Mijn eerste Tanganyika Aquarium

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Dutchborg

Re: Mijn eerste Tanganyika Aquarium

Bericht door Dutchborg » 06 apr 2019, 19:44

ja allemaal bij verduijn cichlids vandaan maar ik woon er ook in de buurt :P

Zeker ga ik foto's plaatsen maar ben er nu zelf druk mee om te kijken ;) zeker die similis bij de schelpen heerlijk om te zien hoe zich dat gedraagt.

1 simils zwom mee naar de andere kant met de nigripinnis mee en bleef daar rond hangen die heb ik met eschelp en al verhuist naar de anderekant van de bak bij zijn soort genoten :P

dickfeldi heeft al een rots deel geclaimd de treto de andere rots deel en de clavussen zwemmen lekker door de bak heen zijn niet echt honk vast.

de nigripinnissen blijven nog aan de rechter kant hangen die moeten nog wennen dat ze nu in een 180 meter bak zwemmen ipv van een klein kweek bakje :P

Hou jullie op de hoogte !!

smidsy

Bericht door smidsy » 06 apr 2019, 19:58

Super, genieten!!! Ik ga de wereldreis ook maken naar verduijn, voor mij niet echt naast de deur....

WaterKip

Bericht door WaterKip » 06 apr 2019, 20:37

Dutchborg schreef:
06 apr 2019, 19:26
Heb jij er een stromings pomp bij staan of puur op de stroming van je pompen ?

Ik heb 2x een jbl 1502E de ene staat via de achterwand van links naar rechts en de rechter pomp schuin naar de voorruit maar merk dat ik op de bodem niet echt veel stroming heb.

Als je een stromings pomp heb welke adviseer je dan ?

Als ik zoek naar de hydor of die van eheim dan heb je verschillende types en aantal l/u.

Graag jullie advies ?
Ik heb 1 stromingspomp maar vooral omdat ik gobies (Eretmodus/spathodus) heb en die houden van flinke stroming. Jouw vissen hebben geen voorkeur voor extreme stroming.

Je kan met de uitstroom en aanzuigers spelen en zo een goede circulatie krijgen. Maar een beetje troep hier en daar geeft een natuurlijk effect. Een hele steriele bak hou je toch niet.

Dutchborg

Bericht door Dutchborg » 06 apr 2019, 23:45

ok thx waterkip ik ga het gewoon even rustig aan kijken

NielsO

Bericht door NielsO » 07 apr 2019, 10:59

Leuk man! Geniet er van!

Dutchborg

Bericht door Dutchborg » 08 apr 2019, 20:19

Vandaag ineens bruin alg aanslag :(

Ik weet het is bij een opstartende bak had alleen gehoopt dat het na 3 weken indraaien wel over zou zijn ...

dus maar even aan poetsen geslagen ben allergies voor ongewenste algen :P

oostijnoo

Bericht door oostijnoo » 08 apr 2019, 20:49

Dutchborg schreef:
08 apr 2019, 20:19
Vandaag ineens bruin alg aanslag :(

Ik weet het is bij een opstartende bak had alleen gehoopt dat het na 3 weken indraaien wel over zou zijn ...

dus maar even aan poetsen geslagen ben allergies voor ongewenste algen :P
Totaal zinloos om die algen te verwijderen...de soort alg geeft weer hoe het gesteld is met de waterhuishouding.
Natuurlijk is je bak niet ingedraaid op 3 weken.
Gewoon de natuur zijn gang laten gaan...de bruine alg gaat vanzelf terug weg en er komt een andere voor in de plaatst.
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 09 apr 2019, 14:18

Leuk bestand! Hoe gaat het met de dickfeldi's, vormen ze een paartje of gaan ze elkaar te lijf? Heeft Verduijn een m en v uitgezocht? Naar mijn ervaring kan dat wel eens tricky zijn met Juli's.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 10 apr 2019, 18:49

Vissen in de bak!
Altijd plezant!
Nu nog foto's zonder plastic zakken🤪
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Dutchborg

Bericht door Dutchborg » 10 apr 2019, 20:43

Dickfeldi's gaat prima ze zitten regelmatig samen maar ze hebben niet een territorium zwerven een beetje door de bak van dag tot dag.
De twee calvussen zitten elkaar wel flink achterna.

Had me bak weekend weer lekker fris gemaakt door bruin alg weg te poesten maar klopt heeft geen zin zit nu weer helemaal vol :(

Heb wel een vraagje de KH van kraanwater is tussen de 8 -10 nu heb ik KH plus poeder van VT voegen jullie dat 1x per week toe en dan toevoegen tot een kh van 18 ?

Ik had begrepen dat je ongeveer 1kh per 24 uur moet verhogen, afgelopen weekend voor het verversen gemeten en was de KH 12 dus toegevoegd tot KH van 18 maar das misschien niet goed ?

Mijn vraag hoe doen jullie dat de KH verhogen ?

PS: ik ga zeker foto's plaatsen zoals ze nu in de bak zitten maar euh door buin alg nu ff geen mooi plaatje :P

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 10 apr 2019, 22:01

Lijkt me dat je dan een paartje dickfeldi hebt, proficiat!

