Het begin is er....(op de goede weg)?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
smidsy

Het begin is er....(op de goede weg)?

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 14:14

Beste allemaal, gister en vandaag een start gemaakt met de inrichting, ik hoor graag jullie op of aanmerkingen, en tips...
Rechts komen er 80 schelpen te liggen en hier en daar nog wen pluk vallisneria....
image-2019-03-03.jpg
Piepschuim opmaat en schuin afgesneden
image-2019-03-03 (1).jpg
Grind vijverfolie mat erop
image-2019-03-03 (2).jpg
Eerste opzet van de stenen... tips zijn welkom
Ik hoor graag van jullie!!

WaterKip

Re: Het begin is er....(op de goede weg)?

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 14:41

Mooie start.
Je hebt veel hetzelfde formaat stenen gebruikt. Zo lijkt het net een gestapelde muur. Als het nog kan zou ik onderop een grote steen doen en bovenop kleinere.
Tussen de slakkenhuisjes een steen rechtop zetten als zicht breker heb ik altijd prettig gevonden.

Van mij mogen het wel meer dan 80 slakkenhuizen zijn.
Tip bij het plaatsen van de slakkenhuisjes, zorg dat je ze vol met water laat lopen. Schudden en draaien onderwater zal al het lucht eruit laten. Zo drijven ze straks niet en kunnen er geen vissen klem achter een luchtbel komen te zitten.
Onder de slakkenhuis hoeft nauwelijks zand te komen.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 15:10

Super tip dankje daarvoor!!
Ik dacht juist door platte en wat hogere stenen te pakken dat t minder op een muur zou lijken....
En de steen rechts die alleen ligt wou ik als zicht breker en daar dan achter nog een viallisneria.... en daar omheen dan de schelpen...

WaterKip

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 15:24

Klinkt goed. Ter inspiratie.

Een Juwel 60cm die ik ooit had met multi's.
Afbeelding

En ik had ooit in een 2m bak een slakkenhuis gebied van 60 bij 60 met een enorme kolonie multi's

Afbeelding

Afbeelding

Hoop niet dat je het vervelend vindt dat ik je topic volspam met foto's.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 15:28

Nee nee zeker niet!!
Ziet er leuk uit zo lekker vol met schelpen en multis...
Of kan ik misschien beter links en rechts een berg stenen maken, en dan de multis in t midden... al vind ik dat zelf minder leuk denk ik....

WaterKip

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 15:36

Inrichting ligt een beetje aan wat je totaalbestand is. Als er alleen multi's in komen maakt het niet zoveel.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 16:35

Koppel julidochromis
2m/4v l. Multifasciatus worden er vanzelf meer
5 synodontis
Solo/koppel altolamprologus
Dat had ik als bestand in gedachte....

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 03 mar 2019, 16:58

smidsy schreef:
03 mar 2019, 16:35
Koppel julidochromis
2m/4v l. Multifasciatus worden er vanzelf meer
5 synodontis
Solo/koppel altolamprologus
Dat had ik als bestand in gedachte....
Niet echt een geschikt visbestand voor dit formaat bak en de karakters van de beoogde vissen.
Syno’s in dit formaat bak zou ik zeker niet toevoegen. Ze zitten de andere bewoners constant in de weg.

Dit soort bakjes zijn prima voor een kolonie slakkenhuisbewoners en een koppel Alto OF Julio en dan stopt het.
Toch meer soorten bij elkaar proppen geeft enkel ellende voor de bewoners.

De inrichting kan makkelijk beter en in functie van de bewoners.
Buffer een hoek weg met stenen, allerlei formaten door elkaar. Dit stukje is dan voor de Alto of Julio.
De rest van de bak helemaal vol met slakkenhuizen, tussen de steen-hoop en het slakkenhuisveld zet je wat Vallisneria als buffer tussen de twee zones.
De planten zijn mooi, nuttig-want ze nemen flink wat nitraat op- en vooral functioneel als zichtbreker/buffer.
Veel zand onder de slakkenhuizen is overbodig omdat de vissen dat als hinderlijk beschouwen en dus het zand massaal gaan verwijderen.

