Inrichten niet allerdaagse bakkie

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
yates

Inrichten niet allerdaagse bakkie

Bericht door yates » 09 jan 2004, 15:09

Beste Liefhebbers,

Ik ben van plan om van mijn gezelschapsaqua een cichlidenaqua te maken (natuurlijk Tanganyika)..
Nu heb ik een Juwel Delta 100 (een hoekaqua van 150 ltr) en ik vraag me toch af hoe ik het eea kan inrichten. Beginnend bij de achterwand: fotowand, juwel kant en klare achterwand etc..
Rotsen?? alleen maar kleine, een paar grote, of alleen maar grote(re)..
Zand, grind, of fijn grind. (hangt natuurlijk wel een beetje af, welke vis je neemt, maar ik bedoel een algemene richting)..
Hoe zouden jullie het eea inrichten, qua bouwstijl, mbt diepte. En waar plaats je b.v de inlaat van het filter (in mijn geval een eheim prof 2224), achter de rotesen of naast de rotsen etc..
En laatste vraag, wat voor type vissen zouden jullie nemen??
Zoveel vragen, ik weet het, maar begin net met deze hobby en wil mij graag, middels boeken en "kenners" laten informeren.
Alavast bedankt voor jullie reactie
Grtz,
Yates

Joland

Bericht door Joland » 09 jan 2004, 15:45

Er staat nogal wat informatie op deze site en dit forum...
Maar om te beginnen zou ik geen fotoachterwand nemen, staat zo nep :wink:
Een zelfgemaakte of kant en klare achterwand laten begroeien met anubia, java varen en/of mos is een erg mooi gezicht...
Zand op de bodem is het meest natuurlijk, en wat stenen betreft is het toch afhankelijk van de bewoners.
Ik heb zelf lavasteen vooral veel grote brokken, maar ook wat kleinere, al zijn de meningen daarover verdeeld (zie het oude forum)...maar het is lekker licht, mooie vorm en structuur en ik heb nog nooit een vis gehad die zich eraan beschadigd heeft...
De temperatuur instellen op zo'n 25 graden, elke week een deel water verversen, en het moet goed gaan...
Om te beginnen is een koppel holenbroeders (zoals julidochromis en Neolamprologus soorten), een groepje schelpbewoners (bijv.N.Multifasciatus) en voor de vrije ruimte misschien een leuke school Cyprichromis soorten. Al kan ik natuurlijk niet bepalen wat jij mooi vind.
Natuurlijk om het af te maken een mooie school Synodontis of andere meervallen.
Een ander zou misschien zeggen dat er veel meer in je bak kan, maar ik ben zelf een voorstander van "lege" bakken.
Succes

Plaats reactie