Overstap naar Tangs

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
MauriceB

Overstap naar Tangs

Bericht door MauriceB » 08 jul 2009, 14:07

Hallo allemaal,

er komt een bak van 450 liter aan de rio 180 heb ik het gat van de deur gewezen en ook het werelddeel zuid amerika heb ik vaarwel gezegd.
het gaat dus een 150 cm groot tanganyika feest worden.

heb al wel wat slakkenhuischicliden gehad in een klein bakje (occelatus, meleagris/stappersi)
en in een ver verleden waar we het niet meer over gaan hebben tanganyika's op grind in een bak met hout en planten

wat ik al wel weet is dat ik graag zelf een wand wil gaan bouwen eventueel begin ik eerst met stenen maken om te zien of het wel wat voor me is.
bewoners heb ik nog niet duidelijk .
graag xeno's , l.meleagris, een aal? beetje de eerste ideeën , maar we zijn nog ver van de eerste bewoners verwijderd

Riny

Re: Overstap naar Tangs

Bericht door Riny » 08 jul 2009, 14:39

Xeno's en Alen zijn niet bepaald de soort vissen voor tanganyika beginners.
Zowieso alen en xeno's samen lijkt mij niet zo'n goed idee omdat de meeste alen met de hand bijgevoerd moeten worden, dus vaak met je hand in de bak en dat is niet echt raadzaam bij Xeno's.
"A circle is the reflection of eternity. It has no beginning and it has no end - and if you put several circles over each other, then you get a spiral."
Maynard James Keenan.

Fotoboek meterbak

JCB

Bericht door JCB » 08 jul 2009, 14:42

Xenotila`pia`s zou ik al beginner niet aan beginnen.

Alen zou voor een beginner opzich geen probleem moeten zijn. Zekker niet als je dieren neemt die al wat langer in de winkel zitten (dus 100% zekker al eten)
Tanganyika, it's a kind of magic.

MauriceB

Bericht door MauriceB » 08 jul 2009, 15:44

oke heel duidelijk.

helaas heeft de verkoper van de bak net afgezegd dus zal opnieuw opzoek moeten

MauriceB

Bericht door MauriceB » 18 jul 2009, 13:57

ben nog steeds op zoek en heb een bak van 160x50x50 op het oog.

meubel erbij en 4 tl's apart te schakelen,
wil gaan filteren met een aquapro 4 en een eheim 2222.

leidingen van pvc maken buitenom de bak , zitten geen gaten in de bodem is dit een voordeel of gewoon siliconen gebruiken?

en heb zitten kijken naar frontosa's wat is jullie mening hierover?

MPS

Bericht door MPS » 18 jul 2009, 17:44

MauriceB schreef: en heb zitten kijken naar frontosa's wat is jullie mening hierover?
Daar is een 160x50x50 op de lange termijn helaas te klein voor....
"I was just guessing. At numbers and figures. Pulling your puzzles apart." Coldplay- The scientist

MauriceB

Bericht door MauriceB » 19 jul 2009, 09:59

oke dank je mps, dat had ik zlef inmiddels ook gezien na het lezen van alle info en het kijken naar bakken van anderen die frontosa houden.

heeft iemand een goed idee wat erin te doen.
de bak is inmiddels een feit

JCB

Bericht door JCB » 19 jul 2009, 10:46

Kijk even op de hoofdpagina tussen alle vissen. En lees dan van de vissen die je mooi vind de beschrijving en post hier de namen. Dan kunnen wij kijken wat erin past en wat een mooie combinatie is.

Tenslotte moet jij de vissen mooi vinden. Ik ka wel een heel bestand samen gaan stellen wat erin past en ik mooi vind, maar grote kans dat jij andere vissen weer veel mooier vind ;)

MauriceB

Bericht door MauriceB » 19 jul 2009, 10:55

ja oke heb je gelijk in maar , kan ik als "beginner " tropheus gaan houden bv.

wil vanaf het begin alles goed doen dus vanaf het begin rekening gaan houden met de wensen van de vissen en daar de inrichting gelijk op gaan aanpassen.
zal eens gaan kijken hier in de aquariumspeciaalzaak wat ze hebben , zien geeft toch vaker een beter beeld van de vis.

MauriceB

Bericht door MauriceB » 21 jul 2009, 23:30

zondag ga ik de bak halen, en heb al 1 vis op mijn wensen lijstje gezet de l.callipterus

MauriceB

Bericht door MauriceB » 23 jul 2009, 10:15

het gaan denk ik tropheus worden die in de bak komen, zitten 4 x 58 w lampen boven dus dat komt mooi uit.
het zal dan denk ik de duboisi worden aangezien deze het makkelijkste te houden zijn.
heb ik dat goed gelezen overal of heeft iemand een andere mening.

er zal dan in de bak een achterwand komen met verstopplekken voor de jongen , en hier en daar wat stenenstapels maar veel open zwemruimte.

graag jullie mening hierover
is er iemand in de buurt van enschede-hengelo-almelo met tropheus waar ik eens mag gaan kijken.
* regels wel doen, ga eens kijken bij een liefhebber :wink:

JCB

Bericht door JCB » 23 jul 2009, 11:21

Tropheus in deze bakmaat moet kunnen.

Maar je hebt het over een achterwand met verstopplekjes etc. Bedenk wel dat vissen uitvangen heeeeeel lastig gaat worden als je een achterwand met diepe kieren of grotjes gaat maken. Je kan dan beter kiezen voor een steensoort met veel gaten erin als je jongen wil overhouden dan dat je je achterwand zo gaat maken dat uitvangen onmogelijk word.

MauriceB

Bericht door MauriceB » 23 jul 2009, 11:46

oke goed punt om rekening mee te houden, zal het met losse stenen ook kunnen creeren

Dirkteur

Bericht door Dirkteur » 23 jul 2009, 11:58

Ik lees in je ander topic dat je niet houdt van (te) veel vissen in het aquarium. Van de drukte...

Hou rekening met het feit dat Tropheus het beste gedijdt in een goede bezetting...hoe meer hoe beter. (realistisch gehouden natuurlijk) en dat Tropheus zeeeer actieve vissen zijn tov veel andere Tanganyike soorten.

Maar 't blijft een goede keuze waar je je nooit mee zal vervelen.
Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus!

MauriceB

Bericht door MauriceB » 23 jul 2009, 12:57

nou ik bedoel dat bij malawi , neem aan dat je dat bedoeld ,de bak zo propvol zit vaak met zoveel verschillende vissen en kleuren.

tropheus is idd erg druk maar wel een eenheid qua kleur, er mag best wat gebeuren in de bak , je hebt druk en druk.
druk qua gedrag is weer anders dan druk qua bezetting en bonte verzameling van kleuren.

maakt het nog uit welke vissen in neem ,lijkt mij dat elke soort tropheus evenveel aandacht en zorg vraagt.
ook al is de duboisi de rustigste, betekend het dat ik andere soorten niet kan houden in dit formaat bak?

Plaats reactie