Nieuwe bak is binnen en ingedraaid

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Tjalling

Nieuwe bak is binnen en ingedraaid

Bericht door Tjalling » 19 nov 2018, 15:49

Hallo beste cichliden vrienden

De nieuwe bak is binnen en ingedraaid
En de cichliden zitten er ook al in
In deze bak zitten vijf tropheusen en vijf lamprologis
Ze zwemmen al wat meer rond
Nu willen wij nog een aantal verschillende tropheusen erbij doen
En ja dan loop je kans op hybride soorten
Maar wat is daarop tegen in de natuur gebeurd dit ook
Wij vinden de bak nu nog een beetje leeg kwa vissen
Nou nog een goede winkel/kweker die nog een groot assortiment aan trompheuse heeft

Met vriendelijke groeten
Tjalling

Afbeelding

David

Re: Nieuwe bak is binnen en ingedraaid

Bericht door David » 19 nov 2018, 17:22

Gefeliciteerd! Een klein groepje Tropheus gaat meestal niet goed dus ik zou de groep zeker uitbreiden naar een stuk of 20. Het is prachtig om een mooie groep Tropheus van een soort door je bak te zien trekken. Met meerdere soorten combineren vraag je om moeilijkheden. Kans op stress met als gevolg ziekte/dood, ongelukkig en donkere vissen en natuurlijk hybriden waarmee je de markt verziekt als je ze wegdoet. Je hebt Ikola toch? Daar kan je vast wel uitbreiding van krijgen. Ik weet niet waar je woont maar in Duitsland zijn veel kwekers waar je vrijwel alles kan krijgen zoals Uka. Zaken met Tropheus in Nederland zijn Verduijn, Aquabeek en de Maanvis.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 20 nov 2018, 14:14

Ik zou toch eerst even de tijd nemen om veel te lezen op dit forum in de oudere berichten en op andere plaatsen voor je nog meer vissen gaat aankopen.
Het ziet er voorlopig niet goed uit als je het mij vraagt.
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Barbara

Bericht door Barbara » 20 nov 2018, 17:53

Dan vraag ik mij af wat er niet goed aan is
Leuk dat je dat meld maar vertel ons dan wat er niet goed aan is :?
Groetjes Barbara en de bende :D :wink:

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 nov 2018, 18:23

Barbara schreef:
20 nov 2018, 17:53
Dan vraag ik mij af wat er niet goed aan is
Leuk dat je dat meld maar vertel ons dan wat er niet goed aan is :?
Op deze website hebben we een hele mooie Tropheus afdeling (http://www.tanganyika.nl/tropheus.php) waar superveel informatie te lezen is over het houden van Tropheus.

Vooral de tips onder '5 maal wel doen' en '5 maal niet doen' vind ik zelf heel handig (op de pagina's zelf staat ook nog uitleg waar deze tips vandaan komen):

5 maal wel doen:
- voldoende ruime bak gebruiken (dit lijkt OK, de bak op de foto schat ik op 150 cm? )
- 20 nakweekexemplaren aanschaffen (hier word dus aan gewerkt als ik het goed snap)
- uit voorzorg medicijnen in huis hebben (geen idee)
- kijkje nemen bij een ervaren Tropheushouder (geen idee)
- boek kopen over Tropheus (geen idee)

5 maal niet doen:
- groep wildvangexemplaren aanschaffen (nvt)
- experimenteren met andere voedsel (even op letten!)
- waterkwaliteit met een korreltje zout nemen (de bruisstenen zijn niet nodig, goede filtratie wel!)
- tijdelijk een vis apart zetten (op letten!)
- combineren van ondersoorten die kunnen kruisen (houd er rekening mee dat Tropheus makkelijk kruisen, en makkelijk jongen - en deze jongen kan je dus niet kwijt omdat je rare hybriden hebt (tenzij je graag de markt en alles verziekt). Het combineren van ondersoorten is dan erg ongewild, tenzij je geen probleem hebt de hybride jongen af te maken)

Daarnaast zou ik zorgen voor veel (VEEL) stenen als inrichting. Dat zorgt er voor dat de onderdanige individuen in de groep zich goed kunnen verschuilen. Je huidige inrichting voorziet daar niet in, en dan kan het snel fout gaan zodra een man dominant word en de rest gaat lastigvallen. Dan is ook een 150cm bak niet groot genoeg.

