Davids Gibberosa avontuur

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
David

Davids Gibberosa avontuur

Bericht door David » 18 jan 2017, 21:39

Mijn aquarium is 200x60x60 en sinds kort bewoond door een harem Cyphotilapia Gibberosa Blue Zaire Kitumba, 1m/4v. De vissen komen bij een kweker weg uit Duitsland die met een wildvanggroep heeft gekweekt, het is dus F1. De man is 18 cm en de vrouwen zijn 13 cm. De vissen kleuren vaak wat blauw/paars, de vrouwen meer richting lila en de man echt richting donkerpaars, zoals kenmerkend is voor de Kitumba variant van de Blue Zaire.

Naast de Gibberosa's zwemmen er nog 10 Leleupi's en 5 Synodontis Lucipinnis in mijn bak. Ik ben nog aan het nadenken over andere bijvissen.

Hierbij wat foto's.

Inrichting zonder vissen:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De Kitumba's zijn gearriveerd. Belichting is in werkelijkheid minder blauw.
Verkleinde Afbeelding

De strijd om de hierarchie is begonnen:
Verkleinde Afbeelding

Een van de vrouwen:
Verkleinde Afbeelding

De Alfa man:
Verkleinde Afbeelding

Een van de Leleupi's:
Verkleinde Afbeelding

Slavi
Contacteer:

Re: Davids Gibberosa avontuur

Bericht door Slavi » 18 jan 2017, 22:18

Prachtige vissen!
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 18 jan 2017, 22:34

Mooie opgezette bak en..mooie vissen.
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Lieveke

Bericht door Lieveke » 19 jan 2017, 08:30

Waw ! Mooie bak en fantastisch mooie vissen !

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 19 jan 2017, 18:08

Mooie vissen hoor en ook een mooie maat om een harem mee te maken

David

Bericht door David » 20 jan 2017, 19:42

Thks voor de leuke reacties.

De Gibberosa's doen me denken aan Discusvissen die ik in het verleden wel gehouden heb. Het zijn hele rustige maar vooral ook statige vissen. In het begin waren ze heel schuw, de alfa man heb ik de eerste week vrijwel niet gezien. De vrouwen waren vooral bezig met territorium claimen en bekvechten. Inmiddels is er van schuwheid niks meer te merken en blijven ze vrolijk voor de ruit hangen als mijn kinderen voorbij rennen. De alfa man heeft inmiddels echt zijn plek opgeeist en zet de vrouwen op hun plek als ze teveel aan het kibbelen zijn.

De Synodontis komen uit een volwassen kweekgroep en trekken zich nergens wat van aan. Bijzonder om te zien was het toen een koppel Synodontis eieren verspreiden in een hoek van dak terwijl de Gibberosa's er rustig omheen hingen en vervolgens een feestmaal hadden.

De Leleupi in een groep houden bevalt vooralsnog goed. Ze hebben zich verspreid door de bak en hebben allemaal hun plekje gevonden. In het begin was er veel gekibbel maar inmiddels is de rust weergekeerd. Ze zijn totaal niet onder de indruk van de Gibberosa's. Heel enkelings zie ik ze zelfs een poging doen om de Gibberosa's weg te jagen als die te dicht in hun territorium komen. De Gibberosa's gedragen zich dan als koeien die even hun kop omdraaien om een vlieg weg te jagen.

Ik ben verder aan het nadenken over uitbreiding van het visbestand. Ik zit eraan te denken een paar rustige koppels of solitaire vissen toe te voegen zoals de Altolamprologus Calvus of Chalinochromis Brichardi. Suggesties zijn welkom.

David

Bericht door David » 22 jan 2017, 07:49

In mijn zoektocht naar uitbreiding visbestand kwam ik de Neolamprologus Marunguensis tegen. Zou een school van deze vissen ook samengaan met de Gibberosa's?

diplocyclos

Bericht door diplocyclos » 22 jan 2017, 12:27

David schreef:In mijn zoektocht naar uitbreiding visbestand kwam ik de Neolamprologus Marunguensis tegen. Zou een school van deze vissen ook samengaan met de Gibberosa's?
Niet doen David, de vraag zou dan moeten zijn, gaat dit samen met de leleupi's.
Ik denk dat je dan problemen gaat krijgen.
Een solo of evt koppel A.calvus of A.compressiceps zou nog kunnen, maar dan houd het naar mijn mening aqua visbestand ook op, zeker gezien de bakmaat...
250-85-70
Cyphotilapia sp.North Kabogo

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 22 jan 2017, 13:26

Ik sluit me graag aan bij het advies van diplocyclos hiervoor. Daar geef ik je nog wat ter overweging bij.

Je hebt Cyphotilapia's gekozen als hoofdbewoner van je bak. Je zult de keuze van de medebewoners moeten afstemmen op de Frontosa's. En die keuze kent zijn beperkingen. Medebewoners zijn al gauw te druk voor Frontosa's. En zijn medebewoners klein, dan lopen ze het risico als duur voer te eindigen. Daarbij moet je ook nog rekening houden met de maat van de bak, die in jouw geval niet overbemeten is. Dat maakt dat je nog kritischer mag zijn met wat je bij je Cyphotilapia's plaatst en in welke aantallen.

