Update bak 700 liter

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
marc_alderliesten

Re: Update bak 700 liter

Bericht door marc_alderliesten » 06 dec 2015, 13:05

Ik deel je twijfel al heb ik de eerste aanval van de aal op een jonge tropheus inmiddels wel waargenomen, maar deze wist te ontkomen. De interesse is er dus, misschien dat hij bij slapende jongen meer succes heeft. Ik kijk het komende tijd aan, mocht het niet voldoende blijken kan ik altijd nog op zoek naar rover nr. 2

Catharina leek dit wel de beste keus om een poging mee te wagen al heb je natuurlijk nooit garanties.

Qua gedrag etc. is het in ieder geval een erg leuke aanvulling op de bak :wink:

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 06 dec 2015, 13:27

Heb je een volwassen exemplaar kunnen bemachtigen?

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 06 dec 2015, 14:00

Halfwas, een volwassen exemplaar zou natuurlijk mooier zijn geweest maar het aanbod qua alen is niet zo groot. Misschien dat er bij een volgende levering bij verduyn nog een ellipsifer meekomt, dan kan ik altijd kijken om ze te combineren.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 03 jan 2016, 13:14

Inmiddels zit de groep Tropheus apart in een quarantaine bak, staan ook te koop bij aangeboden. Het bestand in de grote bak bestaat nu uit:

1/2 P. trewavasae
1/3 T. moliro
1/3 S. babaulti
1/1 S. erythrodon

Verder zwemmen er nog 2 jonge Simochromis, 1 jonge Tropheus en een jonge Petrochromis rond.

Misschien dat dit bestand nog uitgebreid wordt met een rover om het aantal jongen in bedwang te houden, de Spathodus zwemt al weer rond met een volle bek.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 07 jan 2016, 22:36

De discussie zal inmiddels wel oneindig vaak gevoerd zijn hier, maarre....

...als Tropheus in het meer in harums leeft,
dan zullen er toch onnoemelijk (het meerendeel) veel solitaire mannetjes in moeten leven?
Ik neem namelijk aan dat er nog steeds ongeveer evenveel vrouwtjes als mannetjes worden geboren.

..als het waar is dat Tropheus in het meer in harums leeft,
dan moet inmiddels toch wel zijn aangetoond dat het meerendeel van de Tropheusmannen uit exemplaren bestaat,
dus dat er veel meer solitaire mannetjes zijn dan mannetjes met een harum?
Het aantal vrouwtjes dat beschikbaar is om een harum te vormen is immers maar beperkt.

Onderhand is wel aangetoond dat je ze in het aquarium goed in een harum kunt houden,
maar ik denk dat het dan net zo natuurlijk is om Tropheusmannetjes als eenling te houden.
Dat zal immers vaker voorkomen in het meer als Tropheusmannetjes met een harum.
Daar zijn er immers veel minder van, als het echt waar is dat ze in het meer als harum leven..... :wink:

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 08 jan 2016, 10:00

Tanganyikart schreef:De discussie zal inmiddels wel oneindig vaak gevoerd zijn hier, maarre....

...als Tropheus in het meer in harums leeft,
dan zullen er toch onnoemelijk (het meerendeel) veel solitaire mannetjes in moeten leven?
Ik neem namelijk aan dat er nog steeds ongeveer evenveel vrouwtjes als mannetjes worden geboren.

..als het waar is dat Tropheus in het meer in harums leeft,
dan moet inmiddels toch wel zijn aangetoond dat het meerendeel van de Tropheusmannen uit exemplaren bestaat,
dus dat er veel meer solitaire mannetjes zijn dan mannetjes met een harum?
Het aantal vrouwtjes dat beschikbaar is om een harum te vormen is immers maar beperkt.

Onderhand is wel aangetoond dat je ze in het aquarium goed in een harum kunt houden,
maar ik denk dat het dan net zo natuurlijk is om Tropheusmannetjes als eenling te houden.
Dat zal immers vaker voorkomen in het meer als Tropheusmannetjes met een harum.
Daar zijn er immers veel minder van, als het echt waar is dat ze in het meer als harum leven..... :wink:
Ik geloof ook niet dat Tropheus in het meer in harums leven, mijns inziens claimen zowel mannen als vrouwen een eigen territorium. Vrouwen worden door een man het territorium ingelokt voor het paren.

