Stenen toevoegen aan draaiend aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Felix

Stenen toevoegen aan draaiend aquarium

Bericht door Felix » 11 apr 2016, 13:56

In mijn 2 meter-bak met Frontosa’ staat al enkele jaren een heel assortiment van Akwaline-modules. Een groot nadeel van de rotsmodules die ik heb, is dat deze haast niet stapelbaar zijn en dus een weinig dynamische/-natuurlijke indruk geven. De toegang tot deze holle rotsen begint ook stilaan te klein te worden voor de meeste van mijn Frontosa’s, met een zeker gevaar op verwonding als gevolg.
Omwille van uiteenlopende redenen denk ik er dus aan om deze uiteindelijk te vervangen door echte stenen. Op de bodem van mijn aquarium ligt echter geen plaat tempex/styrodur. Ik wil/kan de vissen ook niet tijdelijk elders onderbrengen, dus de werkzaamheden zullen – desgevallend – gefaseerd moeten gebeuren met de vissen, het filterzand en de helft van het water in de bak.
Hoe pak ik dit concreet aan?
Kan het bijvoorbeeld kwaad dat er onder de tempexplaat nog enkele verdwaalde steentjes filterzand liggen die dan uiteindelijk kunnen zorgen voor een barst in de glasbodem? Ik heb namelijk gemerkt dat het niet vanzelfsprekend is om al het filterzand aan de kant te krijgen.
Kan ik i.p.v. tempex op een groot stuk van de bodem, ook kiezen voor het vastkitten van enkele PVC-buizen en daarop beginnen stapelen?
Alvast bedankt voor jullie insteek.

marc_alderliesten

Re: Stenen toevoegen aan draaiend aquarium

Bericht door marc_alderliesten » 11 apr 2016, 20:14

Ik zou me daar niet snel aan wagen, voor weinig geld heb je bij de bouwmarkt al specie kuipen die prima als tijdelijke opvang bak kunnen dienen (rechthoekige 140 liter of meer). Voor je vissen lijkt dit me ook minder stress opleveren.

Bij het stapelen van steen op tempex is het absoluut van belang dat er echt geen zand oid onder zit, het tempex vangt wel wat op maar ik zou het risico niet willen nemen. Als je voor tempex gaat zou ik meteen het vijverfolie met grind daarop kopen en het erop plakken, of gaan voor de goedkope bruine achterwandjes. Is minder storend als (en dat is eigenlijk geen als) het witte zichtbaar wordt door graven oid.

V.w.b de modules, je zou de modules kunnen laten zweven op pcv pijpen en de voorkant camoufleren met andere modules of echte steen. Zou kun je iets meer van de grond werken. Ik heb zelfbouw modules op deze manier tegen de oppervlakte van de bak 'hangen'.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 12 apr 2016, 19:18

Ik ben sinds kort overgegaan op rubber op de bodem, maar heb daarvoor altijd tempex gebruikt.

Het grote voordeel van tempex vind ik dat, als er wat zand onder komt, dit omhoog gedrukt wordt in het tempex.
Juist veilig voor je glasbodem dus.
Ik heb vaak zat grote stenen toegevoegd op plekken waar geen tempex op de bodem lag,
door het zand opzij te schuiven, een flink stuk tempex onder zo'n steen te houden en de boel gewoon te laten zakken.
Zand toevoegen en klaar.

De reden dat ik op een laag rubber ben overgegaan is dat de tempex na 8 jaar wel "op" was
en dat ik die witte ondergrond en losse bolletjes in de bak na een nieuwe inrichting zat was.
Dat zijn nu weer de nadelen van tempex :D

AfraJalo

Bericht door AfraJalo » 16 apr 2016, 13:03

In plaats van tempex kan je geëxtrudeerd polystyreen schuim oftewel roofmate nemen. Dat is waterbestendig, rot dus niet en geeft geen bolletjes af.

Felix

Bericht door Felix » 23 apr 2016, 09:33

Ook via de privéberichten kreeg ik nog reacties. Sommigen zien geen graten -pun intended- in enkele korreltjes filterzand onder de tempex. Anderen adviseren om de bak toch helemaal leeg te maken.

Onder het motto 'beter save than sorry' zal ik de bak toch leegmaken en mijn vissen enkele uren opvangen in speciekuipen.

Als onderlaag zal ik enkele goedkope achterwandjes gebruiken. Daarnaast kies ik voor en mix van maaskeien en grote RockZolid stenen.

Bedankt voor de reacties.

Plaats reactie