Rever 150x50x70 (afmetingen en samenstelling Tropheus...)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Rever

Bericht door Rever » 10 jan 2015, 00:47

Edin schreef:Zonde van de Tropheus, die zullen niet tot hun recht komen in een dergelijk klein aquarium, niet als groep in ieder geval. Je doet er goed aan Ad Konings laatste (Tropheus) boek te lezen om te begrijpen waarom dat zo is.
Ik reageer meteen even in een nieuw topic omdat de discussie t.a.v. tropheus niet thuishoort in het topic van Faber.

Om te beginnen, ik had er in mijn post in het topic van Faber nog bij willen zetten: Edin kom er maar in :wink:, maar dat was ik vergeten. Dat je zou reageren en hoe je zou reageren was namelijk te voorzien. In de aanloop naar de aanschaf van mijn nieuwe bak (Aquatlantis Fusion 150, waterhoogte 60 cm /450 liter) heb ik weer veel topics, zowel oude als nieuwe), doorgelezen op dit forum. Oostijno haalde het ook al aan. Veel van de informatie op dit forum en de website matched niet meer met sommige nieuwere berichten van enkele gerespecteerde en ervaren leden. Als je oude met nieuwe forumberichten vergelijkt dan zie je dat er niet alleen anders wordt geadviseerd over het al dan niet houden van groepen of harems maar ook over de minimumafmetingen van de bak. Jij Edin gaat daar wel duidelijk het meest ver in, bv "groepen alleen in bakken van duizenden liters' met het oog op het natuurgetrouwe gedrag. Die opvatting wordt door redelijk wat leden gedeeld maar ook door net zoveel leden (of misschien wel meer) niet gedeeld. Wat bij mij - maar ik weet zeker velen met mij - de vraag oproept of dit daadwerkelijk DE lijn is of slechts jouw lijn en de lijn van andere individuen. Een vis hoort in de natuur en niet in een aquarium. Veel mensen vinden vissen fascinerend en willen ze in huis halen. Door de jaren heen wordt er dan een lijn aangehouden. Voor zover ik kan bepalen is die lijn nog steeds 1.50 kantlengte en minimaal 400 liter. Ook deze website geeft nog steeds dit advies en het advies aan beginners om vooral een behoorlijke groep te nemen. Ook op het forum werd er vrij recent door bekende leden nog geadviseerd aan beginners om ondanks de ontwikkelingen met harems toch op zeker te spelen en een groep te houden. Mijn vraag dan ook: waarom ook niet? Al tientallen jaren worden Tropheus zo met succes gehouden? Het barst van de bakken met een dergelijk visbestand? Waarom moet het dan nu anders, omdat ze in de natuur niet in groepen zouden leven en daar veel meer ruimte hebben (logisch)? Dat het minder natuurgetrouw zou zijn maakt dit dan dat de vissen daadwerkelijk tekort worden gedaan? En is het niet raadzamer om beginners sowieso de lijn te laten volgen die al jaren wordt gevolgd?

Voor de goede orde ik twijfel niet aan de enorme kennis waarover jij beschikt Edin. Dat staat niet ter discussie. Ik denk wel dat ik terecht vragen heb over de huidige tegenstrijdige berichten ten aanzien van samenstelling en bakmaat. Mogelijk dat het een overgangsperiode is of dat jij door jouw kennis en passie om het natuurlijke gedrag in een aquarium te creëren daarin te ver gaat, of ver voor loopt op de rest en de rest met de jaren zal volgen wie zal het zeggen, ik denk wel dat het voor de beginnende tropheus-houder op dit moment lastig kan zijn om daarin een beslissing te nemen.

Ik ben nog niet begonnen met de inrichting van de nieuwe bak (bodem volknallen met kleine en grote stenen) en het indraaien. Kleine verbouwing is bijna afgerond hier thuis. Ik ben uiteraard wel al bezig met het vervolg.

Ik ben vooralsnog voornemens om een groep jonge Tropheus Duboisi te houden die in aantal net groot genoeg is om de agressie te verdelen. Daarbij in aanmerking genomen dat ik uit mijn huidige bak een 6-tal synodontis lucipinnis, een Altolamprologus Calvus en een Julidochromis ornatus als bijvissen wil houden.

