L-vormige bak / Foto Update 9-11-2011 (pagina 9)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Alexander1977

L-vormige bak / Foto Update 9-11-2011 (pagina 9)

Bericht door Alexander1977 » 16 mar 2010, 10:03

Hallo allemaal,

Momenteel huisvest ik mijn tropheusgroep in een bak van 160*55*60. Gaat prima. Alleen is het een Akva Stabil en dat ding heeft nogal eens last van condenslekkage. Zeker als de waterspiegel te hoog staat. Dit zorgt bij mij wel eens voor irritatie. Nu heb ik de m ogelijkheid een aparte bak te kopen. Een L-vorm, verticaal dan.

De bak is 1.5 meter breed. 0.75 meter in breedte heeft de bak een diepte van 50 cm. De overige 65 cm is de bak 1.3 meter diep! Het ziet er erg leuk uit. De bak is dus iets smaller dan mijn huidige bak, maar heeft meer inhoud door die enorme diepte. Is een dergelijke bak geschikt voor een groep tropheus? Of geeft dit probelemen met territoria van de dominante mannen?

Groet,
Alexander
Laatst gewijzigd door Alexander1977 op 09 nov 2011, 19:34, 3 keer totaal gewijzigd.

CoenB

Re: L-vormige bak

Bericht door CoenB » 16 mar 2010, 12:47

Hallo Alexander,

Volgens mij hebben we het op dit forum al een keer over mijn condensprobleem gehad. Ik heb het momenteel onder controle (al een paar maanden geen "lekkage" verschijnselen). Ik heb de rubber hoekelementen op de kap op een paar punten voorzien van een dotje kit heirdoor loopt de condens de bak weer in ipv op de rand. Verder heb ik de kiertjes aan de bovenkant van de hoelelementen op de bak dichtgemaakt met kit.

Deze laatste tip had ik van akva stabil zelf gekregen.

De condens die door de aluminium kap lamellen aan de bovenkant heenslaat neem ik maar voor lief, ik verwijder om de paar maanden de ontstane kalkaanslag.

Veel succes (maar het blijft jammer dit probleem bij zo'n dure bak)

Groet,
Coen

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 16 mar 2010, 14:53

Hoi Coen,

Klopt, ik heb toen zelf aan de dicussie mee gedaan. Toch blijft het me irriteren. Echter, de bak die kan overnemen is zo mooi en bijzonder, dat ik dit wel een goed moment vind een andere in gebruik te gaan nemen. Ik vraag me dus vooral of of deze geschikt is voor tropheus. (daarna ga ik me afvragen of al dat werk van het vervangen van bak het allemaal waard is :)).

Groet,
Alexander

Edin

Bericht door Edin » 16 mar 2010, 15:11

Kun je niet even een schets maken van de bak met de maten?
Dat geeft een veel beter beeld van hoe dat ding er uit ziet.
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

JCB

Bericht door JCB » 16 mar 2010, 15:14

Het is dus een bak van 150x50 met een stuk erbij van 80x65 wat ertegenaan staat als ik het goed begrijp. (is een manier van uitleggen die ik tenminste begrijp :mrgreen: maar mischien ook wel als enige)

Dan zou het zekker mogelijk moeten zijn om in die bak een groep tropheusen te houden.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 16 mar 2010, 15:43

Jep, het ziet er ongeveer zo uit:

150
|aaaaaaaa _____________|
|aaaaaaaa | 80
|aaaaaaaa|
|aaaaaaaa| 70
|aaaaaaaa|
|________|

Lijkt me wel leuk voor de vissen, zo'n extra wand en diepte. Ik vraag me wel af hoe de territoria verdeeld gaan worden...

ronalddevries

Bericht door ronalddevries » 16 mar 2010, 15:52

Dit is dus een bovenaanzicht?

Dan lijkt het me een fantastische bak voor Tropheus!

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 16 mar 2010, 15:55

Nee nee, een zijaanzicht!

(Ah, ik sanp de verwarring. Met diepte doelde ik dus van boven naar beneden)

Edin

Bericht door Edin » 16 mar 2010, 16:04

Huh, je bedoelt echt dat dit een zij aanzicht is????
Dus niet een boven aanzicht zoals Ronald dat al aangaf?
Vragen, opmerkingen, suggesties of klachten over het forum en/of de site? Mail ons!

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 16 mar 2010, 16:08

Nee een zij aanzicht :). In de hoek waar geen glas zit (rechtsonder) zit een kastje waarin de pomp geplaatst kan worden.
De bak is 1,3 meter HOOG dus aan de linker kant.

Ah wacht, ik vind een voorbeeld:

Afbeelding

Had ik beter direct kunnen zoeken :P. Het betreft dus niet deze bak, maar wel de vorm, zij het horizontaal gespiegeld.

Edin

Bericht door Edin » 16 mar 2010, 16:11

Een zeer vreemd aquarium. Het heeft zeker wat nadelen, voornamelijk praktische.
Wat echter wél een voordeel is, is dat je een rotswand langs de zijdes kan bouwen.

ronalddevries

Bericht door ronalddevries » 16 mar 2010, 16:14

Aha, ik vermoedde dit al.

Inderdaad heeft deze bak praktische nadelen. Ik ben er al verschillende tegen gekomen op fora en allen zijn na verloop van tijd weer van eigenaar verwisseld. Hoogte en dus verlichting, ruimte om in te kunnen werken en stroming zijn de belangrijkste eigenaardigheden denk ik.

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 16 mar 2010, 16:25

De praktische nadelen, daar had ik aan gedacht. Maar het lijkt me prima om onderin een afzuiging te maken richting filter en dan bovenin de uitlaat. Je hebt dan stroming door heel de bak. De valisneria kan in de lage kant. Dan mag verlichting geen probleem zijn. In de hoge kant kunnen dan mooi extra stenen. Wel lastig plaatsen, schoonmaken, en vissen vangen inderdaad.....zou dat gaan vervelen.....als een bak eenmaal draait heb je er niet zoveel werk meer aan.

Maar zou de vorm voor tropheus geschikt zijn?

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 16 mar 2010, 17:14

Lastig te zeggen.
Ik denk dat niet veel Tropheus houders ervaring hebben met zo'n bak :?

Als we als minimum vooruitlengte 150 cm nemen en een inhoud van 450 liter voldoen de afmetingen wel aan ''de norm''.
Blijft het feit dat hij niet zo breed is, 50 cm is wel erg smal in het ondiepe gedeelte.

Ik vermoed dat de laagste Tropheus in de rangorde letterlijk laag zullen zitten, of daar heen gaan vluchten.

Het wordt in het diepe gedeelte ook lastig stenen stapelen :wink: .
Om het geheel een beetje natuurlijk in te richten beperk je jezelf wel erg met zo'n afwijkend formaat :?

IK zou het niet doen....

Mark

Bericht door Mark » 16 mar 2010, 17:17

Het lijkt mij wel een uitdaging om zo'n bak echt mooi als tropheusbiotoop in te richten. Zeker als ik die zeewaterbak zo zie, zijn er best mogelijkheden. Ik zou hem dan soortgelijk inrichten, met misschien op de bodem van het diepste gedeelte nog wat meer rotsen, maar wel met zo'n lekker hoge rotswand!

Plaats reactie