Marije haar 150/90/55 aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Marije

Marije haar 150/90/55 aquarium

Bericht door Marije » 23 aug 2013, 19:41

Hallo ik ben de laatste weken wat aan het brainstormen. Ik wil namelijk graag een diepere bak dan ik nu heb (160/50/50). Eerst het idee opgevat voor een bak van 190/80/55. Helaas hou ik dan weinig ruimte over voor een eetkamer, of de indeling van de woonkamer wordt onmogelijk, dus idee geschrapt.
Maar in de woonkamer is wel een hoek waar ik nu de televisie heb hangen, die zich leent voor een hoek aquarium.
De voorruit zou dan waarschijnlijk 175cm breed bij 55cm hoog worden. De ene kant is dan 100cm en de andere 126cm.
Zou dat een mooie maat zijn?
Heb nog niet in mijn hoofd wat ik voor bestand ik daarin zou willen. Bestand wat ik nu heb gaat in eerste instantie over. Ben erg gecharmeerd van xeno's. Eretmodus vind ik ook erg mooi. Nou ja dat zijn dingen voor later. Eerst maar eens een mooi aquarium bedenken en dan nog bouwen
Laatst gewijzigd door Marije op 13 dec 2013, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.

JohnP

Re: idee voor een hoekaquarium

Bericht door JohnP » 23 aug 2013, 23:55

Zou mooi kunnen zijn als je ook wist welke vis soorten je houden wil.

Marije

Bericht door Marije » 24 aug 2013, 08:56

Maar zonder bestand in mijn hoofd is het niet mooi? :wink: Vind je dat ik beter nu al kan bedenken wat ik er later in wil? Waarom dan eigenlijk?
Ik ben tevreden met het bestand wat ik heb, dat gaat dan ook in eerste instantie in dit hoekaquarium zwemmen. Kilesa worden alleen niet zo oud,dus zal dat bestand wel een keer gaan veranderen.

JohnP

Bericht door JohnP » 24 aug 2013, 09:56

Marije schreef:Maar zonder bestand in mijn hoofd is het niet mooi? :wink: Vind je dat ik beter nu al kan bedenken wat ik er later in wil? Waarom dan eigenlijk?
Ik ben tevreden met het bestand wat ik heb, dat gaat dan ook in eerste instantie in dit hoekaquarium zwemmen. Kilesa worden alleen niet zo oud,dus zal dat bestand wel een keer gaan veranderen.

Je bouwt een aquarium naar de vissen die je wilt houden lijkt mij.
Dus je moet ergens beginnen, stel je bouwt een bak van 150x50x50 en komt later tot de conclusie dat de vissen te groot zijn voor je bak wat dan.
Je zal toch een beeld zien te krijgen met wat je wilt houden.
Je zegt ben tevreden met mijn huidige bestand wat is dat bestand dan en meld dat dan anders is het gissen voor ons.
Ik lees kilesa hoeveel!
:wink:

Willy

Bericht door Willy » 24 aug 2013, 11:41

Als het een driehoeksaquarium wordt, snap ik de maatvoering niet helemaal. Ik kom uit op afgerond 160 bij 100 bij 125, een kleine 300 liter netto. Wel minder dan je nu hebt.

Mij lijkt toch dat een aquarium van deze afmetingen geschikt is voor een aantal vissen uit het meer. Welke laat ik aan de experts over. Daar moet dan de inrichting op afgestemd worden.

Groet,

Willy

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 aug 2013, 14:12

Weet niet wat voor soort verlichting je boven wil hebben TL of LED of eventueel spaarlampen. Maar ik zou toch bij de plannen rekening houden met de maten van de TL of Leds, vaak komt het voor dat je net teveel of erger nog te weinig lengte hebt om een gewenste maat TL buis te plaatsen. Waardoor je kleinere buizen moet monteren, hierdoor krijg je weer donkere hoeken.

@ Willy: volgens mij moet je ook de waterhoogte hebben om de bruto inhoud te kunnen berekenen. Ik neem aan dat de voorruit 160 cm is de ene zijkant 100 en de achterkant 125 cm Het is immers een hoekbak :mrgreen:

Willy

Bericht door Willy » 24 aug 2013, 14:30

@ Sieb: klopt, ik heb de waterhoogte nodig, maar die heeft Marije ook genoemd, 55 cm. Die heb ik in mijn berekening gestopt.

Alleen noemt Marije 175 cm voor de voorruit en dat kan ik niet helemaal rijmen met zijwanden van 100 en 126 cm. Of ze heeft toch een andere vorm in gedachten.

