Gibberosa bak van Niels

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
NielsO

Gibberosa bak van Niels

Bericht door NielsO » 28 mei 2018, 21:08

Momenteel nog mijn 130x50x60, maar als alles goed gaat staat hier vanaf 10 juni een 200x60x60!

9 c. Gibberosa chaitika halfwas, 2 bloedlijnen (7-15cm)
1 n. Leleupi
1. N.sexfasciatus halfwas
4 n. Buescheri gombe (binnenkort 2 na uitdunnen)
4 xA. Calvus, waaronder een volwassen koppel
2 c. Brichardi halfwas
7 s. Lucipinnis
2 m. Ellipsifer en 1 tanganicae.

Voor beelden: https://www.instagram.com/biotope_tanklife/

Ik ben me ervan bewust dat de gibberosas ook de 200x60 zullen "ontgroeien". Maar de 200x60 moet sowieso nog een aardige tijd zat zijn. Wie weet upgrade ik over een jaar of 2 wel weer :mrgreen:

Leleupi white

Re: Gibberosa bak van Niels

Bericht door Leleupi white » 29 mei 2018, 12:12

Niels,
een zeer mooie Calvus en dito bak.
Mooie foto's!!
LW
80x40x40 multis /Leleupi
198x60x60wh in opbouw :D :D :D :D

NielsO

Bericht door NielsO » 29 mei 2018, 12:15

Thanks!
De calvus is inderdaad echt een machtig beest :D

Baars

Bericht door Baars » 29 mei 2018, 17:21

Ik wist natuurlijk al dat je over was gegaan op gibberosa en dat er een nieuwe bak in aantocht was, maar leuk dat
je hier de vorderingen deelt!
Ben benieuwd hoe je bak er uit zal zien als je hem hebt ingericht...
10 juni zal wel heel lang duren zeker... :lol:

NielsO

Bericht door NielsO » 29 mei 2018, 17:27

Hehe, begin er nu wel zin in te krijgen ja. Op 't moment alleen vrij druk dus de tijd gaat wel snel haha.

Vandaag even 4 stuks driehoeksglasdragers (tot 100kg per stuk) gereserveerd en "meubelhondjes" besteld. Moet de bak zelf ophalen namelijk, die gaat nog een redelijke reis maken.

Baars

Bericht door Baars » 29 mei 2018, 20:35

NielsO schreef:
29 mei 2018, 17:27
Hehe, begin er nu wel zin in te krijgen ja. Op 't moment alleen vrij druk dus de tijd gaat wel snel haha.

Vandaag even 4 stuks driehoeksglasdragers (tot 100kg per stuk) gereserveerd en "meubelhondjes" besteld. Moet de bak zelf ophalen namelijk, die gaat nog een redelijke reis maken.
Goede voorbereiding is het halve werk zullen we dan maar zeggen heh...
Misschien had je er al aan gedacht, maar ik heb zelf eens piepschuim gebruikt bij de transport van een bak. Voordeel is dat de bak niet schuift en de bodem beschermt is.
Ander voordeel is dat als je hem bijv. in een busje vervoerd, je de bak een stuk naar buiten kan duwen (zonder de bodem te beschadigen) zodat de eerste personen grip hebben om de bak te tillen.

David

Bericht door David » 29 mei 2018, 20:43

Mooie beelden en gave inrichting. Herkenbaar visbestand ook trouwens. :D

Die Calvus is ook een stoer beest zeg!

Ik voer mijn Gibberosa’s een keer per dag en twee dagen in de week een vastendag. Ze zien er gezond uit en groeien wel maar niet heel hard. Op deze manier kan je er in een bak van 200 cm ook een paar jaar plezier van hebben.

NielsO

Bericht door NielsO » 30 mei 2018, 16:36

@Baars piepschuim is nog wel een mooie ja! Ik dacht eraan om een kleedjes te gebruiken voor het vervoer enzo, maar die moet ik ook nog regelen. Moet sowieso nog piepschuim hebben voor de bodem van de bak dus zal wel meteen zon heel pakket halen, altijd handig!

@David, redelijk vergelijkbaar bestand inderdaad! Ik voer ook 1x per dag en af en toe een dagje niet.

Ik heb 2 bloedlijnen, 1m/3v F1 van 12-15cm van Verduijn en nog 5 van 6-8cm oid van cichlidenstadl. De kleintjes vreten als een malle, de grote zijn wat bescheidener. De kleintjes hebben dan ook al flink wat formaat ingehaald ten opzichte van de grotere dieren.

nijlpaard

Bericht door nijlpaard » 30 mei 2018, 22:39

Piepschuim en sjorbanden kunnen handig zijn. Net als hondjes en glasdragers.
Ik heb menige bak verhuisd de afgelopen jaren.

