Update bak 700 liter

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Mooneater
Contacteer:

Re: Update bak 700 liter

Bericht door Mooneater » 06 feb 2016, 17:27

marc_alderliesten schreef:De behandeling is succesvol verlopen, geen slachtoffers gevallen gelukkig. Ik ga een deel van de Tropheus uit m'n tweede bak terug in de grote bak zetten en laat het harem verhaal voor wat het is. In deze bak heb ik nu twee keer een slechte ervaring gehad (met 1 keer zieke vissen als gevolg) dus voor mij is het even goed.

Jammer dat het niet is gelukt met de harems. Begrijpelijk dat je dan teruggrijpt op een beproefd recept :).
Ik vraag me wel af of het bijzetten van Tropheus niet misschien ook veel stress oplevert?
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 09 feb 2016, 17:48

Mooneater schreef:Ik vraag me wel af of het bijzetten van Tropheus niet misschien ook veel stress oplevert?
Eens, heb ik ook overna gedacht, lastige is dat ik het vermoeden heb dat de ziekte door stress qua bezetting kwam. Logische oplossing lijkt dan uitbreiding, maar met vissen toevoegen creëer je ook weer stress. Beetje kip/ei verhaal :wink:

De groep is nu twee dagen geleden toegevoegd, tot nu toe niet met noemenswaardige schermutselingen. Tot op heden heb ik geen spijt van mijn beslissing. Mocht de keuze slecht uitpakken zal ik het hier ook plaatsen, kan voor andere ook nuttige informatie zijn. Dat is tot nu toe ook de reden geweest om mijn ervaringen te delen.

Baars

Bericht door Baars » 04 aug 2017, 21:09

marc_alderliesten schreef:
Mooneater schreef:Ik vraag me wel af of het bijzetten van Tropheus niet misschien ook veel stress oplevert?
Eens, heb ik ook overna gedacht, lastige is dat ik het vermoeden heb dat de ziekte door stress qua bezetting kwam. Logische oplossing lijkt dan uitbreiding, maar met vissen toevoegen creëer je ook weer stress. Beetje kip/ei verhaal :wink:

De groep is nu twee dagen geleden toegevoegd, tot nu toe niet met noemenswaardige schermutselingen. Tot op heden heb ik geen spijt van mijn beslissing. Mocht de keuze slecht uitpakken zal ik het hier ook plaatsen, kan voor andere ook nuttige informatie zijn. Dat is tot nu toe ook de reden geweest om mijn ervaringen te delen.
Hoi Marc,

Hoe staat het visbestand er inmiddels voor?
Ik heb de info in je topic gelezen, best wel interessant.
Zodoende ben ik benieuwd wat er in die tussen tijd is gebeurt en of je inmiddels voor een langere tijd een groep of harems houd.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 07 aug 2017, 15:05

Hoi Marc,

Zodoende ben ik benieuwd wat er in die tussen tijd is gebeurt en of je inmiddels voor een langere tijd een groep of harems houd.
Begin mei dit jaar is heel de bak leeg gehaald omdat ik ben verhuisd. Ik heb nu nog een paar vissen in een quarantaine bak zitten maar de grote groep Tropheus is verkocht. Inmiddels bijna klaar met klussen in de woonkamer waardoor ik wat meer tijd vrij kan maken voor het opnieuw opstarten en inrichten van de grote bak. Ik weet nu alleen nog niet precies wat voor bestand er uiteindelijk in gaat komen.

Baars

Bericht door Baars » 07 aug 2017, 19:18

marc_alderliesten schreef:
Hoi Marc,

Begin mei dit jaar is heel de bak leeg gehaald omdat ik ben verhuisd. Ik heb nu nog een paar vissen in een quarantaine bak zitten maar de grote groep Tropheus is verkocht. Inmiddels bijna klaar met klussen in de woonkamer waardoor ik wat meer tijd vrij kan maken voor het opnieuw opstarten en inrichten van de grote bak. Ik weet nu alleen nog niet precies wat voor bestand er uiteindelijk in gaat komen.
Oké, leuk in ieder geval dat je er nog wel mee verder gaat!
Wel jammer dat je je oude groep heb weg moeten doen, maar een verhuizing bied wel weer wat ruimte en mogelijkheden om een nieuwe frisse start te maken, dat is dan weer wel het plus punt.
Ik neem aan dat je verder gaat met tropheini, gezien de enkele vissen die je nog in quarantaine heb gehouden. Zo ja, op basis van je ervaring, ga je dan verder met een groep of ga je toch weer voor een harem?

Het zou leuk zijn om de ontwikkelingen omtrent de opstart van je bak, hier binnenkort weer te kunnen volgen.

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 23 aug 2017, 09:43

Ik weet nog niet zeker of ik door wil met tropheini maar ik wilde nog geen afscheid nemen van de Petrochromis man tot ik die keuze gemaakt heb, daar zou ik anders later spijt van krijgen. Een nieuw huis biedt uiteraard kansen op een grotere bak (iets wat je bij een huizenjacht toch altijd meeneemt in je wensen pakket :wink: ), maar ik heb nog 101 klussen op de lijst staan voordat dat een keer aan de orde komt.

Momenteel heb ik nu alleen nog de Petrochromis, een S. erythrodon man en een M. albomaculatus zitten (diegene uit viewtopic.php?f=5&t=16486, de aal kwam tevoorschijn uit de eerste kamer van mijn filter tijdens de verhuizing waar hij het dus meer dan een jaar overleefd heeft :shock: , mager en erg bleek maar niet beschadigd. Inmiddels weer helemaal aangesterkt en bijgekleurd.

Voor nu ligt de focussen nog op klussen maar wie weet dat ik op z'n tijd de herstart van de bak aan dit topic toevoeg.

Baars

Bericht door Baars » 23 aug 2017, 19:33

Ongelovelijk die aal!

Goed nieuws dat die het in ieder geval heeft overleeft... maar een jaar lang?!

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 24 aug 2017, 08:46

Je snap dat verbaasd een understatement is, toen ik het filter aan het schoonmaken was en wat zag bewegen. Het ontwerp van de eheim 2080 heeft z'n leven gered denk ik.

Inmiddels is het beestje wel dusdanig gegroeid dat hij het filter niet meer in kan zwemmen.

Plaats reactie