L-vormige bak / Foto Update 9-11-2011 (pagina 9)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Alexander1977

Re: L-vormige bak

Bericht door Alexander1977 » 16 mar 2010, 18:25

Blijft het feit dat hij niet zo breed is, 50 cm is wel erg smal in het ondiepe gedeelte.
Nee nee, de bak is in het ondiepe gedeelte ongeveer een negentig centimeter tot een meter, ik weet het niet precies.

Pela
Contacteer:

Bericht door Pela » 16 mar 2010, 18:38

De maatvorming en verhouding vind ik, zeker voor tropheus, onnatuurlijk.
Het zijn vissen uit de bovenste waterlagen, kzou het niet doen.
2/3/3? C.Gibberosa Blue Mpimbwe
1/0 A. Compr "gold"
1/1 J. Regani
L. kendalli "nkambae"
0/1 N. Sexfasciatus

michaelR

Bericht door michaelR » 16 mar 2010, 19:08

Deze bakken zijn leuk voor zeewater aquariums met een mooi rif na te maken, maar voor tropheus is het niet zo geschikt.
Misschien kan je in de onderkant wat bodembewoners houden die zullen daar dan van zelf wel zitten en dan gewoon wat andere cichliden maar geen tropheus.

Cas

Bericht door Cas » 16 mar 2010, 22:14

naast de genoemde praktische redenen ( afhevelen,licht en stroming ) denk ik ook aan 't volgende : je vissen zullen steeds op een onnatuurlijke manier naar boven moeten zwemmen omdat ze geen "aanloop" kunnen maken .

dit is een mooie bak voor rifvissen uit 't zoute , die klimmen in de natuur ook wat af op een dag itt tropheus , het lijkt me een storend gezicht op den duur .

wel een mooi plaatje btw .
"Fear is the path to the dark side,fear leads to anger,anger leads to hate,hate leads to suffering" yoda

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 16 mar 2010, 23:07

Ik bedenk me nog iets.

Je zou wel eens een probleem kunnen krijgen met het relatief beperkte contact van water met het oppervlakte.
De zuurstof uitwisseling is met zo'n maat bak minder goed mogelijk als je de inhoud van de bak deelt op de oppervlakte afmetingen van de bak.

En Tropheus hebben nou net veel zuurstof nodig :? .
Blijft het feit dat hij niet zo breed is, 50 cm is wel erg smal in het ondiepe gedeelte.

Nee nee, de bak is in het ondiepe gedeelte ongeveer een negentig centimeter tot een meter, ik weet het niet precies.
Ik denk dat ik de breedte bedoel en jij het over de lengte hebt?
In je tekeningetje staat bij de breedte ''50''.
Als hij een meter breed is krijg je een heel ander verhaal....

ronalddevries

Bericht door ronalddevries » 16 mar 2010, 23:16

Een topic vol Babelonische spraakverwarringen....

Als ik het allemaal goed begrijp, is de bak bijna 1 meter diep, 1.50 meter lang en deels 1.20 meter hoog. Volgens mij heb je dan een behoorlijke sloot water. Met de nodige beperkingen zoals eerder genoemd.

Peterservais

Bericht door Peterservais » 16 mar 2010, 23:38

Hallo,
Het zou mij aan de ene kant wel een uitdaging lijken om er wat moois van te maken... :wink:
Ik heb alleen geen ervaring met tropheus, en ik zou de gok daarom niet durven te wagen.

Even voor de duidelijkheid.... wat is nou de preciese bakmaat? in totaal l x b x h ..... 150 x ? x 50
Met dan een deel van 65cm waarbij de bak 130cm hoog is.
Je heb dus een bodem oppervlak van ?x 85cm en ?x65cm als ik het goed heb toch?
(wat moet er op de vraagtekens komen? Die diepte van de bak bedoel ik dan? Ik las net dat het bijna een meter was, is dat zo?)

Je zou het ondiepe deel kunnen bedekken met een stapel of stapeltjes stenen. Verder zou ik iets over de rand naar het diepe heen laten steken (een stuk hout of een steen), dit kan wel leuk gedrag geven denk ik.
Verder zou ik op de bodem van het diepe een enkele grotere stenen leggen. en de rest van de ruimte open laten...

Misschien is het een leuke bak voor een grote groep cyprichromis oid.. of andere soorten die qua gevoeligheid voor stress wat minder kwetsbaar zijn dan de tropheus. Mocht het wel werken voor tropheus, dan hou je er wel een unieke bak aan over.

Mijn advies, misschien moet je maar tevreden zijn met wat je heb (die akvastabil)... met die bak heb je iig de zekerheid dat het wel kan!
Succes met het maken van de afweging, misschien is het een leuke bak voor erbij :wink:

Grtz Peter

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 17 mar 2010, 11:17

Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. Op basis hiervan besloten de gok niet te wagen (twijfel twijfel), ondanks dat het schitterende bak is. Helaas heb ik beneden geen plaats voor nog een bak erbij, dus het zou echt bedoeld zijn voor de huidige groep Tropheus. Deze heb ik nu 1,5 jaar en ben er nog lang niet op uit gekeken. Tevens doen ze het erg goed in de huidige bak(vorm), 160*55*60.