Succes!
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Barbara

Bericht door Barbara » 20 nov 2018, 19:10

Punt 1 het is een 160 bak
Punt 2 De stenen zijn hol ze kunnen overal schuilen voor elkaar als dat moet
Punt 3 er zit een filter onder die 2000 ltr per uur pompt
Punt 4 de bruisstenen vinden wij gewoon leuk en brengt de afvalstoffen omhoog zodat deze makkelijker naar de afzuogmond van het filter gaat
Punt 5 deze tropheuse zijn nu bij de derde eigenaar hiervoor zaten eerst in een bak van nog geen meter bij de eerste eigenaar
De tweede eigenaar had ze ook in een te kleine bak deze mensen wilde van hun bak af en ze wilde de vissen weg doen
Toen kwamen ze in een bakje van 1 mtr bij 20 bij 50 omdat de bak de verhuizing niet overleefd heeft
En omdat wij toch vanplan waren een grote bak aan te schaffen (wat wij dus ook hebben gedaan in middels)
En nu gebeurt het in het Tanganyika meer dat tropheuse elkaar tegen komen waardoor je dus al onder soorten krijgt
Punt 6 als wij dieren nemen gaan ze op een manier weg dat is bij overlijden
Bijvoorbeeld wij hebben een glad garnaal van 20 jaar in een andere bak
Ook hebben wij een rat gehad die 10 jaar is geworden
Overigens worden onze dieren wel heel oud je neemt een dier ook voor het leven en niet voor even
Het is geen meubelstuk wat je bij het grof vuil zet
Punt 7 er word inderdaad aan uitbreiding gewerkt maar ze komen nu eenmaal niet uit de lucht vallen we zijn ervoor aan het sparen
Punt 8 ze krijgen pleco tablets voorheen kregen ze cichlid granules
Punt 9 het water word op dit moment nog dagelijks getest en de vissen worden goed in de gaten gehouden (dat gebeurd toch wel maar nu extra)
Punt 10 verder hebben wij kaarten waar alle tropheuse en leefgebieden op staan
Punt 11 medicijnen worden nog aangeschaft maar bij ons komen nieuwe vissen eerst in een apparte bak
Punt 12 wij hebben wel vaker een tropische bak gehad waar nu axolotls in zitten met guppen van 5 jaar
Punt 13 wij zoeken altijd informatie op over de dieren die wij krijgen en in dit geval over hebben genomen
Punt 14 wij hebben al weken lopen in lezen en informatie in gewonnen en gevraagd
En wat is er nu mis met hybride soorten of komt dat in de natuur niet voor?
Want in de natuur zitten ze ook niet in een glazen bak

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 20 nov 2018, 22:23

Heel goed dat je ze in een grotere bak hebt gedaan, dat maakt het houden van Tropheus een stuk makkelijker.

Toch vind ik het nu in de bak maar weinig steen, als een Tropheus man de linkerstapel claimt, hebben de anderen alleen nog de rechterstapel over. Word die geclaimd door een andere man, is er niks meer aan ruimte over... Tropheus zijn echt een stuk pittiger dan de meeste andere vissen, en kunnen extreem agressief naar elkaar zijn.

Qua voer zou ik ten sterkste aanraden om Spirulina vlokken in huis te halen, om bloat te voorkomen. Spirulina vlokken, spirulina vlokken, en verder niks anders voeren! Cichlid granules en pleco tablets zijn absoluut verkeerd voer en is vragen om problemen (bloat).

Medicijnen zijn alleen van toepassing zodra je daadwerkelijk bloat hebt, en dan liefst zsm behandelen (de hele bak! zie ook de tropheus sectie), anders verlies je al je vissen. Is dus altijd handig om wat in huis te hebben (zie tropheus sectie op de website)

Het filter is prima in orde, heel goed!

Het bijelkaar plaatsen van meerdere soorten (en de hybriden daarvan) is niet perse onnatuurlijk - er zijn inderdaad plaatsen in het Tanganjikameer waar soorten elkaar tegenkomen. Maar het komt wel heel weinig voor, en dan gaat het vaak nog alleen om verschillende kleurvarianten en niet om verschillende Tropheus soorten. Daarnaast is het ook vervelend voor andere mensen die later misschien je jongen willen overnemen: van welke soort zijn de jongen? Als iedereen dat gaat doen word het een groot rotzooitje.
Maar verder in de bak zelf *hoeft* het houden van verschillende varianten/soorten geen problemen op te leveren. Echter, aangezien je nog maar net met Tropheus bent begonnen zou ik aanraden om eerst de basics van het Tropheus houden onder de knie te krijgen, en daarna pas 'nieuwe' dingen te gaan doen.
De NVC op Facebook

"Ah those hundreds of species, one of the most spectacular examples of adaptive radiation known for any kind of vertebrate animals. Fishes of great beauty and exquisite adaptations." (Barlow 2000)

Barbara

Bericht door Barbara » 20 nov 2018, 23:19

Bedankt voor je antwoord mooneater
Hier hebben wij wat aan
Dit voer werd laatst al aangeraden door iemand anders op een ander forum voorheen kregen ze de cichlid granules
Maar ik begrijp dat dit ook niet goed is
In het midden komen nog een aantal rotsen erbij maar deze moeten wij nog aanschaffen
De medicijnen worden binnen kort aangeschaft
Bloat is van wat wij begrijpen
Opgeblazen of opgezet en het is dus de conditie van de vis
Door aantal mogelijke ziektes
Wat dan de veroorzaker van deze ziekte zijn is echter niet echt bekkend
Verkeerd dieet?
Slechte water kwaliteit?
Transport?
Gebrek aan schuil plaatsen?
Toevoegen van teveel zout aan het water?
Wij wassen altijd voor en na aquarium werk onze handen!
Het eerste teken van bloat is verlies ban eetlust bij het voeren
Iets wat ik nog niet heb opgemerkt.
Als ze bloat hebben moet je ze behandelen met metronidazol
Maar als ik ze alleen dit voer geef wat eten de lamprologus dan?
Buiten dat kregen de vissen ruim 4 jaar cichlid granules maar ik begreep al dat dit niet goed is voor de tropheuse

