Project 400x90x80

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
dax

Re: Project 400x90x80

Bericht door dax » 01 jan 2013, 08:23

koopman53 schreef:Wat een formaat :D Heb je er al in gelegen? :lol:

Kan je geen gaskachel neerzetten om de temperatuur wat omhoog te halen?
Bak staat momenteel nog bij mijn broer. Toen ik de foto's gemaakt heb was de lijm nog niet droog dus ik heb er nog niet in gelegen. Zoals je waarschijnlijk wel weet probeer je die lijm niet in je kleding te krijgen want dat gaat er niet meer uit. Zelfs je handen krijg je niet meer volledig zuiver :shock:. De ruimte waar hij nu staat is te groot om te verwarmen. Zodra ik de bak thuis heb komt hij in mijn 2e garage staan, deze zou ik misschien wel kunnen verwarmen, Ik ga het eens bekijken.

dax

Bericht door dax » 20 jan 2013, 09:23

Even een status update:
  • * Het onderstel is gelast en staat al 1 maal in de verf.
    * Het aquarium is opgeschuurd en staat klaar om in de expoxy te zetten.
Maar momenteel ligt alles stil door het weer. Daarom nog enkele foto's:

Schroeven (enkele van de 1650 die erin zitten):
Afbeelding

Afbeelding

Treksteunen, lichtjes vastgeschroefd:
Afbeelding

De bak:
Afbeelding

Om de afmetingen even duidelijk te maken, mijn neefje (160cm) in de bak:
Afbeelding

Ik heb een week geleden een mail gestuurd naar Mr Boat voor wat extra info over de epoxy/filler/glasweefsel. Zodra de antwoorden binnen zijn kan ik deze bestelling ook plaatsen zodat alles klaar staat als het weer beter wordt.

hansb
Contacteer:

Bericht door hansb » 20 jan 2013, 10:54

Lekkere maat bak hoor, daar kun je wat mee! Heb je wel eens gedacht aan vloeibare vijverfolie? Kan misschien ook een optie zijn om de bak netjes waterdicht te maken :-)
Laatst gewijzigd door hansb op 21 jan 2013, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Success is the ability to go from one failure to another, with no loss of enthusiasm!

-mich-

Bericht door -mich- » 20 jan 2013, 12:59

Super !, benieuwd als deze gevuld is :D
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

jinx

Bericht door jinx » 20 jan 2013, 13:34

Ziet er goed uit man :) wordt van de zomer ernstig tijd om zelf eens te gaan schroeven :mrgreen:

Zo zelf je bak maken is gewoon geweldig leuk, mijn bak is nog steeds 100% (epoxy coating) maar de voorruit is toch in de loop van 10 jaar aardig gekrast, wil nog wel eens nadenken of daar iets op te verzinnen is in de constructie om hem er makkelijker weer uit te krijgen.
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

Nynke

Bericht door Nynke » 20 jan 2013, 14:35

hansb schreef:Lekkere maar bak hoor, daar kun je wat mee! Heb je wel eens gedacht aan vloeibare vijver folie? Kan misschien ook een optie zijn om de bak netjes waterdicht te maken :-)
Als je de Engelse forums allemaal leest gebruikt ook iedereen de vloeibare vijver folie, hier in Nederland wordt vooral de epoxy gebruikt.

Ooit met een nieuw huis ga ik denk ik ook voor de optie vloeibare vijver folie, die kun je in mooi blauw halen dacht ik, stuk makkelijker dan al dat epoxy geknoei :wink:
17 f1 tropheus met 25+ jongen
chipimbi's

Edin

Bericht door Edin » 20 jan 2013, 14:39

Op de Engelse fora plaatst men bijna geen stenen in dergelijke aquaria, dus zijn de risico's van scheurtjes in de folie veel kleiner... ;)
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 20 jan 2013, 14:39

Ooit met een nieuw huis ga ik denk ik ook voor de optie vloeibare vijver folie, die kun je in mooi blauw halen dacht ik, stuk makkelijker dan al dat epoxy geknoei :wink:
Denk dat dat toch moeilijker is dan je denkt. Heb het idee dat vloeibare vijverfolie ook een heel karwei is om dat mooi egaal in je houten bak aan te brengen.

