Het bakje van Anneke & Nijlie

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
nijlpaard

Re: het bakje van Anneke & Nijlie

Bericht door nijlpaard » 15 okt 2015, 20:51

oostijnoo schreef:Foai dan toch gelukt ...mooi.
Inderdaad Stijn :wink:

Ik begon al haast naar heel wat anders te zoeken, maar dit spreekt mij toch erg aan.

De groep microlepidotus zal bestaan uit een groepje tussen de 4 en 6cm grootte en een groepje van halfwas tot volwassen.

Van de kleinste maat heb ik 9/7 besteld en van de grotere maat 8/6.

De Cyathopharynx zouden al groot genoeg zijn om de geslachten te bepalen.
2.70 x 0.85 x 0.60m

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 16 okt 2015, 21:17

Nice hoor, waar heb je ze uiteindelijk vandaan gehaald?
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 16 okt 2015, 22:31

Gisteren ergens een artikel gelezen dat je Cyathopharynx beter niet kunt combineren met Synodontis :shock:
En die hebben we nu net zwemmen hier. Maar we kijken het eerst wel aan. Misschien valt het mee.

Ik krijg ruzie in huis als de groep PWZ zou moeten vertrekken hier. De dames vinden ze geweldig.

Melchior Schenk schreef:Nice hoor, waar heb je ze uiteindelijk vandaan gehaald?
De foai's laat ik verzenden. Ze komen van Isabi :wink:
Isabi heeft ze van een kweker. Ik vermoed, dat ik weet van wie...

Deze foai’s hebben al een grootte dat de geslachten zichtbaar zijn. Dat geniet toch mijn voorkeur, omdat ik later niet wil uitvangen, wat alleen maar extra stress met zich mee brengt.

Nog nooit gedaan zo :)

Dus hoop ik dat het bevalt en dat de vissen goed aankomen en in goede conditie verkeren.
2.70 x 0.85 x 0.60m

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 16 okt 2015, 22:49

nijlpaard schreef:Gisteren ergens een artikel gelezen dat je Cyathopharynx beter niet kunt combineren met Synodontis :shock:
Ja inderdaad, net als de combi Cyp's en Synodontis ...zoals al aangegeven.
De nachtbrakerij van deze bulldozers is soms ten koste van de andere bewoners.
Foai en Cyp's hebben hun "nachtrust" nodig en kunnen moeilijk met stress om.
Natuurlijk is het ook afhankelijk van de grote van de Syno's en de hoeveelheid.
Enkele exemplaren of een grote groep, de grote van de bak, veel kieren en schuilplaatsen om de nacht door te brengen...hangt er natuurlijk allemaal van af.

Ik weet van verschillende lieden dat ze geen uitval meer hadden in hun bakken nadat de Syno's verwijderd waren.
Waaronder Erik (Rikske) met zijn 6000 liter ...een voor een vielen zijn Microlepidotus om...tot hij de Syno's verwijderde.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 16 okt 2015, 23:01

Hopelijk zal dat hier niet gebeuren, Stijn :roll:

Anders kan ik nog wat kleinere stenen plaatsen, maar ik wil er niet al te veel stenen meer bij hebben.
2.70 x 0.85 x 0.60m

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 17 okt 2015, 12:11

Erg mooie bak, mijn complimenten!

Het kan een optie zijn om de bak te voorzien van schuilplaatsen, aangepast op de soorten die erin komen. Boven in de bak en langs de achterwand een soort van horizontale richel met verticale spleten waar de Cyprichromis gebruik van kunnen maken, en die niet snel door de Synodontis bezocht zullen worden. En een paar grote hoge platte stenen waarop de Cyathopharynx een nest kunnen bouwen, hoger boven de zandvlakte dus uit het zich van de Synodontis. In het meer is dat geloof ik ook 1 van de redenen dat ze een burcht bouwen.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 17 okt 2015, 21:20

Dank je, Marc :)

In deze wand zitten al vrij veel richels en gaten en verschillende plateau's. We hopen dat dat voldoende is.
Ook in dit topic enigszins te zien —> viewtopic.php?f=14&t=16251&hilit=hulp&start=30
Even naar onder scrollen :wink:

Dat Cyathopharynx in het meer nesten op een hoger gelegen steen bouwen, is mij bekend. Toch zie ik hoofdzakelijk bakken waar het nest gewoon in het zand is gebouwd.

