Half kletspraat, half over aquarium plannen...

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Gerard

Half kletspraat, half over aquarium plannen...

Bericht door Gerard » 04 jan 2019, 21:53

hai,

weet niet of mensen me nog kennen, ik zie wel wat (op forum) bekende namen langskomen, maar de mensen waar ik x jaar geleden contact mee had zijn denk ik verdwenen.

Ik heb de laatste jaren een bestand gehad van Tropheus duboisi, waarbij ik in het begin een bloat aanval had. Ik heb in het begin een beetje nakweek gehad, maar daarna niet meer. Verder zwemmen er een enkeling Telmatochromis en een enkeling Eretmodus en een tweetal Synodontis PWZ rond. Dit alles in een 200x60x60 bak.

Ik heb ze de laatste 1,5 jaar wat verwaarloosd door persoonlijke omstandigheden. Nu is het een keer tijd om weer eens overnieuw te beginnen. Je zou denken, dit hoort bij visbestand, maar ik zit in mijn achterhoofd met het volgende.

Ik heb een paar keer gehad dat vissen om onduidelijke redenen stierven / verdwenen. Bij de zandcichliden zal dat veroorzaakt geweest zijn door stress, maar ik heb ook gehad dat een soort het eerst prima deed, en vervolgens aftakelde. Als ik overga naar een nieuw bestand, dan wil ik de mogelijke problemen met mijn bak bij langs.

Ik heb de achterwanden volgens het recept hier op tanganyika.nl gemaakt http://www.tanganyika.nl/achterwand.php. De achterwand is zeker 12 jaar oud nu. Ik zou toch niet wachten dat daar een oorzaak in zou liggen.

Verder heb ik laatst mijn wervelbedfilter enigszins kapot gemaakt en aan het kijken of ik m ga maken of dat ik een nieuwe koop, ben ik aan het kijken of ik over moet gaan naar LED verlichting (zou je bijvoorbeeld die led TL's zo kunnen plaatsen ? (meer uit energiezuinigheid dan dat ik probleem met de T8 heb, maar we moeten allemaal een beetje ons best doen....

Gerard
In der Beschränkung zeigt sich den Meister - Goethe
Mijn foto's op flickr

David

Re: Half kletspraat, half over aquarium plannen...

Bericht door David » 05 jan 2019, 07:06

Leuk dat je een update doet Gerard. Ik ben ook wel benieuwd naar foto’s van je huidige bestand en bak. Toevallig ben ik ook van plan om Duboisi te gaan houden in mijn 200x60x60.

Het forum is niet meer wat het was. Er zijn veel oude bekenden vertrokken. Er zijn ook echter weer nieuwe liefhebbers bijgekomen die fanatiek meedoen op het forum. Het heeft denk ik te maken met een cyclus. Als je op een gegeven moment alles wel gezegd / gezien hebt en weinig wisselingen hebt qua bestand dan neemt de activiteit af. Soms zien we nog wel oudgedienden die of incidenteel wat posten of weer actiever worden als ze weer (opnieuw) beginnen met een bestand.

Dan even inhoudelijk. Mijn ervaring is dat Tanganyika cichliden sterke vissen zijn. Ik heb vrijwel geen vissterfte gehad afgelopen jaren en dat was bij andere visbestanden wel anders. De kunst is wel om het juiste bestand te kiezen en de juiste omstandigheden te creëren. Mijn hoofdregel is stress voorkomen door goed water (goede filters, waterbeweging en regelmatige waterwissels). Andere zaken zoals veel of weinig licht hangen af van je visbestand. Als jij je plannen wat concreter kan maken kunnen we ook wat concreter meedenken.

NielsO

Bericht door NielsO » 07 jan 2019, 12:55

Het forum is inderdaad rustiger dan vroeger. Ik was er ongeveer sinds het begin bij. Moet zeggen dat ik de minder/niet meer aanwezige "oud gedienden" nu via whatsapp of op facebook directer spreek. Veel posten op een forum is daarbij wat overbodig soms. Ook zijn facebook groepen gegroeid en daar is meer activiteit.

W.b.t. vissterfte durf ik net als David zo niks te zeggen. Zoals hij aangeeft moet het echt concreter zijn. We kunnen natuurlijk helpen met info om het zo goed mogelijk te maken.

Begrijp ik nu dat je naar een nieuw bestand wil of wil je verder een bestand opbouwen rondom wat je al hebt?

Ricklek

Bericht door Ricklek » 07 jan 2019, 13:41

O nu ben ik wel benieuwd naar de Facebook groepen die er allemaal zijn.