Omdat de agressie binnen de soort flink kan zijn moet er in het aquarium iets op gevonden worden om Tropheus te kunnen houden, een grote groep verdeeld de agressie dusdanig dat mannen onderling elkaar niet heel de tijd op de huid zitten. Een andere optie is het houden van 1 man met meerdere vrouwen, de meerdere vrouwen worden in mijn ogen alleen gehouden omdat anders 1 vrouw teveel lastig gevallen wordt.

Het winstpunt zit in mijn ogen in het feit dat elke Tropheus in de bak een plek kan claimen i.t.t. dat alleen de dominante mannen een territorium claimen en dat de rest in een (los) groepje rondzwemt. Harums zou je kunnen definiëren als natuurlijker, puur door het feit dat elke individuele vis z'n plek kan claimen.

behabe

Bericht door behabe » 08 jan 2016, 13:16

Ik heb zelf een keer een groep Ilangi gehad van 20 stuks. Doordat de groep de gevreesde ziekte bloat kreeg hield ik er 8 over. Van de 8 die ik overhield was de samenstelling aanzienlijk veranderd. Van de groep van 20 had ik minimaal 8 manen.Er waren 2 mannen overgebleven die de hele bak claimden! Zodra er zich 1 vrouw liet zien werd deze de hele bak door gejaagd door de mannen! Alle vrouwen waren beschadigd, en je zag ze alleen als je ze eten gaf! Dus mijn mening is: hou een groep van minimaal 15 stuks met genoeg mannen ten opzichte van de vrouwen. De mannen zorgen dan onderling voor genoeg afleiding, en zitten dan niet de vrouwen continu achterna!

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 08 jan 2016, 14:07

Mijn ervaring is dat je met een jonge groep van minimaal 15 stuks, ongeveer evenveel mannen en vrouwen,
geen problemen hoeft te verwachten.
Alles staat en valt verder met de inrichting: echt voldoende rotspartijen.
Je hoeft echt geen zand te kunnen zien in zo'n bak.

Op die manier ging alles toch redelijk harmonieus met elkaar om
en toch heb ik in die tientallen jaren van Tropheus houden ook 2 maal bloat gehad.
Een keer door stom voer te geven (eigen schuld)
en een keer door een voor mij onbekende reden (tijdens een huiskamersessie :oops: )

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 08 jan 2016, 15:28

Er waren 2 mannen overgebleven die de hele bak claimden!
Het idee van een harem is ook 1 man, meerdere mannen in een bak werken mijns inziens alleen in groepsverband, en dan liever een goede verhouding, 10/10 geen 2/18.

Punt van Art m.b.t. inrichting gaat ook bij harems op, daarbij heeft ook een harem genoeg tegengas nodig van andere vissen. Je zit dus sowieso vast aan meerdere soorten i.p.v. 1 grote groep Tropheus. Voordeel aan verschillende harems is dat als het goed is iedere vis z'n plekje langs elkaar heen kan vinden. Ook dit is geen exacte wetenschap.
Tanganyikart schreef:Alles staat en valt verder met de inrichting: echt voldoende rotspartijen.
Je hoeft echt geen zand te kunnen zien in zo'n bak.
Dat zit wel goed hier :lol:

Afbeelding

Dan

Bericht door Dan » 08 jan 2016, 16:07

Ik denk dat Art een punt heeft en harems niet persé natuurlijker zijn dan groepen tropheus.
Als je de filmpjes uit het meer bekijkt zie je meestal solitaire of in koppeltjes zwemmende tropheus en af en toe kom je filmpjes tegen van grote groepen. Omdat een aquarium beperkt is en de teritoria in de natuur minimaal een vierkante meter beslaan is een het houden van een solitaire vis het meest natuurlijk denk ik, de harems en groepen zijn ontstaan vanuit onze behoefte meerdere vissen van dezelfde soort te houden om interactie gedrag te kunnen waarnemen.

Wat me is opgevallen is dat de mannen continu vrouwtjes afstruinen om te zien of ze parings bereid zijn, terwijl deze periode bij de vrouwtjes vrij beperkt is. De vrouwtjes worden hierdoor gedwongen in de luwte te blijven om niet de hele tijd te worden lastig gevallen. Waar ik aan denk is de mannen van de vrouwen te scheiden en in twee bakken afzonderlijk van elkaar onder te brengen, op het moment dat bij de vrouwtjes de legbuis begint uit te stulpen zou je de vrouw in de bak bij de man kunnen onderbrengen zodat ze kunnen paren, na het paren zet je de vrouw weer terug in de andere bak.
Op deze manier heb je op een beperkt oppervlak toch het meest natuurlijke gedrag denk ik, door Tropheus met andere Tropheini soorten te combineren kun je met een enkele Tropheus toch een interresant bestand houden.
Laatst gewijzigd door Dan op 08 jan 2016, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 08 jan 2016, 16:27