Je hebt nu tien jonge Leleupi's erbij zwemmen. Naar mijn idee zit je daarmee wel vol wat rotsbewoners betreft. Kleine Leleupi's worden groot en gaan straks meer ruimte nodig hebben, zeker als ze onderling ook nog eens ruzie met elkaar krijgen. Een mooie solo Calvus of Compressiceps zal nog goed gaan, aangezien die zijn eigen gangetje gaat en zich in zijn eentje heel rustig zal gedragen. En dat stellen je Frontosa's dan weer op prijs. Bovendien wijkt zo'n Altolamprologus uiterlijk flink af van de vissen die je nu hebt en vormt zo een mooi contrast daarmee.

Gun je Cyphotilapia's hun status als absolute hoofdbewoner van je bak en je zult beloond worden met een prachtig rustgevend aquarium met blije bewoners.

Ik wens je heel veel plezier met je vissen David.
C'est le ton qui fait la musique

kiwi022

Bericht door kiwi022 » 23 jan 2017, 10:54

Schitterende bak en vissen!

David

Bericht door David » 25 jan 2017, 21:28

Dank voor de reacties. Het houden van Gibbersosa's in een harem in mijn bak is me niet goed bevallen. De vrouwen hebben elk hun territorium en zijn steeds bezig dit te verdedigen tegen elkaar. De man overheerst de hele bak en een paar keer per dag heeft ie het op z'n heupen en jaagt ie de vrouwen steeds weer in hun schuilplaatsen. De vrouwen zwemmen tussen die periodes van gejaag wel door de bak maar met ingetrokken vinnen en continue lopen ze elkaar weer tegen het lijf en zijn ze aan het bekvechten. Dit is niet wat ik er van had verwacht. Natuurlijk kan dit komen door mijn inrichting en kan ik meer een open inrichting organiseren om het territoriumgedrag te minimaliseren. Het punt is dat ik dat niet mooi vind om naar te kijken. Wat ik vooral mis is de rust van het houden van Gibberosa's in een grotere groep met minder territoriumgedrag en waarbij de agressie veel meer verspreid is.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 27 jan 2017, 23:06

Jammer, dat het niet geheel naar wens is, David :?

Misschien, dat een minder agressieve (jongere) man meer rust zou geven...?

Maar dan nog, blijft het waarschijnlijk lastig als de vrouwen onderling blijven bekvechten.

Al enig idee, wat je nu gaat doen? :roll:
2.70 x 0.85 x 0.60m

David

Bericht door David » 28 jan 2017, 07:16

Dank voor de reactie. Van de Gibberosa's heb ik inmiddels afscheid genomen, het was onhoudbaar geworden. Ik overweeg nu om een grotere groep jonge Gibberosa's te kopen of iets anders zoals bijvoorbeeld een groep Cyprichromis als hoofdbewoner.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 28 jan 2017, 12:36

Ik ben bang dat je te weinig geduld hebt.
Als ik goed heb geteld ben je in iets meer dan een jaar tijd nu naar je 5e visbestand aan het kijken. Tropheus > Mbuna > Malawi vrijzwemmers > Gibberosa's > ...
Ik denk dat je op deze manier niet veel plezier aan dit soort vissen zal beleven. Ze staan bekend om hun ongeëvenaarde karakters maar daardoor hebben ze ook langer de tijd nodig om te wennen, groeien, rangorden bepalen, kweken etc.

Wil je veel kleur in je bak maar toch vaak van bestand wisselen dan heb je meer aan bijvoorbeeld regenboogvissen. Ze brengen enorm veel kleur in je bak en zorgen voor de juiste waterwaarden is meestal niet moeilijk bij die soorten. Dan voelen ze zich al gauw op hun gemak, ze kweken en groeien snel.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

David

Bericht door David » 29 jan 2017, 07:49

Geduld is niet echt mijn sterkste punt. :oops:

- Eind 2015 ben ik overgestapt van Tropheini naar Malawi / Mbuna. Vooral omdat het houden van Tropheini in harems mij niet beviel, te weinig kleur en te schuw/dominant gedrag.
- Na een half jaar Mbuna ben ik toen in de zomer van 2016 overgestapt op vrijzwemmers uit het Malawi meer. De Mbuna waren mij te druk/agressief.
- Bij de vrijzwemmers leek ik eindelijk mijn ideale visbestand te hebben gevonden totdat er onverklaarbare stress/ziekte/sterfte in de bak kwam. Toen was de lol er eind 2016 al af.

Dit jaar ben ik weer begonnen met Tanganyika en wil ik graag een rustig visbestand met de diepwatersfeer in gedempt licht. Gibberosa's lijkt me geweldig maar het houden van een harem ging echt mis en leverde heel ander gedrag op dan ik elders zie van Gibberosa's die in grotere groepen worden gehouden. Het leek mij ook onhoudbaar omdat ze elkaar echt aan het afmaken waren. Misschien had ik hier meer geduld mee moeten hebben maar daarvoor is het nu te laat. Heb even getwijfeld om het Gibberosa plan te laten varen en Cyprichromis overdacht maar die zijn me toch te druk. Ik ga dus op zoek naar een wat groter groepje jongere Gibberosa's die samen verder kunnen opgroeien in mijn bak.

Regenboogzalmen heb ik trouwens ook ooit gehouden. Ik heb de afgelopen 12 jaar regelmatig van visbestand gewisseld. Afgelopen jaar was wel extreem maar een visbestand dat langer dan 2 jaar zit heb ik nog niet meegemaakt. Ik ben soms wel jaloers op mensen die zo lang tevreden zijn met hetzelfde bestand. Ik haal echter een groot deel van mijn plezier in de hobby uit het uitzoeken en samenstellen van een visbestand.

Plaats reactie