Ik ben erg benieuwd naar je nieuwe bak, Niels. Maar, dat zul je zelf nog meer zijn :wink:
4.10 x 1.00 x 0.73m

Baars

Bericht door Baars » 30 mei 2018, 23:03

NielsO schreef:
30 mei 2018, 16:36
@Baars piepschuim is nog wel een mooie ja! Ik dacht eraan om een kleedjes te gebruiken voor het vervoer enzo, maar die moet ik ook nog regelen. Moet sowieso nog piepschuim hebben voor de bodem van de bak dus zal wel meteen zon heel pakket halen, altijd handig!

Inderdaad nog een voordeel die je benoemt, het mooie er van is dat het ook nog goedkoop in aanschaf is.
Je kan er ook nog je bak mee isoleren aan de buitenkant....5 cm dikte is dan wel beter dan 3 cm

NielsO

Bericht door NielsO » 02 jun 2018, 20:52

Thanks mannen. De voorbereidingen zijn in volle gang. :)

Voor de mensen die het liever direct hier zien... ff een snel overzichtje.

David

Bericht door David » 04 jun 2018, 16:40

Hoe heb je de belichting geregeld? Lijkt me veel licht voor een diepwaterbak. Mijn ervaring is dat minder licht het gedrag en de kleur van de Gibberosa ten goede komt.

NielsO

Bericht door NielsO » 04 jun 2018, 22:06

Filmpjes/foto's vertekenen altijd het beeld. In het echt is het donkerder, maar anders krijg ik het niet goed zichtbaar op film dus speel wat met de helderheid. :wink:

Er zit 1x 90cm kitelight boven van 10.000k, die op zn hardst op 35% brandt maar meestal zachter. Dit filmpje is met het licht op zn felst.
Daarbij nog een 17cm rgb voor de nachtverlichting.

Verder nog 1x sylvana aquastar 60cm TL die maar een paar uurtjes brandt. Dit geeft wat warmer licht dan de 10.000k en samen een mooie combi.

Achterin de bak is het een stuk donkerder, maar de gibberosas lijken juist meer in het licht te hangen. Behalve de alpha man, die tot mijn grote spijt eigenlijk permanent verstopt zit. Die zie ik zo ongeveer 1x in de 3 dagen tijdens het voeren :( Hoor dat het fenomeen van verstopte alphas vaak voorkomt, maar mijne tilt het wel naar een hoger niveau... zonde.

Gibberosa zambia (oa chaitika dus) zijn trouwens de cyphotilapia die het minst diep voorkomen voor zover uit mijn "onderzoek" naar voren gekomen is.

Bij de nieuwe bak zit ook alle techniek al. Daar zitten econlux solar stinger led armature bij. Dat is volgens mij nog een niveautje verder dan de kitelight. Eens kijken wat daarmee te spelen valt.

NielsO

Bericht door NielsO » 12 jun 2018, 20:44

Na een flinke verhuisdag zondag staat de "nieuwe" bak! Was nog ff een pittige, want d.m.v. wat leidingwerk waar ik niet op voorbereid was en dat niet zo losgehaald kon worden zat de bak vast aan het frame. Gelukkig zaten onderaan het frame ook ijzeren balken. Uiteindelijk hebben we dus de bak op het meubel verhuisd met meubeldragers. Aardig zwaar geheel nog met de ombouw en het frame erbij.

Gister en vandaag flink bezig geweest met de bak.
De kammen van de overloop en het stuk waar de kammetjes inzitten waren losgekomen bij de verhuizing. Die heb ik gister gekit met kit van de aquariumspeciaalzaak.

Vandaag eerst de bak volledig gevuld om te spoelen.
Stond wat scheef door onze vloer. De bak weer geleegd en even met de stelpoten gestoeid, stuk beter zo.

Ook nog ff de 2 flinke eheims schoongemaakt, uitgevogeld hoe de led controller werkt en de bak weer gevuld.

Nu de volgende uitdaging: er zit een lek bij het leidingwerk. Een "knop" die tegen het glas aan zit sluit blijkbaar niet helemaal goed af. Voor nu maar een emmer onder gezet want geen tijd meer en al vrij gesloopt.

Iemand toevallig een mooie tip om dit te fiksen? Het is iig lastig om erbij te komen. Hier een filmpje:

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 12 jun 2018, 23:07

Mij lijkt de doorvoer niet goed te dichten ?
Afkitten in de bak met Tec7 zou kunnen, Tec kan je zelfs onder water aanbrengen en is niet giftig.
Voldoende aanbrengen en lichtjes aanduwen rondom de doorvoer.

Voor er opmerkingen komen...ik heb deze handeling al gedaan en met succes.
Ook al stromingspompen geplaatst in een draaiende bak, steeds zonder problemen.
300x220x95...weldra terug Tanganyika.

Plaats reactie