Probleem met de Akva is dat deze toch steeds weer concenslekkage vertoond, is het niet in de hoek, dan wel ergens midden in de bak. De plank van de kast waar de bak op staat heeft hier en daar al veel te veel water opgezogen. Ik ben de bak dus behoorlijk beu. Nu los ik het op door de bak niet te hoog te vullen. Maar goed, je hebt dus een waterrand wat al niet zo mooi is, en het feit dat je van zo´n dure bak (al heb ik m tweedehands) wel meer zou verwachten.

Ik blijf door zoeken naar een bijzondere 2 meter bak. Komt er iets moois voorbij, dan zal ik de Akva weg doen.

Groet,
Alexander

ps. de bakmaat zou ongeveer zijn 150*50*50 (l*b*h). Met een extra 'beneden'-deel van 50*50*60.

Ik krijg zojuist een foto, wellicht vanderen jullie van mening :):

Afbeelding

Mark

Bericht door Mark » 17 mar 2010, 13:49

Tja, ik zou het best durven te gokken, zeker nu je je huidige bak zo zat bent. In het meer leven tropheus ook echt niet alleen in de bovenste 50 cm water. Dus dat lage deel gaat ook echt wel bevolkt worden, wellicht door een dominante man, maar dan heb je altijd nog 150x50x50 over voor de rest. Als je dan de bak net zo inricht als die zeewaterbak, dan heb je volgens mij een schitterend geheel!

ronalddevries

Bericht door ronalddevries » 17 mar 2010, 14:25

Ik kom toch telkens weer even kijken. Ik vind het wel een intrigerende bak. Het zuurstof-probleem dat Art terecht opmerkte, is misschien te ondervangen door een goede stromingspomp naar beneden te richten in het hoge deel, eventueel met diffusor. Als je dan twee pulserende stromingspompen neemt, kan je misschien een beetje de branding nabootsen.
Die steile rotswand naar beneden zou een prachtige plek kunnen worden voor Julidochromissen.

Ik zou er bijna slapeloze nachten van krijgen, wel of niet doen. Helemaal omdat je zo baalt van je huidige bak! Dat neemt toch veel lol weg lijkt me zo.

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 17 mar 2010, 15:09

he, nu twijfel ik weer helemaal :P. Ik ga de bak vanavond sowieso zien, kan ik een en ander eens goed bekijken. De praktische nadelen, die zijn allemaal te overzien (ik heb lange armen :). Het gaat me er vooral om of de bak voor 18 stuks tropheus Kiriza geschikt is.

ronalddevries

Bericht door ronalddevries » 17 mar 2010, 16:31

Nog even ter verduidelijking: ik ben geen zeer ervaren Tropheus-houder en wat dat aangaat kan ik je geen raad geven.

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 17 mar 2010, 20:52

Hi ,

Als ik je een tip mag geven niet doen klinkt misschien gek maar een aantal jaren terug heeft eens iemand aan mij gevraagd of ik voor hem toen volwassen tropheus kon regelen voor precies zo een bak :shock: heeft er toen een school Ikola in gehad en wat ik mij toen kon herinneren was het geen succes buiten de praktische problemen met stroming en schoonmaken bleven de tropheus toen allen in het diepe gedeelte zwemmen.
Heel gek gezicht was dit is ook zo dat hij wel van alles geprobeerd heeft maar uitendelijk de bak heeft weg gedaan en andere bak neer gezet.

Gr Mike Laan

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 17 mar 2010, 22:05

buiten de praktische problemen met stroming en schoonmaken bleven de tropheus toen allen in het diepe gedeelte zwemmen.
Klinkt logisch Mike, dat ze dan dat gedrag gaan vertonen.
In de natuur zwemmen ze ook boven de stenen en zullen ze bij gevaar of zich onveilig voelen naar beneden duiken.

Bovendien ga je er zelfs op de inhoud van de bak niet op vooruit.
Deze heeft dezelfde inhoud ongeveer als je huidige bak.

Melchior Schenk

Bericht door Melchior Schenk » 17 mar 2010, 22:39

Ik heb ook wel eens over een dergelijke bak gefilosofeerd (.. of nagedacht :roll: ), maar is een dergelijk bak niet perfect geschikt over een overgangsbiotoop??? op het "ondiepe" gedeelte rotsen over laten lopen in zand en in het diepe gedeelte zand of helemaal bedekken met schelpen! kan je rotsbewoners en schelpenbroeders houden i.c.m. vrijzwemmers (cyp's)

stroming is ook goed te regelen volgens mij.. gewoon de uitstroom van een filter/opvoerpomp onder in het diepste gedeelte doen en de uitstroom in het ondiepe gedeelte.. heb je altijd stroming van beneden naar boven, wanneer er een zuurstoftekort dreigt een bruissteentje of zo'n diffuser op je uitstroom en klaar is klara!

lijkt me fantastisch!
v.h. Spacecrap
= What we do in life echoes in eternity =

Plaats reactie