mijn bakkie

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
BazZi3

Re: mijn bakkie

Bericht door BazZi3 » 28 mei 2008, 23:15

aanschouw het multi bouwwerk!

zo was het....

Afbeelding

en zo is het nu!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wat een bulldozers he! dat die kleintjes dat voor elkaar kunnen krijgen....

Matthijs

Bericht door Matthijs » 28 mei 2008, 23:23

Leuk hè, ze blijven je verrassen, cichliden.. ;)

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 29 mei 2008, 20:55

is er een solitair visje ( of een vis die als koppel gehouden worden ) die geen rotsstapels nodig heeft? dus een non-holbewoner zeg maar... en dan bij mijn 8 multi's en pumilus

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 22 jun 2008, 20:39

thuis flink overlegt over een grote bak voor op me kamer. we hadden, toen ik de 130*50*50 bak kreeg, al grote moeite gehad om deze naar boven te krijgen. ik kwam dus met het idee voor een rio 400 aangezien ik in de toekomst grotere tanganyika cichlide wilde gaan houden maar dit zal denk ik niet gaan lukken.

ik ben nu al een hele tijd bezig om een goed visbestand samen te stellen, in het meer zelf leven sommige vissen op grote dieptes en andere leven weer in ondiepe wateren. dus ik ben gaan brainstormen, wat zal ik nou gaan doen? wat wil ik nou?

de bak draait momenteel heel erg goed, de lamprologussen zijn flink aan het bulldozeren en me pumilus zijn druk aan het zwemmen, maar ze zwemmen vaak achter de achterwanden wat een groot nadeel is bij dit merk achterwand die ik heb. me lepidiolamprologus die ik eerst had zat ook alleen maar achter de wanden en de callipterus idem dito. plus het feit dat dit wandje zeker een centimeter of 10 naar voren komt wat ik aan groot nadeel vind.

om een lang verhaal kort te maken... in de toekomst ga ik dus een bestand samen stellen met vissen die of in het diepe leven of in het ondiepe en daar me hele bak op afstemmen.

hier zie je een lijst waaruit ik ga kiezen:

Grondbewoners
Synodontis multipunctatis
Synodontis petricola
Synodontis polli

Slakkenhuisbewoners
Lamprologus callipterus
Lamprologus tetracanthus

Rotsbewoners
Altolamprologus calvus
Altolamprologus compressiceps
Aulonocranus dewindti
Chalinochromis brichardi
Julidochromis regani
Julidochromis Marlieri
Neolamprologus brichardi
Neolamprologus crassus
Neolamprologus tretocephalus

Schoolvissen
Benthochromis tricoti
Neolamprologus pulcher
Paracyprichromis nigripinnis
Cyprichromis microlepidotus

Zandcichlide
Xenotilapia ornatipinnis
Xenotilapia flavipinnis

geweldige vissen allemaal. wanneer ik ga beginnen.. geen idee, ik heb pas over 2 maanden vakantie. ik zal jullie wat voorbeelden geven zodat jullie ongeveer weten waar ik naartoe wil met de achterwanden en de bak zelf.

dit zijn mijn inspiratiebronnen

dit is een "ondiepwaterbak"

"diepwaterbak"

dit wil ik graag bereiken

ben benieuwd wat jullie van de plannen vinden! de stenen, samen met de achterwand, zal ik zelf gaan maken.

I_Xeno

Bericht door I_Xeno » 22 jun 2008, 21:02

Je verandert wel erg aak van bestand he.....

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 22 jun 2008, 21:08

Bennyvis schreef:Je verandert wel erg aak van bestand he.....

ja is zo, ben ook niet zo snel tevreden. als het niet meer naar me zin is.....

koopman53

Bericht door koopman53 » 23 jun 2008, 18:09

BazZi3 schreef:thuis flink overlegt over een grote bak voor op me kamer. we hadden, toen ik de 130*50*50 bak kreeg, al grote moeite gehad om deze naar boven te krijgen. ik kwam dus met het idee voor een rio 400 aangezien ik in de toekomst grotere tanganyika cichlide wilde gaan houden maar dit zal denk ik niet gaan lukken.
Beste Bazzi3,

Wat is het probleem dat je een grote bak niet naar boven kan brengen? (ben hier best wel benieuwd naar)
Zelf werk ik in de interieurbouw dus sleep met regelmaat giga meubelen naar boven maar nooit echt problemen gehad.