Gewoonweg omdat zulke grote stenen om een nest op te bouwen te groot en te zwaar zijn om in de bak te plaatsen. We maken hier uitsluitend gebruik van echte stenen (die nog tilbaar zijn) en dat in een volglasaquarium. Al deze stenen heb ik er ingetild staande met 1 been op een trap en 1 been in de bak. Het valt niet mee om ze dan nog tussen de trekstrips door te manoeuvreren en ze in 1 beweging op de bodem te plaatsen (die is voorzien van tempex met grindmat).

De vissen komen eind volgende week, dus willen we eerst een zien hoe het zo gaat.
Eventuele aanpassingen kunnen altijd nog...
2.70 x 0.85 x 0.60m

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 18 okt 2015, 10:01

nijlpaard schreef: Dat Cyathopharynx in het meer nesten op een hoger gelegen steen bouwen, is mij bekend. Toch zie ik hoofdzakelijk bakken waar het nest gewoon in het zand is gebouwd.

Gewoonweg omdat zulke grote stenen om een nest op te bouwen te groot en te zwaar zijn om in de bak te plaatsen. We maken hier uitsluitend gebruik van echte stenen (die nog tilbaar zijn) en dat in een volglasaquarium. Al deze stenen heb ik er ingetild staande met 1 been op een trap en 1 been in de bak. Het valt niet mee om ze dan nog tussen de trekstrips door te manoeuvreren en ze in 1 beweging op de bodem te plaatsen (die is voorzien van tempex met grindmat).
Dapper :lol: Heb in het verleden aardig wat flinke stenen m'n bak in getild maar jij gaat nog een stapje groter :shock:

Is het een bewuste keuze om alleen echte steen te gebruiken? Anders is er van back to nature een mooie brede platte module die perfect zou kunnen dienen als nestruimte. Zijkanten opvullen met echte steen en je hebt een mooie rots. Kans blijft natuurlijk altijd aanwezig dat ze alsnog ernaast een nest bouwen :wink:

Na verloop van tijd is het verschil tussen echt en nep hier in ieder geval niet meer te zien.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 18 okt 2015, 10:49

@Marc:

De wand is op deze stenen afgestemd. De stenen had ik al en de wand kwam later.
Nepstenen betaal je geld voor en deze stenen heb ik niets voor betaald.

Bovendien zitten ze al in de bak, dus ga ik ze niet voor nepstenen omwisselen of deze bijplaatsen.
Als er nog wat bij komt zijn het echte stenen.

Met wat belaging zul je inderdaad het verschil nauwelijks meer zien ;)
Laatst gewijzigd door nijlpaard op 18 okt 2015, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2.70 x 0.85 x 0.60m

marc_alderliesten

Bericht door marc_alderliesten » 18 okt 2015, 12:44

Snap ik, het is ook niet dat je nu geen goede inrichting hebt, alleen bestaat de mogelijkheid dat de Synodontis voor problemen gaan zorgen. Allemaal erg onzeker tot nu toe. Dus je hebt alle tijd om aanpassingen te doen op de lange termijn. Misschien is het helemaal niet nodig. Geniet van jullie mooie bak!

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 18 okt 2015, 15:15

We zullen het afwachten en gaan beleven allemaal.

Het wachten op de nieuwkomers begint nu toch wel lang te duren :?

Maar donderdagavond zal het gelijk heel anders zijn met zo’n 30 microlepidotus in de bak :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

misterb

Bericht door misterb » 19 okt 2015, 07:25

Knappe bak en bakje en ben heel benieuwd naar foto's als de nieuwkomers er in zitten :D ,

Het groepje Synodontis is in ieder geval al magnifiek.

Laat ons Hopen dat het goed blijft gaan. De bak is denk ik wel groot genoeg ervoor he :wink:
I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 22 okt 2015, 21:52

Vanmiddag de Cyprichromis microlepidotus Kasai opgehaald :D

Ze zijn net overgezet en scholen erg samen, maar dat is normaal voor een scholenvis :lol:

Het ziet er naar uit dat we 1 vrouw meer hebben en dus 1 man minder, dan de 17/13.
We kunnen nog 1 vrouw omruilen voor 1 man, maar we laten het maar zo.

In de nacht van vrijdag op zaterdag komen de 3/8 Cyathopharynx foai Magara :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

JCB

Bericht door JCB » 22 okt 2015, 21:56

Ik zou het zo laten Sibrand. De m/v verhouding maakt echt totaal niks uit. Zelf ben ik een voorstander van meer vrouwen als mannen, daar heb ik weer betere ervaringen mee. Maar jij zou dan nu 50/50 hebben en dat is voor jou bak waarschijnlijk prima.
Tanganyika, it's a kind of magic.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 23 okt 2015, 07:08

We veranderen het ook niet, Joren :wink:
2.70 x 0.85 x 0.60m

Plaats reactie