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 nov 2018, 08:46

Barbara schreef:
20 nov 2018, 23:19
Bedankt voor je antwoord mooneater
Hier hebben wij wat aan
Dit voer werd laatst al aangeraden door iemand anders op een ander forum voorheen kregen ze de cichlid granules
Maar ik begrijp dat dit ook niet goed is
In het midden komen nog een aantal rotsen erbij maar deze moeten wij nog aanschaffen
De medicijnen worden binnen kort aangeschaft
Bloat is van wat wij begrijpen
Opgeblazen of opgezet en het is dus de conditie van de vis
Door aantal mogelijke ziektes
Wat dan de veroorzaker van deze ziekte zijn is echter niet echt bekkend
Verkeerd dieet?
Slechte water kwaliteit?
Transport?
Gebrek aan schuil plaatsen?
Toevoegen van teveel zout aan het water?
Wij wassen altijd voor en na aquarium werk onze handen!
Het eerste teken van bloat is verlies ban eetlust bij het voeren
Iets wat ik nog niet heb opgemerkt.
Als ze bloat hebben moet je ze behandelen met metronidazol
Maar als ik ze alleen dit voer geef wat eten de lamprologus dan?
Buiten dat kregen de vissen ruim 4 jaar cichlid granules maar ik begreep al dat dit niet goed is voor de tropheuse
Welke Lamprologus soort zit erbij? Spirulina vlokken kunnen vrijwel alle Lamprologus soorten het prima op doen. Of beter gezegd, de spirulina vlokken zijn minder erg voor Lamprologus soorten, dan normaal granulaat voor Tropheus.

Meer info over voer hier: http://www.tanganyika.nl/Tvoeding.php
Meer info over bloat hier: http://www.tanganyika.nl/Tziekten.php#bloat

Meer info over geschikt gezelschap: http://www.tanganyika.nl/Tgezelschap.php
De NVC op Facebook

Barbara

Bericht door Barbara » 21 nov 2018, 11:39

Het gaat om deze lamprologus
Let wel wij hebben dit visbestand zo overgenomen
Dus niet zelf bij elkaar gezet
Maar ik ga dus op jacht naar de spirulina
Bijlagen
CF2F1F6E-D9A4-4593-9EF5-F0BFAA8ACB60.jpeg

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 nov 2018, 12:52

Neolamprologus brichardi, die kunnen prima op Spirulina!
De NVC op Facebook

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 21 nov 2018, 13:01

tof dat je wil doen wat hoort voor uw vissen!
velen negeren de raad van sommige ervaren houders hier, maar zo kan je veel tegenslag vermijden..
Laatst gewijzigd door paulcourtial op 22 nov 2018, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

svl

Bericht door svl » 21 nov 2018, 13:57

Even terugkomen op het voedsel .
Kan je alleen maar spirulina vlokken geven of ook granulaat zoals van naturefood cichlid plant ?
Vraag het effe ivm de aanschaf van eretmodus en tanganicodus .

Mooneater
Contacteer:

Bericht door Mooneater » 21 nov 2018, 15:18

svl schreef:
21 nov 2018, 13:57
Even terugkomen op het voedsel .
Kan je alleen maar spirulina vlokken geven of ook granulaat zoals van naturefood cichlid plant ?
Vraag het effe ivm de aanschaf van eretmodus en tanganicodus .
Eretmodus en Tanganicodus willen ook graag spirulina. Een veelbewezen vlokkenmerk is OSI (de spirulina van OSI is erg goed). Ik geloof alleen dat deze zijn overgenomen door een ander merk...

Naturefood cichlid plant kan denk ik ook, hoewel daar wel minder vezels in zitten (maar 3%, terwijl OSI spirulina 6% heeft). Ik zou het liefst op safe spelen, en gewoon OSI spirulina nemen. Dan weet je zeker dat het niet aan je voer ligt.
De NVC op Facebook

Bert1979

Bericht door Bert1979 » 22 nov 2018, 11:38

Een ander goed merk ( volgens mij ) is Tropical. Deze geef ik zelf , ik heb ook nog vlokken van HS Aqua ( voorheen OSI ) maar minder tevreden over. Het voer ziet er anders uit, lijkt iets "krokanter" te zijn dan voorheen.
Mijn voorkeur gaat duidelijk naar Tropical Flakes

Plaats reactie