Davids Gibberosa avontuur

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
oostijnoo

Re: Davids Gibberosa avontuur

Bericht door oostijnoo » 07 mei 2018, 13:55

Blijft een ferme bak...al denk ik dat het geheel veel natuurlijker zou ogen door gebruik te maken van een ander substraat.
Dit eentonige witte zand doet de bak geen eer aan.
Zand eruit en een kiezel bedding erin. :wink:
Denk dan aan allerlei verschillende maten...eens die ook gealgd gaan zijn heb je een plaatje.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Jan Oberink

Bericht door Jan Oberink » 07 mei 2018, 18:28

Helemaal eens met Stijn. Dit zand doet de schoonheid van de bak eigenlijk tekort. Donker rivierzand gemengd met diverse maten kiezel doet het ook goed.
C'est le ton qui fait la musique

David

Bericht door David » 08 mei 2018, 06:56

Thks! Bij het filmen sta ik voor de bak en zie je inderdaad veel steriel zand als ik het filmpje terugkijk. Eens met de suggestie dat het dan meer natuurlijk kan ogen door wat te doen aan de bodembedekking. Meestal bekijk ik de bak vanaf de bank en dat is een lager gezichtspunt. Dan zie je niet zoveel zand. Ik zal er es over nadenken wat ik hier aan kan doen. Dank voor de tip.

David

Bericht door David » 05 sep 2018, 08:44

Even een update over deze bak. Draait nog steeds goed en de Gibberosa’s groeien lekker door. Ook de aal is enorm gegroeid, wat een monster is dat geworden. :lol:

De laatste weken is er wel veel strijd tussen mijn Calvus en de Gibberosa’s. De Calvus is de baas in de bak maar ziet de groter wordende Gibberosa’s inmiddels als een bedreiging en dat is knokken. Helaas zijn de Gibberosa’s echt doetjes en is er dus veel onrust in de bak. Ik heb daarom besloten dat de Calvus het veld moet ruimen. Maarja, hoe krijg je die eruit zonder de bak op z’n kop te zetten? Gelukkig bood de vissenval uitkomst. De Calvus is nu de eerste bewoner van mijn stelling. Mocht er iemand interesse in hem hebben dan hoor ik het wel.

Afbeelding

sieb amoraal

Bericht door sieb amoraal » 05 sep 2018, 09:57

Vreemd gedrag van je calvus. Zou het misschien komen omdat hij alleen is. Bij mij reageert de man zijn agressie vaak op het vrouwtje af.
Maar richting de frontosa totaal niet.

David

Bericht door David » 05 sep 2018, 19:48

Zou best kunnen Sieb. Het is al een paar jaar geleden dat ik hem gekocht heb en hij heeft nooit problemen veroorzaakt tot nu. Enige conclusie die ik kan trekken is dat hij zich bedreigd voelt door de groter wordende Gibberosa’s. Ook omdat hij alleen ruzie maakt met de grootsten en alle andere vissen met rust laat.

David

Bericht door David » 06 sep 2018, 21:28

Nu de rust is weergekeerd ook een paar foto’s geprobeerd te maken van de Gibberosa’s waarop je mooi kan zien hoe ze zijn gegroeid en hoe mooi ze kleuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 06 sep 2018, 21:35

Prachtig !
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 06 sep 2018, 22:05

Zeeeeer mooie vissen!
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 06 sep 2018, 22:56

Zijn super! Zien er ook echt gezond uit.

David

Bericht door David » 11 sep 2018, 15:50

Op verzoek hierbij even wat meer info over mijn vissenval. Dit kan namelijk best handig zijn als je net die ene vis uit je bak wilt hebben maar niet je hele bak op de kop wilt zetten om deze te vangen. Ik heb de visval online besteld bij Veldhuis en het is de grootste variant.

Deze visval heeft twee hele sterke zuignappen die je vast kan draaien. Ook zit er in het dak een voerbuisje zodat je er van boven lokvoer in kan doen. Het voordeel van deze vissenval is dat hij twee standen heeft, als je kleine vissen wilt vangen en de grote niet dan zet je de valpoort op een kier en wil je (ook) grote vissen vangen dan zet je hem volledig open. Ik heb zelf het draad verlengd met visdraad waardoor ik de val vanaf de bank kan bedienen. In het onderstaande filmpje zie je hoe de val werkt.

Laat ik wel even erbij zeggen dat zo’n val niet een garantie is voor succes. Je zal altijd zien dat die ene vis die jij wilt hebben er niet ingaat. Ik ben er toch redelijk succesvol mee en zal uitleggen hoe ik dat doe. Het begint met het plaatsen van de val op de plek waar die ene vis vaak komt en het juiste lokvoer wat die ene vis die je wilt vangen graag mag. Ik doe dat voer in de val maar ook voor de val. Mijn ervaring is dat je de val het beste laag bij de bodem kan plaatsen. Als er dan voer voor op de bodem ligt zijn vissen wel geneigd om even de val in te zwemmen om daar verder te eten. Het beste is ook om de vissen te laten wennen aan de val. Stop de val dus eerst een dag of wat in de bak en laat de vissen vrijblijvend eten uit de val. Vervolgens is het geduld hebben tot die ene vis in de val zit en je deze kan laten dichtklappen. Wees rustig en ga niet de val dichtklappen als de vis net over de drempel is. De ervaring leert dat als de vis eenmaal over de drempel is deze wel langer blijft of terugkomst om er langer ter verblijven en dan is het moment pas gekomen om de val te laten dichtklappen. Vervolgens pak je een groot net en doe je die om de val, je haalt deze omhoog en laat met het water ook de vis in het net leeglopen en klaar is kees.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 11 sep 2018, 22:22

David schreef:
11 sep 2018, 15:50
Het voordeel van deze vissenval is dat hij twee standen heeft, als je kleine vissen wilt vangen en de grote niet dan zet je de valpoort op een kier en wil je (ook) grote vissen vangen dan zet je hem volledig open.
Groot of klein maakt voor jou weinig uit zo te zien: https://link.marktplaats.nl/m1320968415
Weet je het zeker? Zonde man! Juist nu je gibberosa's langzaam een mooi formaat krijgen :(

Wat ga je houden? Of ga je helemaal stoppen? Zal toch niet met je net geplaatste stelling?
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

David

Bericht door David » 12 sep 2018, 09:45

In dit huis komt er geen grotere bak dus de Gibberosa’s moeten op termijn weg. Ze gaan alleen weg als ik een goede bestemming kan vinden tegen een goede prijs. Ze kunnen nog wel even groeien dus als dat er nu niet in zit blijven ze nog een jaartje.

David

Bericht door David » 12 jan 2019, 16:35

Ik dacht dat ik de Gibberosa’s verkocht had maar dat is uiteindelijk niet gelukt dus blijven ze nog een poosje. Ze groeien lekker door en moeten op termijn echt weg maar het kan nog wel even. Ik geniet er nog alle dagen van dus geen straf. Heb even een totaalfoto van de bak proberen te maken. Grappig wat licht kan doen.

Afbeelding

Afbeelding

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 12 jan 2019, 16:52

👍
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Plaats reactie