waterverversing

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
klaas
Contacteer:

waterverversing

Bericht door klaas » 01 jan 2004, 12:37

Hallo Allemaal

Ik heb wat vragen: Ik heb een nieuwe bak (125x50x50) opgezet voor Tanganjika cichliden , Alles zit er nu in (achterwand, stenen, zand, water) hij is nu 2 dagen aan het draaien zonder licht,maar nog niet PH-KH-GH gemeten.
Vraag 1: Wanneer begin je met meten van gegeven ?
Vraag 2: Moet het licht nu ook al 12 uur branden ?
Vraag 3: 20% water verversen is dit gebasseerd op een lege bak of een ingerichte bak ?(ik weet niet wat voor inhoud er in is gekomen aan stenen Heb wel 45 liter zand ingegooit)
Vraag 4: Kan ik de schelpen er nu ook al ingooien?
Vraag 5: Afhevelen van smeer hoe doen jullie dat ?( met een klok)

Wie kan mij deze vragen beantwoorden.

Goetjes
Klaas

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 01 jan 2004, 13:31

Je kan je bak het best behandelen alsof er al vissen in zitten: alle apparatuur inschakelen, planten erin, slakkenhuizen (dat bedoel je met schelpen, neem ik aan?), water testen en verversen. Ook naargelang de waterwaarden KH+ en/of GH+ toevoegen. Heb je al iets gedaan om de bacteriecultuur een goede start te geven?

Als je mogelijk verontreingde materialen hebt gebruikt moet je de eerste paar keer de helft water verversen en de bak langer laten staan.

(minimaal) 20% verversen: luistert niet heel nauw, ik houd altijd een kwart van de hoogte van de voorruit aan. Kan ik ook makkelijk de hoeveelheid water schatten voor als ik KH+ toevoeg. In de bovenste waterlaag zitten nauwelijks stenen, zodat je dan 125*50*10cm = ongeveer 60 liter ververst per 10 cm. voorruithoogte. Dus als je 10 cm. water laat weglopen, dan is dat ongeveer 60 liter. 16 cm komt dan overeen met 100 liter. Dat is makkelijk rekenen en een goede hoeveelheid water op te verversen.

Afhevelen van smeer? Uitwerpselen en plantenresten bedoel je? Die verdwijnen bij mij in de potfilter. En als ik water ververs zuig ik met de tuinslang op bepaalde plaatsen waar het blijft liggen.

klaas
Contacteer:

Bericht door klaas » 01 jan 2004, 15:09

Bart bedankt voor je duidelijke uitleg (over die schelpen bedoel ik inderdaad slakkenhuizen mee)
Over het materiaal die ik heb gebruikt heb ik allemaal afgespoelt met warm wateren en het zand schoongespoelt
Als ik het water met 20% hebt ververst moet je dan ook weer meten?

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 01 jan 2004, 17:16

In het begin zou ik zeker een aantal keer meten; je weet dan ook hoeveel KH+ en/of GH+ je moet toevoegen. Ook zou ik het leidingwater een keer testen.

Plaats reactie