordt dit door een professional tegengesproken...

Ik geloof dat Rikske laten berekenen heeft hoeveel lagen glasweefsel hij moest gebruiken voor zijn binnenzwembad(6000L). Als ik me niet vergis zijn dit 4 lagen geworden en deze constructie zou sterk genoeg moeten zijn om 6000L tegen te houden zonder de houten constructie :!:

Marc VDS heeft een bak staan van +/- 1200liter die gebouwd is in Ytong welke daarna in de polyesther gezet is met 2 lagen glasweefsel. Ik weet niet of polyesther zonder glasweefsel even sterk zou zijn...

Ikzelf zou het niet aandurven zonder glasweefsel maar ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen en is dus meer een gevoelskwestie...

Misschien eens navraag doen bij andere leveranciers?
Trying is the first step towards failure. (Homer Simpson)

koopman53

Bericht door koopman53 » 23 jan 2013, 17:41

Ik moet bekennen dat ik alleen gekeken heb naar andere bakken bouwers en ik niet aan Frank Rademaker heb gevraagd.

Mocht ik een nieuwe bak gaan maken en zou dit zonder matten kunnen, dan zou ik dat zeker doen.
(inderdaad even navraag doen bij andere leveranciers)

jinx

Bericht door jinx » 23 jan 2013, 17:43

Het is volgens mij een beetje het een of het andere :)

Of je haalt je sterkte uit vezel glas/cardon of uit hout.
Probleem wat ik zelf ook heb is ik durf het gewoon niet :mrgreen:

Mijn eerste bak was 40 mm multiplex met polyesther de tweede (huidige bak) is nog maar 12 mm multiplex met polyesther aan beide zijde, waterhoogte bij bijde 80 cm inhoud de eerste 4000 liter nu 1200 liter.

ik moet eerlijk toegeven mijn 12 mm bak heeft in 10 jaar nooit enige zwakte getoond.

Op zich heb je het hout niet nodig of het vezel niet nodig, mijn filter is een polyesther bak 60x60x100 en ruim sterk zat met zn 4 mm polyesther voor 1 meter water kolom.

Ik denk dat Mr boat dat een beetje bedoeld je kan je bak ook van b.v. roofmate maken met 4 lagen glas en epoxy dat hout is nergens voor nodig, of ja als je de bak met multiplex al zo sterk hebt gemaakt waarom neem je dan nog glasvezel.

Blijft voor mij moeilijk want ik durf gewoon niet :roll:

Maar we doen iets verkeerd dat klopt :D

Zit nu echt te denken want als dit klopt kan je een bak voor een fractie van de prijs maken maar wie durft de eerste bak zo te maken ????
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

dax

Bericht door dax » 24 jan 2013, 08:49

hansb schreef:Volgens mij wordt weefsel gebruikt om bepaalde vormen mee te maken en de gewenste vorm stevigheid te geven, b.v. als je iets van polyester of epoxy of wat dan ook in een bepaald model wilt krijgen m.b.v. een mal o.i.d.? Omdat een houten bak de gewenste vorm al heeft zal dit dan wellicht geen extra waarde en/of toevoeging zijn wat betreft de sterkte.
Dit is mijn idee ook momenteel.

dax

Bericht door dax » 24 jan 2013, 08:51

Schummi schreef:Misschien eens navraag doen bij andere leveranciers?
Heb ik ondertussen gedaan, nu is het wachten op antwoord.

dax

Bericht door dax » 26 jan 2013, 12:22

dax schreef:
Schummi schreef:Misschien eens navraag doen bij andere leveranciers?
Heb ik ondertussen gedaan, nu is het wachten op antwoord.
Antwoorden zijn binnen.
Het is zoals jinx enkele reacties hoger zegt, het glasweefsel heb je alleen nodig als je constructie niet sterk genoeg is of als deze nog kan werken (wat met multiplex minimaal zal zijn). In deze gevallen geeft het glasweefsel extra sterkte en vangt het het bewegen van het hout op. Dus ik zou zonder glasweefsel kunnen. Maar de vraag is nu durf ik dit :? ?
Ik kreeg hier ook de bevestiging dat als je hoeken van 90° goed behandeld met expoy, deze niet zullen scheuren.
Laatst gewijzigd door dax op 26 jan 2013, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Corwin de Kok

Bericht door Corwin de Kok » 26 jan 2013, 13:35

Hè moet de hoeken niet behandelen met epoxy, alleen de platen, daarna met "kit" in elkaar zetten net als een volglasbak!

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 29 jan 2013, 01:20

Daar kan ik mij ook in vinden, ik heb ook een houten bak, wellis waar met een kunststoflaag op het hout dat is gebruikt, maar deze is net als een volglas bak op alle naden gekit met silicone kit, voor beton-plex kan dat niet, dat moet worden gekit met een Polymeer kit (TEC7 o.i.d.)

Iets heel anders......., je kan ook de houten platen beplakken met formica en dan de 90 graden hoeken en kanten allen als een volglas bak kitten en klaar is kees, dan heb je helemaal niets van doen met vloeibare vijver folie en/of Epoxy hars. Het is maar een idee dat mij net te binnen schoot en formica is vrij goedkoop en wel voldoende dik en stevig voor dit doel. Volgens mij houdt silicone kit zelfs op formica, dit zou ik wel navragen, anders een Polymeer kit als b.v. TEC7. Ook beplakken met dun glas is nog een optie, volgens mij zijn er legio mogelijkheden om tot een veilig en waterdicht resultaat te komen ;-)

dax

Bericht door dax » 09 apr 2013, 12:53

Er wordt eindelijk wat warmer weer aangekondigd, hopelijk kan ik nu snel weer aan de slag ... :D
In het weekend proberen het onderstel van een laklaag te voorzien zodat dit afgewerkt is.

jinx

Bericht door jinx » 11 apr 2013, 16:43

hansb schreef:Daar kan ik mij ook in vinden, ik heb ook een houten bak, wellis waar met een kunststoflaag op het hout dat is gebruikt, maar deze is net als een volglas bak op alle naden gekit met silicone kit, voor beton-plex kan dat niet, dat moet worden gekit met een Polymeer kit (TEC7 o.i.d.)

Iets heel anders......., je kan ook de houten platen beplakken met formica en dan de 90 graden hoeken en kanten allen als een volglas bak kitten en klaar is kees, dan heb je helemaal niets van doen met vloeibare vijver folie en/of Epoxy hars. Het is maar een idee dat mij net te binnen schoot en formica is vrij goedkoop en wel voldoende dik en stevig voor dit doel. Volgens mij houdt silicone kit zelfs op formica, dit zou ik wel navragen, anders een Polymeer kit als b.v. TEC7. Ook beplakken met dun glas is nog een optie, volgens mij zijn er legio mogelijkheden om tot een veilig en waterdicht resultaat te komen ;-)
Zie deze re nu pas, maar formica is niet 100% waterdicht, ik weet uit ervaring dat keukenbladen ook doorlekken in de loop van jaren en die staan niet permanent onder water.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

Plaats reactie