Dilemma, wel of geen planten?

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Llewella
Contacteer:

Dilemma, wel of geen planten?

Bericht door Llewella » 15 feb 2004, 20:52

Ok het mini tang communitie bakje van 81x36x50

Ik ben nu bezig met de cementrotsen en heb een ontwerp voor rots met plantenbakje.
Ik zat te denken aan een tweetal planten(soorten).

Vallisneria heb ik zelf altijd te groot sukses mee gehad, het groeide mijn bak gewoon bijna letterlijk uit ;)
Maar het liefst heb ik een tweetal kleinere of middelgrote planten soorten.

Moet wel tegen getemperd licht kunnen en in een tang bak enigzins thuishoren zover als dat mogenlijk is.

Ik lijkt dus een beetje van mijn idee af te stappen van in een tang of malawi bak horen geen planten thuis ;) (uitzonderingen daargelaten)

Frode
Contacteer:

Bericht door Frode » 15 feb 2004, 21:42

Zoals ik al zei bij de stenen, Anubias kan. Ze worden niet te groot, komen uit afrika, zijn taai (en dat is handig voor T/M-bakken).

Ze groeien bij mij niet echt super maar ze gaan ook niet echt dood (eigenlijk een oeverplant :wink: ).
Algen zijn de basis voor een goed lopende bak.

Llewella
Contacteer:

Bericht door Llewella » 15 feb 2004, 21:46

Ik heb even bij veldhuis gekeken en Anubias minima vind ik wel een leuk plantje wat ook geschikt is voor kleinere aquaria aldus de site (http://www.aquariaveldhuis.nl/product.php?P=10210214)

sidguppy

Bericht door sidguppy » 15 feb 2004, 22:11

ik heb m'n hele bak VOL met Anubias, ze kunnen overal behalve in de grond (!!)

op t PUR van de achterwand (lang leve de coctailprikker), op stenen, hout, in gatensteen, noem maar op.....

Andere planten die zeker kunnen zijn Vallisneria (kies maar uit welke), Lotus, Crinum, Crypto's (al is t wel een Aziaat), Hoornblad, Eikvarens, Javavarens (nog n Aziaat), Bronmos, eendekroos, mosselplantjes, Riccia (vooral leuk drijfplantje voor minder fel verlichte bakken met Blue Neons enzo), Hydrilla enz.

Drijfplanten zijn ideaal! ze nemen geen rots- of bodemruimte in, en t zijn enorme nitraatslurpers. Van tijd tot tijd gooi je gewoon de helft in de groenbak; da's puur "afvalstof" wat je ZO uit de bak trekt......en veel vissen vinden drijfplantjes fijn om onder te schuilen (Cyps, baby visjes, Julidochromis), andere mogen t graag opeten en da's heel goed groen bijvoer (Gijs&Paula's Chipimbi-Tropheussen hebben al t eendekroos opgegeten.....wat nou spirulina?)

Afbeelding
Deze Tropheus schuilt onder een grote Anubias

Afbeelding
Crinum natans (uienknol, links) en Hydrilla vertillata ("waterpest" rechts), beide Afrikaans, in de Tanganyika bak. Hydrilla komt van nature in Tanganyika en Malawi voor.

Mark

Bericht door Mark » 16 feb 2004, 12:41

Laten je tropheussen al die planten met rust? Ik heb wat vallisneria in de bak staan, maar dit wordt altijd mooi kort gehouden door m'n ikola's :mrgreen: Tegenwoordig heb ik ook wat bossen hoornblad en hier blijven ze wel af. In tegenstelling tot mijn duboisi's, die vraten zelfs het hoornblad (maar ook javavaren en anubias) kaal. :evil:

sidguppy

Bericht door sidguppy » 16 feb 2004, 15:08

drie dingen:
-plant bijvoeren!! doe ik met spinazie enz

-grote bak met veel hardgroeiende planten

-weinig Tropheus! (12 stuks) da's geen keuze, ik kan helaas gewoonweg niet meer Tropheussen krijgen van mijn soort...... :(

Frode
Contacteer:

Bericht door Frode » 16 feb 2004, 16:47

Mark schreef:Laten je tropheussen al die planten met rust? Ik heb wat vallisneria in de bak staan, maar dit wordt altijd mooi kort gehouden door m'n ikola's :mrgreen: Tegenwoordig heb ik ook wat bossen hoornblad en hier blijven ze wel af. In tegenstelling tot mijn duboisi's, die vraten zelfs het hoornblad (maar ook javavaren en anubias) kaal. :evil:
ze zitten bij mij nooit aan de Anubias, ookal zwemmen ze door de voorruit van de honger.
Algen zijn de basis voor een goed lopende bak.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 16 feb 2004, 17:59

Mijn Anubias wordt afgeknaagd tot er gaten in de bladeren vallen. De Tropheussen laten de lange slierten hoornblad wel met rust. Vooral die stukken die langs het oppervlak (licht) liggen groeien enorm hard.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 16 feb 2004, 18:39

de mijne ook, maar ik heb zat, da's t hele idee.

al moet ik zeggen dat de Hydrilla t nu wel moeilijk heeft, burtoni's lusten t nl ook; dus heb ik al zo'n 20 beesten straks die t vreten.....(nu nog 17 ofzo)

Paula

Bericht door Paula » 16 feb 2004, 18:41

Ik heb nog wel een stekkie voor je, Lex! :twisted: :twisted:
Tanganyika: "It's a kind of Magic".

Kasper

Bericht door Kasper » 16 feb 2004, 20:03

Misschien een idee om wat stekkies mee te nemen de 28e om te ruilen/kopen??
Ik heb zelf op het moment helaas niks te ruil, maar wat stekkies zijn bij mij altijd welkom.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 16 feb 2004, 20:06

komt in orde, ik neem wel wat bosjes mee.

Plaats reactie