De inrichting van mijn bak

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
PlukB

Re: De inrichting van mijn bak

Bericht door PlukB » 10 mar 2019, 11:47

Ik mag de volgende dag natuurlijk nog geen wonderen verwachten, maar er is nog echt 0,0 verbetering. De dominante man claimt het segment links van het midden. In het meest linker segment en het segment rechts van het midden zit niks. En de overige 19 Paracyps hangen in de rechter hoek van de bak.

Ik begin te denken dat ik ze gewoon te vroeg in een grote bak heb gezet. Nu is de visdruk' te laag waardoor de agressie te ver doorslaat. Ik overweeg ze nu in mijn meterbak verder uit te laten groeien en dan terug te plaatsen als ze volwassen zijn.
Groeten P.B. (voorheen bekend als fish)

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 mar 2019, 12:18

Mijn ervaring met Paracyp’s en Cyp’s is dat een grotere groep beter werkt dan een kleine...en 20 stuks is voor mij dan ook een kleine groep.
En nog belangrijker is dat er veel meer mannen dan vrouwen in de groep aanwezig zijn.
Meer mannen zorgen voor afleiding onder elkaar en de territoriumdrift neemt dan ook aanzienlijk af.

In de grote bak had ik een groep Tricolor met net iets meer mannen dan vrouwen...met vrij veel gejaag en gedoe tot gevolg. De vrouwen zaten meestal tussen de kieren van de achterwand.
Na toevoegen van 5 extra mannen was het gelijk voorbij.
Nu zijn de mannen met elkaar bezig en pronken ze ook veel meer zonder agressie.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

PlukB

Bericht door PlukB » 10 mar 2019, 13:14

oostijnoo schreef:
10 mar 2019, 12:18
Mijn ervaring met Paracyp’s en Cyp’s is dat een grotere groep beter werkt dan een kleine...en 20 stuks is voor mij dan ook een kleine groep.
En nog belangrijker is dat er veel meer mannen dan vrouwen in de groep aanwezig zijn.
Meer mannen zorgen voor afleiding onder elkaar en de territoriumdrift neemt dan ook aanzienlijk af.

In de grote bak had ik een groep Tricolor met net iets meer mannen dan vrouwen...met vrij veel gejaag en gedoe tot gevolg. De vrouwen zaten meestal tussen de kieren van de achterwand.
Wow! 20 een (te) kleine groep. Ik dacht juist dat ik best een aardig aantal had gekocht. Hoeveel mannen er in de groep zitten, kon ik niet zien toen ik ze kocht( toen waren ze 3-4cm en ze zijn nu 5-7 cm). Er zitten iig 5 duidelijke mannen in. En dat is zeker wel weinig idd.

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 10 mar 2019, 13:26

fish schreef:
10 mar 2019, 13:14
oostijnoo schreef:
10 mar 2019, 12:18

Wow! 20 een (te) kleine groep. Ik dacht juist dat ik best een aardig aantal had gekocht. Hoeveel mannen er in de groep zitten, kon ik niet zien toen ik ze kocht( toen waren ze 3-4cm en ze zijn nu 5-7 cm). Er zitten iig 5 duidelijke mannen in. En dat is zeker wel weinig idd.
Dus nog wat mannen toevoegen. 😉
Als ze nog te vinden zijn ...
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

NielsO

Bericht door NielsO » 10 mar 2019, 13:30

Ik had succes met een vrij klein groepje, waren er maar 10 a 12 volgens mij, maar denk dat wat Stijn zegt doorgaans klopt, met meer mannen meer agressie spreiding. :)

WaterKip

Bericht door WaterKip » 10 mar 2019, 13:34

Volgens mij blijven bij veel soorten doorgaans de mannen over dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Wat ik me afvraag (heb ze nooit gehad) waarom is er één man dominant en als die weggehaald wordt is er een nieuw baasje. Waarom hebben die niet eerder ruzie met elkaar gehad?

