Nieuw aqaurium 150*60*60

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Marcel Forestaverde

Re: Nieuw aqaurium 150*60*60

Bericht door Marcel Forestaverde » 06 jun 2019, 19:16

Zitten 5 slakkenhuizen in maar ze kijken er nog niet naar om. Ze zitten voornamelijk bij elkaar. Ze zijn eerder 1 dan 2 cm. Was al van plan er nog huisjes bij te voor ‘later’.

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 06 jun 2019, 19:17

Zitten 5 slakkenhuizen in maar ze kijken er nog niet naar om. Ze zitten voornamelijk bij elkaar. Ze zijn eerder 1 dan 2 cm. Was al van plan er nog huisjes bij te doen voor ‘later’.

Roy1983

Bericht door Roy1983 » 06 jun 2019, 20:12

Gooi die huisjes er gerust er nu maar al bij. 5 slakkenhuizen is voor shell-dwellers echt te weinig. Het beste is een plekje creëren met een heel slakkenhuiskerkhof (begin maar eens met 50, liefst meer) dan zullen ze zich al veel prettiger voelen.

Leuk project die bak van jou. Respect voor je werk en toewijding! Het is niet mijn stijl, maar credits hoor. Achterwand oogt mij net niet natuurlijk genoeg voor Tanganyika. En de horizontale stenen voor de paracyps, tja daar zullen meningen over verschillen. Ik had voor verticale gekozen daar doen ze het bij mij toch beter op. Is mijn ervaring hoor. Als ze het bij jou prima doen, wie ben ik dan :)
Voor je passie en hobby doe je nooit te veel!

NielsO

Bericht door NielsO » 06 jun 2019, 22:36

Bak ziet er goed uit zo! Jammer van de paracyp dame, maar dat is helaas soms deel van de hobby.

Lamprologus speciosus hebben overigens geen slakkenkerhof nodig. Ze gebruiken los verspreide slakkenhuizen en zitten ook uit elkaar als territoria gevormd zijn. Ik zou zorgen voor 2 a 3 huisjes per vis, verdeeld over de bak.

tretofan

Bericht door tretofan » 07 jun 2019, 09:49

Zoals Niels aangeeft, speciosus heeft niks aan een slakkenkerkhof. Losse huisjes, her en der in de bak is ideaal.

Wat ik minder ideaal vind is de combinatie speciosus vs Xenotilapia.
Deze 2 zitten in elkaars vaarwater en dat is vaak nadelig voor de laatstgenoemde.

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 07 jun 2019, 10:20

Hoe de combi speciosus / xeno gaat uitwerken zal de tijd leren. De speci's zijn 1 cm en zwemmen nog bij elkaar. Het probleem zal zich dus over ongeveer één jaar voordoen. Afhankelijk van de situatie dan zal ik het bestand aanpassen. Ik maak me actueel meer zorgen over de julies /xeno. 99% van de tijd gaat het goed maar af en toe halen de julies fel uit. Ook nog wat plaatjes geschoten:
Bijlagen
cyp jul.JPG
rusten.jpg
IMG_0275.JPG

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 07 jun 2019, 10:24

Deze is ook goed op kleur!
Bijlagen
cyp man.JPG

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 07 jun 2019, 13:12

Marcel Forestaverde schreef:
07 jun 2019, 10:20
Hoe de combi speciosus / xeno gaat uitwerken zal de tijd leren. De speci's zijn 1 cm en zwemmen nog bij elkaar. Het probleem zal zich dus over ongeveer één jaar voordoen. Afhankelijk van de situatie dan zal ik het bestand aanpassen. Ik maak me actueel meer zorgen over de julies /xeno. 99% van de tijd gaat het goed maar af en toe halen de julies fel uit. Ook nog wat plaatjes geschoten:
Het is een mooie combinatie maar zoals al gezegd niet evident. Wel allemaal mooie vissen.
Ik ben ook benieuwd naar de combi specious/xeno binnen een jaar.
Ook de verdere evolutie xenotilapia/ julidochromis blijf ik met interesse volgen.
De bak is mooi geworden vind ik.
Die rechtse steen staat er wel een beetje verloren bij vind ik.
80x40x40 multis 50+ /Altolamprologus Calvus Black
198x60x60wh 9x (20 tal jongen van andere bloedlijn) paracyprichromis blue neon / 3/3 Ectodus Descammpsii
https://www.youtube.com/channel/UCU4qO2 ... w-qxymr8sg

Marcel Forestaverde

Bericht door Marcel Forestaverde » 07 jun 2019, 14:10

Hoi LW,

die rechtse steen heb ik er even bij gezet als schuilmogelijkheid. De platte rechtopstaande steen in het midden is een zichtbreker om de julies in toom the houden. Die hebben erachter hun territorium en zonder die steen veegden ze af en toe de bodem schoon. Dat is nu over. Hoe het zich ontwikkeld is een vraag die je bij elke bak hebt, en iedereen is gedwongen af en toe eens te corrigeren. Ik ben ook wel benieuwd hoe de marksmithi man zal zijn als hij uitgegroeid is. Wat betreft de de horizontale / verticale stenen discussie. Ik denk dat de forumleden zich daar drukker over maken dan mijn cyps. Die zijn kerngezond en happy. Je zult nergens in het Tanganyika meer rechtopstaande plaatjes vinden van 50-60 cm, dus de situatie is zowiezo onnatuurlijk. 's avonds hangen de cyps tegen de achtewand onder de wat verder stekende stenen in een schooltje te chillen. Mijn reden was eigenlijk heel veel holen te creeeren voor oa jonge visjes zonder al te veel bodemoppervlak / zwemruimte al op te opofferen. en dat is mijns insziens wel gelukt. Om definitief te kunnen zeggen of verticale stenen veel beter zijn moet je eigenlijk twee bakken hebben met verder identieke omstandigheden en dan op de een of andere manier 'het geluksgevoel' van de cyps zien te meten. Anders is het alleen maar elkaar napraten.

Plaats reactie