Groet,

Willy

MPS

Bericht door MPS » 24 aug 2013, 15:38

Willy schreef: Alleen noemt Marije 175 cm voor de voorruit en dat kan ik niet helemaal rijmen met zijwanden van 100 en 126 cm. Of ze heeft toch een andere vorm in gedachten.
Mee eens. Een driehoek met een loodrechte hoek achterin (standaard hoekaquarium vorm) komt volgens Pythagoras op een voorruit van 160 cm. En met een waterhoogte van 55 cm kom ik dan op een volume van 346 liter bruto. Maar ik weet natuurlijk niet of dit de vorm is die Marije in gedachten had. :?:
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 24 aug 2013, 16:05

MPS schreef:
Willy schreef: Alleen noemt Marije 175 cm voor de voorruit en dat kan ik niet helemaal rijmen met zijwanden van 100 en 126 cm. Of ze heeft toch een andere vorm in gedachten.
Mee eens. Een driehoek met een loodrechte hoek achterin (standaard hoekaquarium vorm) komt volgens Pythagoras op een voorruit van 160 cm. En met een waterhoogte van 55 cm kom ik dan op een volume van 346 liter bruto. Maar ik weet natuurlijk niet of dit de vorm is die Marije in gedachten had. :?:
Vandaar dat ik ook een voorruit lengte heb geschreven van 160cm. 175 cm is bij deze zij en achterkant maten volgens mijn berekening ook niet juist :idea:

Marije

Bericht door Marije » 25 aug 2013, 00:00

Oke ik snap wat je bedoelt JohnP. Het is alleen zo dat de enige echt praktische en mooie plaats die ik heb kunnen bedenken, die hoek is. Dus qua maatvoering heb ik in dat opzicht niet echt keus, ja ik zou een kleinere maat kunnen doen. Of een minder praktische/mooie plaats kiezen.
Mijn bestand nu zijn 6 kilesa (3m/3v), 2 papilio tembwe, 2 compressiceps fire fin (2v)
De compressiceps weet ik nog niet of ik hier en man voor bij ga zoeken, of dat voor de vrouwen een nieuwe eigenaar zoek en dan 2 calvussen doe (1m/1v)

De maatvoering kan dat er niks van klopt. Ben niet handig met dat soort zaken. :oops: Laat ik het dan zo zeggen:
Ik heb een muur van 119cm en een muur van 146cm. Nou had ik bedacht dat je nooit de volledige muren kan benutten, omdat je de bak moet meerekenen. Dus dacht ik; ik trek er ca 20 cm vanaf per muur (10cm ene kant muur, 10 cm andere kant muur). Dus 100cm en 126cm.
Maar ik snap begrijp dat het niet klopt wat ik heb bedacht. Ik was wel van plan samen met een vriend van mij een tekening te maken. Hij heeft ervaring met het zelf bouwen van een aquarium en kan wel rekenen in tegenstelling tot mijzelf :? . Ik heb nu met sketchup een idee getekend van wat ik wil en waar ik het wil.
Bedankt dat jullie mij wegwijs maken en goede vragen stellen!
Waterhoogte 55cm leek mij wel een mooie hoogte, of zou 60cm beter zijn? Want dat is zeker mogelijk.

Qua verlichting heb ik ledverlichting. Deze kan ik uitbreiden als nodig is. Maar ik kan ook kortere kopen mocht dat nodig zijn. Bedankt voor de tip, die ga ik zeker meenemen.

Marije

Bericht door Marije » 25 aug 2013, 13:05

Wel erg jammer dat ik dan uit zou komen op 300 liter, had gehoopt op evenveel, of meer.

Willy

Bericht door Willy » 25 aug 2013, 13:38

Dat was mijn eerste gedachte ook. Je hebt een aquarium nu van 160 bij 50 bij 50, je zou graag groter willen en dan kom je uit op een kleiner aquarium. Het kan wel, maar je beperkt je mogelijkheden.

Ik ken de situatie niet, maar moet het een hoekaquarium zijn? Een aquarium van 120 bij 80 bij 60 is voor veel vissen geschikt. Geef anders een schets van de ruimte die je tot je beschikking hebt.

Groet,

Willy

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 25 aug 2013, 18:55

Persoonlijk zou ik voor 50 cm waterhoogte gaan. Dit richt veel gemakkelijker in ( diepte werking) + dat tang cichliden meer aan grond oppervlak hebben dan aan waterhoogte

Marije

Bericht door Marije » 26 aug 2013, 22:17

Ben in ieder geval zeker dat het een ander formaat gaat worden. Ben druk met veranderen in sketchup. Op dezelfde plek als ik in gedachten had kan ik toch wel wat mee (na overleg hier thuis :wink: ). Ik zal morgen als ik tijd heb even een schets posten van de ruimte.
Maakt 55 of 50 dan erg veel uit Sieb? Ik weet dat oppervlakte belangrijker is dan hoogte, maar ik dacht 55 kan. Dus waarom niet doen?

Marije

Bericht door Marije » 27 aug 2013, 00:10

Toch nu even een plattegrond posten, morgen drukdruk :) :
Afbeelding

Hier heb ik wat cm bij gezet:
Afbeelding

Plaats reactie