PlukB

Bericht door PlukB » 10 mar 2019, 13:45

WaterKip schreef:
10 mar 2019, 13:34
Volgens mij blijven bij veel soorten doorgaans de mannen over dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Wat ik me afvraag (heb ze nooit gehad) waarom is er één man dominant en als die weggehaald wordt is er een nieuw baasje. Waarom hebben die niet eerder ruzie met elkaar gehad?
Ja goede vraag en wie het weet mag het zeggen. Ik denk persoonlijk dat dat wel eens met 'visdruk' en ruimte kan samenhangen. Als er voldoende grote ruimte en voldoende lage visdruk is, kan een mannetje super dominant worden. Die mogelijkheid is er gewoon minder wanneer er minder ruimte is en de vissen (mannen) dichter op elkaars lip zitten.

Ik ga navragen of er nog mannetjes van vergelijkbaar formaat zijn.

NielsO

Bericht door NielsO » 10 mar 2019, 14:27

WaterKip schreef:
10 mar 2019, 13:34
Op volgorde van de rangorde.. haal je de alpha eruit zal een ander zn plek innemen. De rest van de vissen wordt door de alpha man in "bedwang" gehouden en heeft niet de ruimte om zo extreem territoriaal te worden.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 10 mar 2019, 16:21

sieb amoraal schreef:
10 mar 2019, 10:32
Leleupi white schreef:
10 mar 2019, 10:28
rps20180917_125508.jpg
In deze opstelling doen de paracyprichromis blue neon het uitstekend bij mij. Meerdere hoge stenen met vertikale wanden tot boven het water. Centraal een aantal zichtbrekers. Mijn bak is iets groter maar hetzelfde principe zal ook bij jou wel werken.
Centraal staat er nu ook valisneria gigantea.
LW
@ Leleupi white, Gaat hier om Paracyprichromis brieni. die gedragen zich anders dan de Bleu Neon.

Maar ben het voor wat betreft de zicht brekers wel met je eens. Zelfde wat Niels ook al aangeeft in zijn filmpje.
Aha
Ik ging er van uit dat alle paracyps graag langs vertikale wanden hangen.
LW
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

NielsO

Bericht door NielsO » 10 mar 2019, 16:40

Brienis zwemmen meer vrij, maar gebruiken ook zeker vertikale wanden, vooral voor het afzetten en baltsen.

PlukB

Bericht door PlukB » 11 mar 2019, 20:40

fish schreef:
10 mar 2019, 13:45
...
Ik ga navragen of er nog mannetjes van vergelijkbaar formaat zijn.
Helaas zijn er geen mannen van deze grootte beschikbaar.

Hebben jullie nog andere ideeën?
Misschien alle inrichting even weg?
Alleen in de hoeken en tegen de achterwand leisteen laten staan en verder alles eruit?

PlukB

Bericht door PlukB » 12 mar 2019, 07:22

Nieuwe denkrichting.. Nu ik de groep brieni's niet binnen afzienbare tijd kan uitbreiden, denk ik erover om er een groepje van 10-12 Cyps bij te zetten. Ik las hier op het forum dat Edin goede ervaring heeft met de combinatie P.brieni-C.zonatus. Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee waar ik die zou moeten vinden (heb al even rondgestruind op internet).

Zou misschien een leptosoma ook kunnen werken?
Dat ik er 5/5 of 6/6 C.leptosoma (niet de Jumbo) bij zet?

NielsO

Bericht door NielsO » 12 mar 2019, 09:02

Welke brieni variant heb je? Kan ik evt. nog met je mee zoeken :wink:

PlukB

Bericht door PlukB » 12 mar 2019, 10:16

NielsO schreef:
12 mar 2019, 09:02
Welke brieni variant heb je? Kan ik evt. nog met je mee zoeken :wink:
Ik heb de brieni van katete

PlukB

Bericht door PlukB » 12 mar 2019, 15:28

Maar een groepje C.leptosoma bijplaatsen, zou dat ook kunnen?

Plaats reactie