Valesneria

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Frode
Contacteer:

Bericht door Frode » 03 mar 2004, 19:00

Bart schreef:...

waar blijven de biologen nu?
Hier is een bioloog, maar ja, geen plantenfysioloog ...
Maar ik wil mijn reactie wel geven. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van verhoudingen...
In een kweekbak is de visbezetting doorgaans laag, als het gaat om bakken met kweekstellen, of extreem hoog, als het gaat om een groepskweek trophues in een te klein bakkie :wink:
Heb je eenmaal jongen dan is de visbezetting relatief hoog en de voerbelasting ook. Kortom allemaal verschilende situaties.

In het geval van een ruim bemeten bak met daarin een kweekstel en veel planten, dan zouden de planten wel eens een behoorlijke bijdrage kunnen leveren aan het laag houden van de nitraatbelasting.
In alle andere gevallen denk ik dat je de bijdrage van planten aan de waterzuivering niet te hoog moet inschatten.

Een rekensommetje aan de instroom en uitstroom van voedingsstoffen kan uitkomst brengen, laten we eens stikstof nemen:
instroom:
- voer (kan je wegen)
- door bacterien/blauwalgen vastgelegd (geen idee, hoog als je blauwalgen hebt, anders nihil denk ik)
- dode vis (die je niet weghaald)
- langzaam oplossende voedingsbodem

uitstroom (zonder waterverversen)
- afgevoerd plantenmateriaal
- groei vissen (N-vastgelegd in de vis noem ik afvoer)
- N2-gas door anaerobe bacterien (geen idee, laag)
- dode vissen (die je wel weghaald)

Als we de onbekende instroom en uitstroom door bacterien wegstrepen, we geen voedingsbodem hebben en alle vissen blijven leven dan...
moet de afvoer van droge stof aan planten gelijk zijn aan de hoeveelheid droge stof die we voeren. Daar mag je zelf aan rekenen :wink:

Ik doe een half jaar met 200 gram vlokken, als dat pure droge stof is zou ik in dat halve jaar twee kilo natte planten moeten verwijderen om de waterbelasting niet te laten toenemen.
En dan doe ik daarbij een paar aannamen:
- droge stofgehalte van waterplanten schat ik op 10%, maar dat kon nog wel eens lager zijn. Dus moet ik nog meer planten weghalen.
- het percentage stikstof in voeding en planten is gelijk, wat niet zo is. In planten is dat percentage doorgaans lager. Moet ik dus nog meer planten weghalen.
- de groei van vissen heb ik even buiten beschouwing gelaten...

Kortom, een aquarium zuiveren met waterplanten zal alleen gaan in hoogproductieve plantenbakken waar niet in wordt bemest. Bestaan die :?: :?:

Reken maar uit voor jezelf :wink:
Laatst gewijzigd door Frode op 03 mar 2004, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Algen zijn de basis voor een goed lopende bak.

Joland

Bericht door Joland » 03 mar 2004, 19:03

Voedingsbodem ? Waarom??? :wink:
Inderdaad Lex, drijfplanten, Hoornblad en waterpest hebben dat echt niet nodig.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 03 mar 2004, 19:53

8)
Lotus, Crinum, Cryptocorynen, Aponogeton, Javavarens, Anubias, Hygrophylla, Vallisneria, didiplis en Ceratopteris ook niet, om maar wat te noemen.

de enige planten waarvan ik vrij zeker ben dat ze t wel beter doen met voedingsbodem; zijn Echinodorussoorten.

Voedingsbodem in een kweek-, Tanganyika-, Malawi-, brakwater-, West Afrika, Zwartwater-, CentraalAmerika of soortaquarium is a nono volgens mij; alleen bij plantenbakken waarbij ook met CO2 toevoeging wordt gewerkt is t weer wel handig.

Joland

Bericht door Joland » 03 mar 2004, 20:42

Exactly, I rest my case :wink:

Mark

Bericht door Mark » 04 mar 2004, 07:12

Puur op gevoel: een tanganyika-bak met planten en algen ziet er toch veel gezonder en mooier uit dan een kale schone bak met niks? :D :wink:

Frode
Contacteer:

Bericht door Frode » 04 mar 2004, 10:26

Mark schreef:Puur op gevoel: een tanganyika-bak met planten en algen ziet er toch veel gezonder en mooier uit dan een kale schone bak met niks? :D :wink:
Ja, MENSEN vinden groen nu eenmaal een prettige een rustgevende kleur.
Dus het is zeker gezonder voor jou :D
Algen zijn de basis voor een goed lopende bak.

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 04 mar 2004, 10:27

Zeker, het gaat hier overigens m.n. over kweekbakken. Alleen al om de verschillende kleuren, de 'frisheid', variatie in de inrichting en dieptewerking (tot aan het oppervlak, toch vlakbij de ruit) zal ik altijd een flinke bos planten in mijn bak hebben. Pas als ik ooit een echt enorme bak heb, maatje Verduijn, zeg maar, dan kan een schamele pluk Vallisneria volstaan. :mrgreen:

sidguppy

Bericht door sidguppy » 04 mar 2004, 19:21

hehe
dan ga ik toch echt voor de Ctenochromis horei biotoop, met zo'n grote bak;

zand
wat stenen en een paar echt grote rotsen
een stronk wortels
veldjes vallisneria, hydrilla en Potamogeton (als ik DAAR nog s aan kan komen....)

en Ctenochromis natuurlijk!

mooi groen is niet lelijk......

Plaats reactie