Wordt vervolgd.

Fijn weekend!

Edin

Re: Rever 150x50x70 (afmetingen en samenstelling Tropheus...

Bericht door Edin » 10 jan 2015, 08:24

Je hebt duidelijk nog niet Ad Konings laatste Tropheus boek gelezen, anders zou je deze twijfels en vragen niet hebben.
Het gedrag van Tropheus is vele malen complexer dan aquarianen zich ooit hebben voorgesteld. Wil je een breed scala aan gedrag zien, dan zul je de dieren meer ruimte moeten bieden, zo simpel is het.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

David

Bericht door David » 10 jan 2015, 08:37

Interessant topic! Ik herken wat je zegt, er is inderdaad veel oude en tegenstrijdige informatie. Er zijn uiteenlopende meningen, nieuwe inzichten en ervaringen. Lijkt mij goed om anno 2015 opnieuw te kijken wat zou kunnen werken met tropheus. Dus niet wat optimaal zou zijn want daar zijn we het snel over eens, dat is ze gewoon lekker in de natuur laten zwemmen.

Ik ben in de aquariumwereld behoorlijk ervaren maar op het gebied van Tanganyika slechts een beginneling. In het voorjaar heb ik mijn verdiept in deze tak van sport en sinds de zomer ben ik hiermee begonnen in mijn 130x60x60. Ik kan dus alleen mijn recente ervaringen delen.

Ik ben begonnen met een groep jonge Duboisi in een bak met een redelijk open inrichting. Ik heb daarnaast vissen aan mijn bestand toegevoegd die samen kunnen met tropheus en ook de nodige tegenwicht bieden. Mijn tropheus groeien als kool maar staan in de pikorde duidelijk nog onderaan in mijn bak. Tot nu toe gaat het goed. Ik heb wel geëxperimenteerd met voer en naast osi garnalenmix van Boerlage en kleeftabletten met een hoog spirulinagehalte gegeven. Daar heb ik van geleerd want dat ging niet goed, ik voer nu alleen nog osi Spirulina vlokken.

Tot nu toe gaat het bij mij goed. Het is alleen wel zo dat de vissen nog jong zijn. Ik ben van plan om op korte termijn mijn bak anders in te richten met meer stenen en schuilplaatsen, minder open dus. Ik denk nl dat hoe groter ze worden hoe belangrijker dit is zodat vissen zich kunnen verschuilen bij agressie. Tot slot ben ik van plan een harem uit te selecteren uit de groep en de rest van de tropheus doe ik dan weg. Ik ben ook aan het nadenken over een grotere bak (180x60x60), in dat geval zou ik misschien gaan voor meer harems.

Ik realiseer me dat ik net kom kijken en ik heb zeker de wijsheid niet in pacht. Trek dus vooral geen snelle conclusies uit mijn korte ervaringen. Toch wil ik ze wel graag delen tbv de discussie.

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 10 jan 2015, 10:47

@rever, ik zou als ik jou was eerst eens gaan kijken bij forumleden die hun tropheus houden in formaat zwembad. Je zult dan zien dat de vissen die daar zwemmen , een heel ander gedrag vertonen dan het kudde gedrag wat ze in grote groepen in te kleine bakken vertonen.

En ga dat nieuwe tropheus boek van Ad Konings eens goed lezen, dan snap je waarom tropheus in grote aquaria en in harems worden gehouden door die mensen.

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 10 jan 2015, 12:55

Het lijkt wel een utopie te worden om nog Tropheus te mogen/kunnen houden.

Vroeger zaten Tropheus vaak (te) klein gehuisvest, bakken van 1-1.2m zelfs waren geen uitzondering. Heb er genoeg gezien op 22j en veel met succes.
Nu lees je vaak dat dat bakken van 150cm als te klein" worden bestempeld.

Ik denk dat we toch niet mogen ver-utopiseren. Groter = beter, mee eens, maar ik denk dat er veel leuke momenten te beleven zijn wanneer Tropheus ook op een goede manier in iets kleinere bakken (dan 2m) gehouden worden.