Op deze simpele manier voorzie je in alle noden van de bewoners en ga je op termijn plezier hebben van je bak.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 17:05

De gedachte achter de synos was, dat ze dan de kolonie multis een beetje in bedwang konden houden.... maar dat is dus geen slimme gedachte...
2koppels kunnen er echt niet in?
Dus de alto en de juli?
Ik wou links niet helemaal vol bouwen met steen om de aanzuigkorf niet teveel te blokkeren.... maar dan kan ik die beter naar rechts zetten waar de slakkenhuizen komen en er wat vallisneria voorzetten zodat je hem niet zo ziet?

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 17:08

Ik beoog ook echt geen kauwgomballen bak, maar in 120cm maar 2 soorten vissen die hoofdbewoner zijn is toch wel weinig?

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 03 mar 2019, 17:27

Weinig ...?
Met de ruimte voorhanden kan je een prachtig biotoopje neerzetten waar de bewoners tot hun recht komen.
Alle bewoners gelukkig en jij ook want er is geen gedoe.

Tanganyika op langere termijn houden in een bak is sowieso een uitdaging, daar kom je wel achter.
300x220x95

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 03 mar 2019, 17:35

smidsy schreef:
03 mar 2019, 17:05
De gedachte achter de synos was, dat ze dan de kolonie multis een beetje in bedwang konden houden.... maar dat is dus geen slimme gedachte...
Dus de alto en de juli?
Ik wou links niet helemaal vol bouwen met steen om de aanzuigkorf niet teveel te blokkeren.... maar dan kan ik die beter naar rechts zetten waar de slakkenhuizen komen en er wat vallisneria voorzetten zodat je hem niet zo ziet?
Syno’s gaan af en toe een jong kunnen snoepen, maar dat zullen er niet veel zijn. De stress echter bij de kolonie om de constante dreiging van de rovers, en vooral tijdens de nachten, is niet wenselijk.

Een koppel Alto dat jongen heeft kan en zal alles wegjagen zolang er jongen zijn. Dus minder uitwijkmogelijkheden voor de andere bewoners.
En Julio’s ...dat zit constant met jongen en kweekt alles uit de bak.
Jongen na verloop van tijd uitvangen is en blijft gedoe.

Deze factoren samen zorgen voor constante onrust in je bak...en dat is dus allemaal te vermijden met een geschikt en dus beperkt visbestand.
300x220x95

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 18:14

oostijnoo schreef:
03 mar 2019, 17:27
Weinig ...?
Met de ruimte voorhanden kan je een prachtig biotoopje neerzetten waar de bewoners tot hun recht komen.
Alle bewoners gelukkig en jij ook want er is geen gedoe.

Tanganyika op langere termijn houden in een bak is sowieso een uitdaging, daar kom je wel achter.
Wat bedoel je met t laatste dat t op lange termijn een uitdaging gaat worden??

smidsy

Bericht door smidsy » 03 mar 2019, 18:19

oostijnoo schreef:
03 mar 2019, 17:35
smidsy schreef:
03 mar 2019, 17:05
Dus de alto en de juli?
Syno’s gaan af en toe een jong kunnen snoepen, maar dat zullen er niet veel zijn. De stress echter bij de kolonie om de constante dreiging van de rovers, en vooral tijdens de nachten, is niet wenselijk.

Een koppel Alto dat jongen heeft kan en zal alles wegjagen zolang er jongen zijn. Dus minder uitwijkmogelijkheden voor de andere bewoners.
En Julio’s ...dat zit constant met jongen en kweekt alles uit de bak.
Jongen na verloop van tijd uitvangen is en blijft gedoe.