de harems en groepen zijn ontstaan vanuit onze behoefte meerdere vissen van dezelfde soort te houden om interactie gedrag te kunnen waarnemen.
Eens, aan harems is ook niks natuurlijks, zoals ik eerder al aangeef. In het meer zal een mannetje (mits in de mood) :wink: elk vrouwtje wat voorbij komt zijn territorium in proberen te lokken. In een aquarium is dat niet anders, daarom is 1/1 niet handig en 2/4 ook niet.
Je kan wel verschil zien in het feit dat bij harems alles vissen een plek kunnen claimen mits goed op elkaar afgestemd. Vrouwen claimen dan ook een territorium.

Vissen passen hun territorium afmetingen ook aan op de behoefte aan voer, in de natuur moet een territorium groter zijn omdat dit de enige voedselbron is, in het aquarium voeren we voedzaam voedsel waardoor de noodzaak voor een groot territorium kleiner wordt.

Het toevoegen en uitvangen van vissen lijkt mij nooit een wenselijke situatie, levert stress op en kan ook fout aflopen. Is meestal nooit liefde op het eerste gezicht en een vrouw kan ook als territorium concurrent gezien worden. Dit levert altijd gevechten op.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 23 jan 2016, 11:06

Gisteren avond witte ontlasting bij een Tropheus en Simochromis ontdekt. Gelijk waterwissel gedaan, ben gaan behandelen (flagellex en bactopur direct) en ik heb een diffusor op de bak gezet. De waterwaardes zijn al maanden stabiel (PH: 8,5, KH:8 GH: 8, gemeten met druppeltest, KH is laag, maar deze waterwaarde komen zo uit de kraan).

Nu is deze opzet voor mij een tweede poging om verschillende harems te houden, ik kan niet met zekerheid zeggen waar de ziekte vandaan komt maar ik denk in deze bak toch dat de niet dominante vissen teveel het slachtoffer zijn van de dominante vissen. De agressie verdeeld zich alleen onder de soorten zelf en de verschillende soorten Tropheini lijken elkaar te ontzien. Ze hebben in deze bak dan ook niet de toegevoegde waarde om achterna gezeten exemplaren rust te geven. In de bak zijn schuilplekken genoeg waardoor er geen schade aan de vissen is maar het gejaag kan natuurlijk wel stress opleveren wat zich uit in deze ziekte.

Ik neig ernaar om als alle vissen weer in goede gezondheid zijn en de boel tot rust gekomen is, om de groep tropheus toch weer uit te breiden naar een voor mijn gevoel veilig aantal. (ik heb de rest van de groep nog niet verkocht, die zitten apart in een bak, met deze vissen gaat het prima).

Edin

Bericht door Edin » 23 jan 2016, 11:57

Vind het wel erg voorbarig om te behandelen.
Aten de dieren wel goed verder? Zo ja,had ik zeker niet behandeld.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 23 jan 2016, 12:28

Edin schreef:Vind het wel erg voorbarig om te behandelen.
Aten de dieren wel goed verder? Zo ja,had ik zeker niet behandeld.
Ze hapten naar eten om het daarna weer uit te spugen. Deel van de vissen kwam bij het voeren (ik voer meerdere malen per dag, handmatig en via automaat) helemaal niet van tussen de stenen vandaan, de rest had weinig tot geen interesse. Normaal is het een ware tornado in de bak tijdens voedertijd, alle vissen zie en tel ik elke keer. Zodra exemplaren ontbreken is dit voor mij reden om extra alert te zijn, tot op heden was de afwezigheid van een vis gelukkig te verklaren door het hebben van eitjes.

Voor zover ik kan zien vertoonden ze alle symptomen van ziekte, witte ontlasting, geen eetlust, lusteloze indruk of zelfs verhoogde schuwheid. Voor mij reden om meteen te handelen.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 05 feb 2016, 17:35

De behandeling is succesvol verlopen, geen slachtoffers gevallen gelukkig. Ik ga een deel van de Tropheus uit m'n tweede bak terug in de grote bak zetten en laat het harem verhaal voor wat het is. In deze bak heb ik nu twee keer een slechte ervaring gehad (met 1 keer zieke vissen als gevolg) dus voor mij is het even goed.

Plaats reactie