Over het gedrag...ben ik mee eens. Tropheus zullen zich anders gedragen naargelang grootte, inrichting, aantallen, medebewoners...

Maar laat ons Tropheus starters inlichten, doch niet te snel ont-moedigen.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

Edin

Bericht door Edin » 10 jan 2015, 14:16

Je kan er een hoop van vinden, maar mijns inzien geniet je het meest van Tropheus wanneer de dieren genoeg ruimte krijgen om hun fascinerende gedrag te vertonen. Gedrag, dat ze in te kleine aquaria niet kunnen. Kan het? Waarom niet, al betwijfel ik of de dieren en de aquariaan er van genieten.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

NielsAVS

Bericht door NielsAVS » 10 jan 2015, 16:30

Edin schreef:Je kan er een hoop van vinden, maar mijns inzien geniet je het meest van Tropheus wanneer de dieren genoeg ruimte krijgen om hun fascinerende gedrag te vertonen.
Tsja, maar als iedere aquariaan er zo over zou denken zou er geen vis meer op de markt komen, en zijn we weer terug bij af.. :mrgreen:

Kiriza

Bericht door Kiriza » 10 jan 2015, 18:14

Dirkteur schreef:Het lijkt wel een utopie te worden om nog Tropheus te mogen/kunnen houden.

Vroeger zaten Tropheus vaak (te) klein gehuisvest, bakken van 1-1.2m zelfs waren geen uitzondering. Heb er genoeg gezien op 22j en veel met succes.
Nu lees je vaak dat dat bakken van 150cm als te klein" worden bestempeld.

Ik denk dat we toch niet mogen ver-utopiseren. Groter = beter, mee eens, maar ik denk dat er veel leuke momenten te beleven zijn wanneer Tropheus ook op een goede manier in iets kleinere bakken (dan 2m) gehouden worden.

Over het gedrag...ben ik mee eens. Tropheus zullen zich anders gedragen naargelang grootte, inrichting, aantallen, medebewoners...

Maar laat ons Tropheus starters inlichten, doch niet te snel ont-moedigen.

Volstrekt mee eens. 1,5m kantlengte mits goed ingericht is niets mis mee voor een groep Tropheus. Vallen steeds weer in dezelfde discussie. Als iedereen 4 meter kan plaatsen dan wisten we het wel. Goede zorg en voeding is minstens zo belangrijk. Kijk een op youtube hoe ze in andere landen tangayika's huisvesten. Dan vind ik een speciaal aquarium van deze maat voor onze Tanganyika's super in vergelijking met wat je ziet.

Maar goed, bepaalde forum leden zullen het volstrekt met me oneens zijn maar ik zeg altijd maar "ieder zijn mening en ervaring"!
Tanganyika it's a way of life

Edin

Bericht door Edin » 11 jan 2015, 10:27

Ik heb tot dusver geen enkel goed argument gehoord om deze dieren relatief klein te huisvesten :lol:

- In andere landen gaat het er slechter aan toe... Echt, is dat het beste argument dat je verzinnen kan?
- Als iedere aquariaan er zo over zou denken zou er geen vis meer op de markt komen... Misschien zo een slecht idee nog niet, gezien een hoop van deze dieren door ons toedoen verdwijnen, het is naief om te denken dat wij daar geen directe bijdrage aan leveren.

Uiteindelijk is dit een doodlopende discussie omdat de meerendeel van de aquarianen kiezen voor hun eigen zaak en hun eigen plezier. Zij willen DIE ene soort hebben zwemmen in een aquarium, kosten wat het kost. En daar zullen ze echt elk mogelijk argument voor uit de kast trekken om dat goed te praten. Nergens voor nodig. Het is je eigen portemonnee, je hoeft niks goed te praten. Doe vooral lekker waar je zelf zin in hebt. 'Wie betaalt bepaalt'.
Je hoeft mijn geweten niet te sussen, ik heb al tijden geleden een keuze gemaakt om aquaristiek op een iets andere manier te gaan beoefenen en dat is mij heel goed bevallen. Geen zieke dieren, geen stress, veel kleur en...veel meer gedrag.
Uiteindelijk is het vooral je eigen geweten dat je zal moeten sussen met argumenten waarom jouw keuze wel de juiste is ;).