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 23 jun 2008, 19:20

koopman53 schreef:
BazZi3 schreef:thuis flink overlegt over een grote bak voor op me kamer. we hadden, toen ik de 130*50*50 bak kreeg, al grote moeite gehad om deze naar boven te krijgen. ik kwam dus met het idee voor een rio 400 aangezien ik in de toekomst grotere tanganyika cichlide wilde gaan houden maar dit zal denk ik niet gaan lukken.
Beste Bazzi3,

Wat is het probleem dat je een grote bak niet naar boven kan brengen? (ben hier best wel benieuwd naar)
Zelf werk ik in de interieurbouw dus sleep met regelmaat giga meubelen naar boven maar nooit echt problemen gehad.
we moeten met de bak zowiezo naar zolder, ben bang dat de bak niet door de draai komt ( van de trap )

Marc R

Bericht door Marc R » 24 jun 2008, 07:00

BazZi3 schreef:we moeten met de bak zowiezo naar zolder, ben bang dat de bak niet door de draai komt ( van de trap )
Ik kan dat bevestigen! Zelfs met een 80cm bak kostte dat al moeite genoeg!!
Chaos is slechts een hogere vorm van Orde

Jordy

Bericht door Jordy » 24 jun 2008, 10:49

De laatste optie met die modules zou ik ook wel willen, maar je moet van tevoren goed weten wat je wilt houden en daar je inrichting op instellen.

Dus ik denk dat het heel belangrijk is dat je zekerheid moet hebben qua bakgrootte, dan je visbestand en dan de inrichting. Je kan uiteraard ook je bakgrootte aanpassen op welke vissen je wilt houden maar dat zit er volgens mij in jouw geval niet in.

Met modules zit je gebonden aan een vaste inrichting, want die kit je namelijk vast, dus als je een rotsbiotoop hebt bestaande uit modules is het switchen naar Xeno's iets kostbaarder.

Ik zou zeggen, neem je tijd en overhaast dingen niet.

Het probleem van vissen die achter de achterwand gaan zitten houd je totdat ze zich op hun gemak voelen, dit kan je zelf in de hand hebben door de inrichting meer naar hun behoeften aan te passen.
Vissen verstoppen zich op de raarste plekken als er geen ruime opties zjin tot toevluchtsoorden.

En...een kleine tip:
Wissel niet te vaak en te snel van visbestand,denk er goed over na, je hebt er in deze hobby al snel een naam mee verkregen, geheel niet beschuldigend bedoeld meer een algemene opmerking. Er zijn in het verleden een aantal mensen geweest die om de week een nieuw bestand hadden.

Nieuwe dingen zijn altijd leuk maar we hebben het op dit forum wel over een levende have. :wink:

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 24 jun 2008, 17:11

jordy, ik begrijp je helemaal :wink: ik weet ook nog niet zo goed wat ik nou precies wil, het is ook lastig want er is zo veel moois in het meer!.

ik heb altijd kleine visjes gehad en ben dat nu wel zat, nu wil ik wat grotere hebben en een achterwandje zelf maken, wat ik nu dus niet heb. dat vind ik zonde maarja, met een zelfgemaakte wand ken je alles naar je eige zinnetje zetten wat ik heel belangrijk vind.

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 24 jun 2008, 17:14

Bekend probleem :mrgreen:

Er is zoveel moois in het meer en na ugh jaar heb je net als ik 6 aquaria... :wink:

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 24 jun 2008, 18:19

ben erg benieuwd hoe een inrichting voor xeno's eruit ziet, heeft er iemand voorbeelden voor me?

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 04 jul 2008, 16:59

ondertussen was ik al bezig met de nieuwe inrichting van de bak! van de week mee begonnen en vandaag is het meten,snijden en scheuren klaar. straks de boel bijbranden en borstelen. ben benieuwd wat jullie er tot nu toe van vinden.

Afbeelding
het schoonmaken van de bak

Afbeelding
vissen overgeplaatst naar rekord 60

Afbeelding
linkerkant van de bak

Afbeelding
rechterkant van de bak

ondertussen heb ik op wat kale plekjes ook wat rotsjes geplaatst zodat het niet te leeg lijkt. straks ga ik alles borstelen en beetje bijbranden, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als ik eenmaal de tegellijm ( gemixt met zand ) erop smeer.

tips zijn altijd welkom!

BazZi3

Bericht door BazZi3 » 15 jul 2008, 17:29

hier wat foto's van hoe het er ongeveer uitziet, ik moet zegge... in het echt ziet het er veel mooier uit dan op de foto!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wand en stenen zijn bestrooid met zand.

Plaats reactie