NielsO

Bericht door NielsO » 07 jan 2019, 13:42

Tanganyika holland is vrij actief. Tanganyikafreaks is ook een leuke. Daarnaast zijn er natuurlijk mensen die mooie natuurfoto's posten (Hans van Heusden etc.)

Ricklek

Bericht door Ricklek » 07 jan 2019, 13:52

Ah bedankt. Heb het meteen aangevraagd :wink:

Gerard

Bericht door Gerard » 07 jan 2019, 21:15

De bak is nu zonder vis. Op erg baar nieuw visbestand. Maar eerst wat reparatie. Ik had de laatste tijd geen last van grote sterfte op 1 moment, maar heb een aantal keren problemen gehad. Maar vaak met nieuwe vis. Misschien toch gewenning. Ook heb ik wel nakweek gehad maar ook niet zoveel. Kan met de vissen en een bloat behandeling te maken hebben. Vroeg me af of dat iets met de achterwand te maken zou kunnen hebben maar ik hoor iedereen over het recept met schoolbordverf en epoxy.

Ik zou eigenlijk niet verwachten dat dit een probleem is en zocht wat bevestiging. De achterwand is op een paar plekken beschadigd maar kan ik met hetzelfde recept wel repareren.
Mijn foto's op flickr

NielsO

Bericht door NielsO » 08 jan 2019, 14:36

Tsja, transport blijft indd erg stressvol, dus dat risico is er altijd. Ik had het ook met eretmodus destijds, direct ziekte door stress nadat ik ze hier had en in de verkoop was t nog prima.

De achterwand durf ik zo niet te zeggen. Maar volgens mij hebben meerdere dat "recept" gebruikt zonder problemen dus lijkt dat me niet t probleem.

Welke kant wil je nu op qua bestand? :)

Gerard

Bericht door Gerard » 09 jan 2019, 21:54

Ik zou graag Xenotilapia /Enantiopus melanogenys houden, maar ik denk dat dat in combinatie met de kinderen misschien geen briljant idee is. Ze worden redelijk opgevoed met niet tegen de bak tikken, maar er wordt soms ook heen en weer in de kamer gerend, waarbij de hoek vh aquarium een eindpunt is. Misschien dat er een xeno soort is die zich daar wat minder van aantrekt ?

Vedervinnigen, ik heb er een boekje over, maar nooit gehouden.

Misschien zoiets, in combinatie met een afgeschermde multie-kolonie in een hoek, ben altijd wel gecharmeerd geweest door ze. (samen met prinsessen de eerste tanganyika soorten die ik had.

Cyphotilapia frontosa of gibberosa vind ik ook mooi, maar ik vind dan wel een nadeel dat ze eigenlijk weg moeten uit een 2 m bak als ze groter worden. 50 cm zou er misschien nog bij kunnen, misschien ook wel een 70 cm breed, maar het aquarium wordt al heel groot gevonden thuis.

Eea in combinatie met een paracyprichromis / cyprichromis soort (niet de cyphotilapia).
Mijn foto's op flickr

NielsO

Bericht door NielsO » 09 jan 2019, 22:08

In ieder geval xenotilapia spilopterus is een stevige xeno soort. De overige xenos heb ik geen ervaring mee, dus durf ik niet te zeggen.

Het probleem met gibbs die een 2m bak uitgroeien ken ik.. hier vertrekken ze als t goed is over een aantal weken. Gelukkig gereserveerd door iemand die een 3.40m bak aan het bouwen is.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 09 jan 2019, 22:24

ik denk dat ook spilopterus het moeilijk zou hebben met rondlopende kinderen.

NielsO

Bericht door NielsO » 09 jan 2019, 22:47

Bij mij waren ze totaal niet stresserig, maar misschien dat anderen andere ervaringen hebben inderdaad.

paulcourtial
Contacteer:

Bericht door paulcourtial » 09 jan 2019, 23:16

valt eigenlijk bij mij ook heel goed mee. maar lijkt me niet ideaal. mss dan zeker wel veel schuilplaatsen in bak voorzien. zullen zich dan veiliger voelen.

tretofan

Bericht door tretofan » 10 jan 2019, 14:07

spilopterus, ornatipinnis en flavipinnis zijn bij mij erg sterke soorten gebleken

David

Bericht door David » 10 jan 2019, 18:29

Spilopterus ken ik ook als minder stressvolle en kwetsbare vissen.

Plaats reactie