Mijn laatste opmerking in dit topic is een herhaling van iets wat al eerder aangehaald is: Lees Ad Konings laatste Tropheus boek, verplicht leesvoer voor iedere Tropheus liefhebber en eigenaar :!:

Vegamobiel

Bericht door Vegamobiel » 11 jan 2015, 11:14

Doe vooral lekker waar je zelf zin in hebt. 'Wie betaalt bepaalt'.
Dit is wel een zeer grote vorm van egocentrisme.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Egocentrisme

Jb Malawi

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 11 jan 2015, 11:37

Vegamobiel schreef:
Doe vooral lekker waar je zelf zin in hebt. 'Wie betaalt bepaalt'.
Dit is wel een zeer grote vorm van egocentrisme.

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Egocentrisme

Jb Malawi
maar helaas wel de waarheid :mad:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 11 jan 2015, 11:54

Ok, Tropheus gedraagt zich anders in het aquarium dan in het wild, en naarmate de bak groter wordt benaderen we dat gedrag meer. Niet geheel onverwacht lijkt me ;)

Laten we dat eens een beetje hapklaar en gebruikersvriendelijk op een rijtje zetten om te kijken wat nou eigenlijk de verschillende opties zijn om Tropheus te houden en (deels) het gedrag uit het wild terug te krijgen in onze huiskamer.

Optie 1: overbevolking creeren waardoor de agressie verdeeld wordt - dwz een flinke groep (~20) dieren in een bak van 1.50m+
- ofwel met een minimale inrichting zodat er weinig agressie is, en weinig gedrag
- ofwel met een extreem volle inrichting zodat er veel verstopplekken zijn

Optie 2: agressie verdelen door harems te nemen van verschillende tropheini (dwz, tropheus + petrochromis + interochromis etc).

Bij optie 1 creeer je een niet-natuurlijke situatie (hoewel, zie diverse foto's van ad Konings, tropheus komt echt wel hier en daar voor in groepen), wat het houden een stuk makkelijker maakt. Dit is min of meer in lijn met wat er hier in de Tropheus sectie aangeraden wordt.
Optie 2 is een natuurlijker aanpak, maar vergt meer observeren en is minder hapklaar.

Ik heb vast nog een mogelijkheid gemist, ik heb zelf maar minimaal tropheus gehouden ;) Maar laten we de discussie een beetje constructief houden, zodat iedereen (ook de beginnende tropheus liefhebber) er iets aan heeft.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 11 jan 2015, 12:15

Eigenlijk zou dit zoveelste topic (en waardeloze discussie) over hoe Tropheini huisvesten niet eens meer moeten bestaan.

Mensen die blijven beweren dat Tropheus best in kleine bakken kunnen en dan ook nog met hoe meer exemplaren hoe beter, zijn gewoon blind voor wat er zich afspeeld in hun bak.
De argumenten die hier reeds langskwamen, zijn bijna lachwekkend. En staan duidelijk enkel in dienst van de Tropheus-houder.
Neem de moeite om eens een bezoek te brengen aan de forumleden met een bak "maatje meer". En je ziet in deze bakken een heel ander gedrag bij de bewoners en de totale rust in de bak.

Als je volgend gedrag bij de dieren niet wenst te herkennen, tja...

De dieren hebben niet elk een vaste stek in de bak.
De dieren hangen in trosjes aan de voorruit.
De dieren houden zich op aan de waterlijn. Doelloos hangen.
De dieren zijn niet op kleur.
De dieren hebben beschadigde lippen, de typische "witte" lippen.
De dieren jagen elkaar continue op.
De dieren verjagen elkaar bij het voeren.
De dieren grazen weinig tot zelden.

Al deze zaken duiden op stress bij de dieren. Stress die uiteindelijk omslaat in ziekte.