Willy

Bericht door Willy » 11 apr 2019, 15:17

Dutchborg schreef:
10 apr 2019, 20:43
Heb wel een vraagje de KH van kraanwater is tussen de 8 -10 nu heb ik KH plus poeder van VT voegen jullie dat 1x per week toe en dan toevoegen tot een kh van 18 ?

Ik had begrepen dat je ongeveer 1kh per 24 uur moet verhogen, afgelopen weekend voor het verversen gemeten en was de KH 12 dus toegevoegd tot KH van 18 maar das misschien niet goed ?

Mijn vraag hoe doen jullie dat de KH verhogen ?
Het is de vraag of het nodig is om de hardheid van het meer na te bootsen. In de winkel zaten de vissen waarschijnlijk op kraanwater.

Bovendien heeft een hoge hardheid ook nadelen. Je krijgt overal kalkaanslag, op de ruiten, op de stenen en het ergst van al, op het verwarmingselement. Zelf voeg ik KH Plus toe na de wekelijkse waterverversing tot een hardheid van 12 tot 14 DH.

Groet,

Willy

Dutchborg

Bericht door Dutchborg » 21 apr 2019, 18:36

Vraagje is voer elke avond van naturefood premium cichilds small & medium.

Medium zodat de treto, julli's en calvus niet al het small op eten voor de paracyprichromis en de simils :P werkt prima zo.

Vandaag heb ik wat cyclops er in gedaan dat wordt ook goed geaccepteerd maar hoe vaak voeren jullie diepvries en wat ?

Ik zal morgen eens wat nieuwe foto's maken bruin alg is behoorlijk minder :)

De juli's zijn echt een koppel maak me alleen beetje zorgen om het "koppel" calvus ben bang dat ik namelijk 2 mannen heb, de grootste 4 cm zit continu achter de kleinere aan 3 cm en deze zit nu of verscholen of boven in een hoekje .... of moet dat nog groeien tussen die twee weet niet hoe dat gaat bij clavussen iemand ervaring?

Gr. Ernst

NielsO

Bericht door NielsO » 21 apr 2019, 21:27

Diepvries: blokjes in netje, dan in t netje een tijdje laten spoelen onder koud water.

Je calvus zijn nog lang niet geslachtsrijp en zullen dus ook zeker nog niet koppelen. (Jonge) calvus kunnen inderdaad erg fel zijn onderling.

Een optie is om wat extra calvus bij te halen zodat er meer verspreiding is. Met 2 of 3 jonge calvussen ging t hier ook wel eens fout, met een groepje van 5 was het veel kalmer. Uiteindelijk kun je dan een mooi koppel selecteren wanneer ze wel geslachtsrijp zijn en de tegen die tijd al mooi gegroeide calvussen raak je hoogstwaarschijnlijk makkelijk kwijt.

Marcel_renet

Bericht door Marcel_renet » 06 mei 2019, 09:36

Dutchborg .
Mooie bak leuk vis bestand ook .
En een super goeie keuze om over te stapoen naar tanganyika.
Ik ben vorig jaar dec overgestapt van malawi naar tanganyika.
En had dat veel eerder moeten doen .
Ik wil even reageren op jou kh vraag.
Als jij een kh van 10 hebt niks bij voegen aan je water.
Gewoon kraam water geven wil j3 je vissen wat exstra geven gooi er water verbeterraar in aquatan van sera na het verversen.
Even wat uitleg over mij menimg .
Een chiclidr zijn gevoelige beestjes en elke keer teveel verranderringen in het water vinden ze ook niet fijn .
Daar kunnen ze stress van krijgen.
10kh is gewoon goed .
En bij nakweek vissen is het helemaal niet zo een groot punt.
Zelfs voor wv is een kh van 10 goed.
Ik heb hier in lelystad een kh 4 das echt veelste laag voor wv vis .
En na elke water verversing moet ik me kh omhoog brengen en het nadeel van kh plus is dat het na verloop van tijd verdwijnt .
Dus er blijven aktijd schommelingen .
Maar ik kan niet anders .
Dus niet toevoegen je 10kh is perfect.
Vw vissen doen het ook goed op kh van 8 maar das echt het minimum .
Wat die calvus betreft je bestand is nog vers even kijken na een maand hoe het loopt.
Ik ga je een voorbeeld geven ik had lepidiochromis kendalli geplaatst 1m1v bij verduijn geen problemen bkj mij een drama altijd knokken een maand later latem ze elkaar met rust bijde een eigen plek in de bak.
Met voeren komen ze elkaar tegen maar geen elende .
Het gedrag van de vissen zal veranderen na een maand.
Alles wat je vsn je malawi tijd heb geleerd vergeet het want dit is totaal niet te vergekijken.
Ik heb hier frontosas mobas 3op9 en de vrouwen vechten bekvechten voor 20sec en klaar .
Ik heb hier calvus en compressieceps en de vrouwen knokken met elkaar de mannen laten elkaar met rust .
Geef het de tijd .
Niet altijd gelijk meer van het soort bij zettn eerst even afwachten om te zien hoe het verloopt .
Succes met het schitterde biotoop

Plaats reactie