Verlichting

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Wilmania

Verlichting

Bericht door Wilmania » 22 feb 2004, 09:16

Hallo allen,

ik heb sinds een aantal dagen een grotere bak staan (125x40x40)
er zaten bij verkoop al twee lampen in, 1 grolux en een aquastar.
nu is mijn vraag welke lampen het mooiste effect geven vwb de kleuren van de vissen, of is dat een persoonlijke mening :?:

RuudL

Bericht door RuudL » 22 feb 2004, 11:16

Het is uiteraard voor eenieder verschillend, gelukkig hebben we niet allemaal de zelfde smaak zou saai worden dan he :lol: Het mooiste vind ik persoonlijk met meer blauw als rood te werken dan komen de kleuren van de vissen het fraaiste over. Van het merk Dennerle is er de lamp African lake die geeft mooie natuurlijk licht. Alleen de keuze voor de tweede lamp is vaak de moeilijkste, neem je een echte blauwe als de blue moon van serra of de marine blue van Arcadia of laat je er een grolux bij branden. Het is geheel afhankelijk van je lichtbak, :shock: voorbeeld: in mijn aquarium van Juwel heb ik moge ervaren dat een blauwe lamp minder effect geeft als in een zelf gemaakte lichtkap of een Mp aquarium. Ik heb getest met blauw voor te leggen en achter te leggen in beide gevallen gaf het een vreemd geheel en kwamen mijn maswa's niet mooi over. In de zelfgemaakte en in de Mp heb ik wel de blauwe toegepast en dan helemaal achteraan geplaatst en hier kwam wel een mooi effect uit.
Eigenlijk is het jammer dat je niet vooraf allerlei lampen zou kunnen testen en dan pas kopen zou wel praktisch zijn :D
Van Alfa tot Tanganjika

Wilmania

Bericht door Wilmania » 22 feb 2004, 11:55

Ik zat inderdaad te denken aan een blauwe lamp, zoals de coral reef oid.
kreeg alleen de reactie dat die meer in een zee aquarium toegepast wordt. Ik heb een zelf gemaakte lichtkap met twee lampen.
Het zou inderdaad wel handig zijn als je ze eerst zou mogen bekijken in je eigen bak, is toch altijd anders als in de winkel of op een plaatje :roll:

Plaats reactie