Ikzelf vind de vooropgestelde minimum maat van 150cm veel te klein. Meestal zijn het dan ook nog bakjes met veel te weinig diepte...50 cm.
Vanaf 200 cm kant-lengte en 70 cm diepte hebben de dieren de ruimte om in harem of klein groepje gehuisvest te worden.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Kiriza

Bericht door Kiriza » 11 jan 2015, 14:44

Wie er nu gelijk heeft of niet dat intereseert me eigenlijk niet zo. Het gaat over de manier waarop er vaak gereageerd wordt. Bijna altijd negatief kritisch ipv postief en opbouwend. Je zou ook kunnen reageren in de trent van.." Mooie bakmaat, leuk dat je Tanganyika's gaat houden. Tropheus in een bakmaat van 150 cm kan wel mits...... en ...... Zelf zou ik pas Trophs houden vanaf een lengte van ...... etc, etc."

Dat zouden beginnende Tanganyika houders waarschijnlijk een stuk meer waarderen. Maar goed. We komen er toch nooit uit. Zoals gezegd ieder zijn mening en die respecteer ik prima. Ik stop verder met reageren nu want dat is alleen maar slecht voor mijn bloeddruk.
Tanganyika it's a way of life

Rever

Bericht door Rever » 11 jan 2015, 22:00

Wordt er ontkent dat meer ruimte beter is? Volgens mij niet, dat zou ook nergens op slaan. Dieren horen dan ook helemaal niet thuis in gevangenschap. Ervan uitgaande dat de natuur 100% is dan is Tropheus houden in een bak van een of enkele duizenden liters natuurlijk ook bij lange na niet goed genoeg.

Als er morgen een aantal mensen komen hier met een bak van 10.000 liter of meer die aantonen dat in hun bak het gedrag van de Tropheus nog natuurlijker is (logisch), zij o.a. nog meer ruimte hebben en nog minder snel een ander dier tegenkomen (ook beide logisch) is DAT dan de standaard en zijn de bakken van bv. 200x70x50, 3 meter en 4 meter kantlengte dan ook meteen afgeschreven?

En betekent dit dan ook dat mensen die ze wel in die bak blijven of gaan houden (of in het verleden hebben gehouden of dienaangaande hebben geadviseerd zoals de personen die zich daar nu tegen verzetten) zich schuldig maken of hebben gemaakt aan dierenmishandeling? Want zo wordt het onderhand wel gebracht.

Het zal zoals Kiriza al aangeeft wel vooral komen door de manier van communiceren op dit forum. Dit zorgt er volgens mij ook voor dat juist veel mensen van goed advies verstoken blijven omdat ze zich hier niet aanmelden na het lezen van het forum of wel aanmelden en na enkele afbrandberichten niet meer terugkomen. Je kan zeggen, die willen het niet horen, of, als je daar al niet tegen kunt, maar volgens mij werkt dat dus juist averechts. Ik weet ook zeker dat veel mensen met bekritiseerde bakmaten/samenstellingen hier niet aan de bel gaan trekken bij problemen/ziektes etc omdat die gelegenheid opzeker zal worden aangegrepen om alles terug te herleiden tot stress als gevolg van die bakmaat of samenstelling. Ik zal een voorbeeld geven. Ik neem straks (een) harem(s) of groep Tropheus in zo'n bekritiseerde bakmaat, dit gaat maanden goed en dan krijg ik problemen als gevolg van techniek-uitval maar ik vermeld dit laatste niet, je kan er vergif op innemen dat de problemen dan direct worden toegeschreven aan stress tengevolge van te kleine huisvesting of verkeerde samenstelling. Onterecht dus, in ieder geval primair.

Toch bedankt voor de input! Ben nog niet zover met de bak dat ik voor de vissen ga kijken, dus daar kom ik binnenkort wel op terug. Ga wel eerdaags aan de slag met de bak, techniek en inrichting. Advies wat betreft inrichting is zeker handig. Ben overigens benieuwd of er ook advies volgt bij het bepalen van het visbestand van degene die de bakmaat afkeuren, dat alleen volgt dat en waarom het vooral niet kan of dat het helemaal stil blijft hehe.

Fijne avond.

P.S. Wat betreft dat boek, heb al even gekeken (of ik kijk verkeerd) maar een Nederlandse uitgave is niet beschikbaar zeker?

Plaats reactie