Marije haar 150/90/55 aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
sieb amoraal

Re: ideeen voor een zelfbouw aquarium

Bericht door sieb amoraal » 25 sep 2013, 15:02

Gefeliciteerd, dan krijg heb je een mooie en net afgewerkte bak.

Marije

Bericht door Marije » 25 sep 2013, 16:32

Dankje...ben er ook erg blij mee!

Edin

Bericht door Edin » 25 sep 2013, 16:49

Wel balen voor mij, nu moet ik mijn logees die daar nog in zwemmen ook nog ophalen :lol:
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 25 sep 2013, 17:16

Edin schreef:Wel balen voor moj, nu moet ik mijn logees die daar nog in zwemmen ook nog ophalen :lol:
Zegt hij die de bak ook nog op facebook aanbied :lol: :lol:

Marije

Bericht door Marije » 25 sep 2013, 23:59

Haha tja zo gaat dat Edin :)

Yogi

Bericht door Yogi » 26 sep 2013, 09:26

:D mooi opgelost zo toch, zelf bouwen is een heel gedoe, je moet het echt leuk vinden, dan is het wel de moeite waard, de bak van jordy is ook nog vrij nieuw en lekker diep, daar ga je veel plezier van krijgen 8-)
Potfilters werken prima, niet teveel gedoe van je filtering maken!

Edwin.
-Yogi from Holland - Gekker moet het niet worden...

Marije

Mijn toekomstige bak 1.50x90x55

Bericht door Marije » 02 okt 2013, 13:30

Zeker mooi opgelost Yogi. Ga de bak zondag ophalen. De titel van dit onderwerp verander ik dan ook maar even :D

Jordy adviseerde mij om glasdragers te gebruiken. Lijkt mij op zich een goed plan, maar nou vraag ik me af hoe dat werkt. 1 glasdrager kan ca. 100 kg aan en de bak zal zo'n 100 kg wegen denk ik. Als ik dan 2 glasdragers heb, zou dat betekenen dat ik 200 kg moet kunnen dragen. Of klopt dit niet?
En misschien is 2 extra glasdragers handig voor de extra handen? Dan zou ik 4 glasdragers nodig hebben totaal.
Op zondag huren zal wel lastig worden denk ik, dus wordt het een weekend huren, kan ik ze beter kopen. Gezien ik de bak later nog een keer moet verplaatsen :? Iemand een idee welke goed zijn?
Help !? :lol:

Paula

Re: Mijn toekomstige bak 1.50x90x55

Bericht door Paula » 02 okt 2013, 15:15

Marije schreef:Iemand een idee welke goed zijn?
Wij gebruiken deze: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... CDYQ9QEwAA

Komen volgens mij ook nog van Jordy af. Misschien weet hij nog waar die gekocht zijn. :mrgreen:

Je hebt wel voor een mooie bak gekozen. :D Veel plezier ermee. :wink:

Paula
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Marije

Bericht door Marije » 02 okt 2013, 15:30

Ah die had ik ook in gedachten. Maar 2 of 4? Wat denken jullie?
Bedankt paula :D

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 02 okt 2013, 16:04

De glas drager gaat per stuk, je kan ze bij de bouwmarkt of id wel huren. Dus als je glasdrager aangeeft 100 kg is dat voor 1 st 2 st kunnen dus 200 kg dragen. Zorg wel dat het glas goed vetvrij is ander willen ze nog wel een verschuiven is mijn ervaring :cry: :cry: Kreeg toen bijna een bak van 200x60x70 op mijn voeten. Gelukkig konden we hem optijd weer neer zetten. Maar het is geen lekker gevoel kan ik je zeggen.

Marije

Bericht door Marije » 10 okt 2013, 19:58

Afbeelding

Gearriveerd op zijn tijdelijke plek...staat nu in de schuur te wachten tot ik hem plaatsen kan...

Heb even een vraagje...het kan zijn dat de bak pas in december geplaatst kan worden. Is het dan beter om de kitranden vet te houden? En waarmee zou dat moeten?
Zelfde vraag geldt voor de filterpomp.

-mich-

Bericht door -mich- » 11 okt 2013, 09:57

wow zeer leuke bakmaat :D benieuwd wat je er van gaat maken
Ophthalmotilapia ventralis longola sunflower <3

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 11 okt 2013, 14:42

Marije schreef:Heb even een vraagje...het kan zijn dat de bak pas in december geplaatst kan worden. Is het dan beter om de kitranden vet te houden? En waarmee zou dat moeten?
Zelfde vraag geldt voor de filterpomp.
Als het nodig is weet ik niet maar je zou het met gewone zuurvrije vaseline kunnen doen. wat voor pomp heb je het over?
Een externe met filterpot, gewoon goed schoonmaken en laten drogen eventueel de afsluitrubberring ook een beetje invetten met de zelfde vaseline. Dit zat vroeger standaard bij en Eheim pomp, tegenwoordig niet meer. Dus mischien is het ook niet meer nodig

Marije

Bericht door Marije » 27 okt 2013, 10:17

:? Ik breek me echt het hoofd over mijn vloer. Even de situatie schetsen.
Vloer opengemaakt en nu blijkt dus dat de 2 balken in het zand liggen. De achterste balk is onderaan voor de helft weg (nogal logisch als het jaren in het zand ligt). Nu kwam mijn schoonvader met het idee om trottoirbanden in het zand te slaan en daaroverheen een mutiplexplaat van 18mm te leggen (die schroef ik dan vast aan de balken). Op zich goed plan, maar nu zit ik aan de linkerkant met een probleem. Ik heb onder de balken een trottoirband gelegd, gezien 1 balk niet vast ligt in de muur en de ander ook al wat los komt. Nu steunen ze dus op de trottoirband. Maar hoe krijg ik de plaat nu rondom goed ondersteund? Weer een langdradig moeilijk verhaal, hoop dat jullie me snappen. Zal straks ook ff foto's bij plaatsen, moet nu weg. :)

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 27 okt 2013, 10:56

Ik zou geen constructie maken om een bestaande, deels vergane, balk te ondersteunen, om vervolgens daar weer een aquarium op te plaatsen. Het zachte hout gaat dor het gewicht stuk en er komt spanning op je glas.

Zit je op echt zand, dus ergens in het zuiden of oosten van het land? Zo ja -> dan kan je het best een fundamentje storten. Dat is makkelijker dan je denkt, en het ligt gelijk mooi waterpas! Zo nee -> maak liever gebruik van de bestaande fundering van je huis en vervang aangetaste vloerbalken.

edit: ik zie dat je in totaal iets van 500 kg kwijt moet, klopt dat? In dat geval zou ik het wel aandurven om met een paar trottoirbanden, hardhouten balken en een plaat een draagconstructie te bouwen. Metalen frame met stelvoetjes eronder en je bak staat vlak en waterpas.

Plaats reactie