Nynke

Bericht door Nynke » 20 jan 2013, 14:49

sieb amoraal schreef:
Denk dat dat toch moeilijker is dan je denkt. Heb het idee dat vloeibare vijverfolie ook een heel karwei is om dat mooi egaal in je houten bak aan te brengen.
http://www.nederlandsecichlidenforum.nl ... &start=300

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/do ... w-aquarium

Oke niet de beste voorbeelden met veel steen, maar ik merk dat de "trend" vijver folie steeds meer opkomt :wink:

Wat een bak trouwens jemie !! ben zeer benieuwd hoe het er uit komt te zien. Weet je al wat voor vissen je er in gaat houden ?
Laatst gewijzigd door Nynke op 20 jan 2013, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
chipimbi's

jinx

Bericht door jinx » 20 jan 2013, 17:01

Ik denk dat vloeibare vijverfolie best een optie kan zijn, ik zweer zelf bij epoxy maar sta altijd open voor andere inzichten, de kleur lijkt me niet echt een argument om over te stappen, je kan epoxy in elke kleur maken die je maar hebben wil, met pigmenten.

Naast de stenen zijn er ook de tandjes, van epoxy weet ik dat het moeiteloos 10 jaar knagen aan de wanden door de vissen kan doorstaan, vijverfolie weet ik niet of er al zo lang ervaringen zijn.

Nadeel van epoxy is de beperkte opbrengtijd maar met wat handigheid is daar wel uit te komen, met een dergelijke bak is een lek voldoende om de bak binnen een paar jaar rijp voor de schroothoop te maken, dus ja .....
It’s nice to be important, but it’s more important to be nice!

dax

Bericht door dax » 21 jan 2013, 11:55

Nynke schreef:Weet je al wat voor vissen je er in gaat houden ?
De kans is zeer groot dat het een tanganyika-biotoop wordt, waarschijnlijk Tropheus. Medebewoners moet ik nog bekijken.

dax

Bericht door dax » 21 jan 2013, 12:00

hansb schreef:Lekkere maar bak hoor, daar kun je wat mee! Heb je wel eens gedacht aan vloeibare vijverfolie? Kan misschien ook een optie zijn om de bak netjes waterdicht te maken :-)
Heb dit ook bekeken maar vertrouw het niet helemaal. Alles hangt een beetje af van hoe stug de laag vloeibare vijverfolie is als ze droog is, als het richting 'vijverfolie' gaat is het misschien een optie.

Nynke

Bericht door Nynke » 21 jan 2013, 16:19

dax schreef:
hansb schreef:Lekkere maar bak hoor, daar kun je wat mee! Heb je wel eens gedacht aan vloeibare vijverfolie? Kan misschien ook een optie zijn om de bak netjes waterdicht te maken :-)
Heb dit ook bekeken maar vertrouw het niet helemaal. Alles hangt een beetje af van hoe stug de laag vloeibare vijverfolie is als ze droog is, als het richting 'vijverfolie' gaat is het misschien een optie.
Qoute uit andere forum.

Vloeibaar vijverfolie blijft elastisch,het spul heeft een rek van 300%
kan soms handig zijn ,als bv de bak na het vullen zich gaat zetten,mocht je de bak niet stijf genoeg gemaakt hebben.
Is moeilijker te beschadigen.

Komt van het topic malawi aquarium 360 bij 75 bij 75

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 064&page=2

Als ik zijn kosten zie ( onder de 600 euro ) ga ik ook echt wel zo'n bakkie maken, ooit een keer als we een huis gaan kopen :mrgreen:
chipimbi's

dax

Bericht door dax » 22 jan 2013, 12:35

Gisteren contact gehad met Frank Rademaker van Mr.Boat.
Hij heeft al mijn epoxy-vragen beantwoord, MAAAAARRRRR ik zit met een nieuw dilemma: op mijn vraag welk glasweefsel ik best kon gebruiken was zijn antwoord: GEEN. Glasweefsel brengt bijna geen extra sterkte bij, het is echt minimaal. De sterkte moet komen van de constructie. Hij geeft dit advies steeds aan alle aquarianen die een houten aquarium bouwen.

Nu is mijn vraag aan de houten aquariumbouwers op dit forum: waarom gebruiken jullie glasweefsel in jullie houten bakken die jullie afwerken met epoxy?

Moet ik misschien een nieuw topic openen met dit onderwerp zodat dit ook zichtbaar wordt voor lezers die dit topic niet volgen?

Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan » 22 jan 2013, 19:22

Nieuw topic is een goed idee.
Tegenvraag (aan Mr. Boat eigenlijk); Waarom verkoopt hj dan zoveel soorten (glas)weefsel en staat op zijn site dat dit sterkte aanbrengt?

Plaats reactie