aquarium 180x60x60 inrichting

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
staelns

aquarium 180x60x60 inrichting

Bericht door staelns » 22 okt 2018, 11:10

Ik heb mij een 180x60x60 aangeschaft en mijn vraag is.
Gaan deze 3 soorten goed bij elkaar.
-cyprichromis leptosoma
-paracyprichromis nigripinis
-xenotilapia spilopterus

en hoe richt ik best mijn biotoop in voor deze vissen.
Foto's zijn altijd welkom

David

Re: aquarium 180x60x60 inrichting

Bericht door David » 22 okt 2018, 11:24

Welkom! Mooie bakmaat, daar kan je wel wat mee qua Tanganyika. De vissen die je noemt zou ik als groep houden met een aantal andere bewoners. Je kan dan kiezen voor een groep Paracyprichromis of Cyprichromis die ook wel bekend staan onder de noemer haringcichliden. Die Cyprichromis zijn vaak wat feller en opvallend gekleurd maar wel drukker en agressiever terwijl de Paracyprichromis juist veel rust in je bak geeft en minder agressie. Haringcichliden komen vaak voor in dieper water dus je bak kan je dan het beste gedempt verlichten en inrichtingen met wat donkere rotsen. Ze zwemmen meestal in het open water boven de rotsen. Wat ook goed kan werken zijn drijvende rotsmodules waar ze onder kunnen hangen / schuilen. Zelf heb ik ook een groep Paracyprichromis dus kijk gerust in mijn topic voor plaatjes en filmpjes.

De Spilopterus is ook heel gaaf trouwens!

staelns

Bericht door staelns » 22 okt 2018, 11:36

danku voor uw reactie :)

welke soort raad u nog aan bij de paracyprichromis nigripis en de xenotilapia spilopterus?
aangezien dit een rustigere soort zijn.

staelns

Bericht door staelns » 22 okt 2018, 11:40

word spannen om zo een aquarium te doen heb nu sinds een maand of 8 malawi's maar had een aquarium met die vissen gezien bij iemand en was onmiddelijk verkocht. dus het word nog wat wennen voor zo een vissen. ik doe een wekelijkse schoonmaak van de grond en filterwatten wat proper maken dus ook ong 10 a 20% water wisseling. Is er nog iets anders dat je moet opletten met deze vissen?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 okt 2018, 13:37

staelns schreef:
22 okt 2018, 11:40
word spannen om zo een aquarium te doen heb nu sinds een maand of 8 malawi's maar had een aquarium met die vissen gezien bij iemand en was onmiddelijk verkocht. dus het word nog wat wennen voor zo een vissen. ik doe een wekelijkse schoonmaak van de grond en filterwatten wat proper maken dus ook ong 10 a 20% water wisseling. Is er nog iets anders dat je moet opletten met deze vissen?
Lees je vooral goed in en neem de tijd.
Malawi en Tanganyika zijn niet te vergelijken.
Onderhoud van een bak zou voldoende moeten zijn met wekelijkse gedeeltelijke waterwissel en de algen verwijderen op de voorruit. Niet nodig om de bodem af te hevelen en te klooien met het filter.
Gewoon allemaal zijn gangetje laten gaan en vooral met je handen uit de bak blijven.
Na verloop van tijd is er een bepaald evenwicht in de bak waardoor het kleine ecosysteempje zichzelf gaat onderhouden.

Filtermedia hoef je niet steeds te reinigen. Daar doe je meer kwaad dan goed mee.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

staelns

Bericht door staelns » 22 okt 2018, 17:38

Danku voor de info.
Is een bak van 600l ong en heb een filter van 1700lh isdat genoeg dan of moet het meer zijn? Ooh ok dus aan uw bodem komt u niet? Juist algen op het raam en da water wissel. En hoeveel kijkt u dan naar de filter?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 okt 2018, 17:45

staelns schreef:
22 okt 2018, 17:38
Danku voor de info.
Is een bak van 600l ong en heb een filter van 1700lh isdat genoeg dan of moet het meer zijn? Ooh ok dus aan uw bodem komt u niet? Juist algen op het raam en da water wissel. En hoeveel kijkt u dan naar de filter?
Filtering lijkt me voldoende...ik ga er van uit dat het een potfilter is op de bak ? Eens om het jaar even uitspoelen en klaar.
Ik kom nooit in mijn bakken, is ook niet nodig.
Filters kijk ik nooit naar, is ook niet nodig bij mijn filters.
300x220x95

staelns

Bericht door staelns » 22 okt 2018, 17:53

Ik heb een eheim pro3 2080 buitenfilter. En uw bodem blijft mooi proper? Of onderhoed het zich na een tijdj zichzelf dan? Nu zowiezo laat ik mn bak een maand indraaien en zet hier dan een foto met als alles inorde lijkt.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 22 okt 2018, 18:35

staelns schreef:
22 okt 2018, 17:53
En uw bodem blijft mooi proper? Of onderhoed het zich na een tijdj zichzelf dan?
Ja, de bodem neemt het afval op, logisch want het is een biologisch filter opzich.
Na verloop van tijd ga je zien dat de uitwerpselen zeer snel afgebroken gaan worden.

Ik bekijk een aquarium en een filter mogelijk anders dan wat er veelal op de fora te lezen staat.
Het allerbelangrijkste in een bak is eerst de bodem en dan het filter.
De bodem bestaat uit allerlei verschillende substraten door elkaar, klein en relatief groot door elkaar. Alle substraat dient afgerond te zijn zodat het goed waterdoorlatend is en niet gaat dichtslibben.
Hier heb ik een bodem samengesteld van wel meer dan 10 verschillende korrelgroottes, van fijn zand tot flinke kiezels. Gewoon gemengd, goed afgespoeld en zo in de bak.
Dit gaat na verloop van tijd werken als biologisch filter. Voor de rest heb ik kleine interne filters welke opgevuld zijn met blauwe matten. Er staan geen electro-pompen in de filters maar airliften. Er word dus over lucht gefilterd.
Het filteren van de bak bestaat dus uit een biologisch gedeelte, de bodem, en een mechanisch gedeelte, de airliftfilters.
Flinke waterverplaatsing in een bak is mijn inziens ook belangrijk en daarom trekken de filters hier 10x de bakinhoud per uur.
300x220x95

Plaats reactie