Deze factoren samen zorgen voor constante onrust in je bak...en dat is dus allemaal te vermijden met een geschikt en dus beperkt visbestand.
Dat begrijp ik, ik had gewoon de hoop op 3 soorten.... maar dat gaat dus niet, of zijn er vissen die niet zo snel voortplanten... dit is bij de alto's toch t geval??
Zou ik dan bijvoorbeeld een koppel alto en een solo julidochromis kunnen plaatsen.... ik zie graag wat verschillende vormen en gedrag... multis zijn toch redelijk honkvast had ik begrepen?
Waar ik bang voor ben is dat als ik voor een julido of een alto koppel ga dat ze nooit uit de stenen zal zien en alleen maar af en toe een glimp van ze opvang.....

WaterKip

Bericht door WaterKip » 03 mar 2019, 19:16

Ben het eens met Stijn zijn betoog alleen ben ik iets minder streng in de leer wat betreft aantal soorten. Stijn zijn opmerking over langere termijn gaat erover dat je aan het begin gemakkelijk een aantal soorten bij elkaar steekt maar op de lange termijn het niet goed gaat. Omdat ze groter worden, koppels vormen of zich in karakter ontwikkelen.
Daarom is het goed om daar vanaf het begin over na te denken. Als je met een groepje begint om een koppel te laten vormen zul je er vissen uit moeten vangen. Dit moet vaak vrij snel en plotseling (van de een op andere dag) waar laat je ze dan even? Of zet je een scheidingswand in de bak?
Bij 120cm zie ik wel wat mogelijkheden. Waar je als zeker over moet nadenken is territoriums.

Die grote steenstapel zal gezien worden als één territorium. Een koppel pikt deze in en de rest heeft pech.
Ik ben ook voorstander van zichtbrekers. Een aquarium heeft zijn grenzen. Hoe klein of groot deze is. Een vis moet uit het zicht van de agressor kunnen komen. Door zichtbrekers zoals de door Stijn genoemde planten helpen daarbij.

In jouw bak zou ik wel voor de multifasciatus met een Julidochromis soorten en de Altolamprologus durven gaan.
Het jongen krijg je altijd wel daartegen is weinig te doen in dit formaat bak. Synodontis lucipinnis zal daar niet heel veel in betekenen. Bovendien jongen deze ook vrij gemakkelijk is mijn ervaring. De enige meerval die echt zoden aan de dijk zet is de Phyllemonus typus. Maar zie daar maar eens aan te geraken en dan moet je wel een soort minder nemen want deze is nogal territoriaal.
Daarnaast is zoals Stijn noemt nachtactieve vissen en multi's geen fijne combi. Dit levert stress op.

Als je voor de multifasciatus, Julidochromis en Altolamprologus gaat dan zou ik zelf voor onderstaande inrichting gaan.
inrichting.jpg
inrichting.jpg (111.65 KiB) 1364 keer bekeken
Links een fiks hoge stapel, ben je meteen die aanzuigbuis kwijt. Niet helemaal in het midden (dus iets naar links of rechts) een opstaande steen. Eventeel gesteund door een tweede. En rechts een laag hoopje stenen.
Zo heb je drie territoriums gemaakt. Let wel dit is de theorie, ik moet de eerste cichlide tegenkomen die zich naar mijn voorbedachte plan voegt.

Met planten zoals Vallisneria (spiralis of de sterkere giganta) kun je de zichtlijnen nog meer breken.
En dan aan de rechterkant tussen de twee steenstapels een veld slakkenhuizen aanleggen. Ik vind het zelf mooi om daar een steen tussendoor te laten steken maar dat is persoonlijk. Belangrijker is twee of drie lagen op elkaar.

Zo zou ik het doen.

Oja als laatste als je keus voor een Altolamprologus als reden heeft om jongen te snoepen zou ik voor de Telmatochromis vittatus gaan, die is daar gehaaider in maar die lijkt weer meer op een Julidochromis soort.

Plaats reactie