L-vormige bak / Foto Update 9-11-2011 (pagina 9)

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Alexander1977

Re: L-vormige bak

Bericht door Alexander1977 » 18 mar 2010, 09:50

Na de bak gezien te hebben, besloten het te gaan doen (echt mooi, zeer degelijk, en luxe afgewerkt), en wel als volgt:
De bak installeren in de kamer. Onderin komen stenen opgestapeld tegen die zijkant. Rechts komer stenen. In het midden komt een enorm bos valisneria uit mijn andere bak. Als overgang ga ik nog even zoeken, wat hier mooi voor is. Ik ga er vanuit dat het territorium hetzelfde verdeeld wordt zoals dat nu is. Een man rechts, een man links onderin bij een steen. De rest zwemt in het midden tussen en voor de valisneria, en hopelijk ook bovenin het diepe gedeelte. Dit kijk ik een week aan. Mocht het niets worden, gaat alles terug in de huidige bak. Die laat ik dus voor de zekerheid even staan. Ik ga er echter niet vanuit dat dat nodig is.

De bak komt tegenover de huidige bak te staan, dus kan het water etc direct overhevelen. Ook worden dezelfde stenen en valisneria gebruikt. En natuurlijk de pomp die direct kan worden aangesloten en dus de bacteriecultuur behoudt. De huidige eigenaar had de uitvoer inderdaad links naar beneden gericht zodat daar al het zuurstof wordt ingepompt. Rechts de afvoer. Je hebt dan stroming door de hele bak. Mocht dit te weinig zijn, zal ik er nog een pomp op aansluiten.

Ik ga voorlopig geen achterwand installeren omdat ik de bak nog ooit als doorkijk bak wil gaan inrichten. Helaas nu de ruimte niet voor. Er zit trouwens een klein stuk achterwand in. Tempex tegen de ruit aangekit. Hier en daar een puntje kit. Hoe kan ik dit het beste van de ruit aghalen?

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gaat.

Wish me luck :)

Tanganyikart

Bericht door Tanganyikart » 18 mar 2010, 10:32

Ik ga voorlopig geen achterwand installeren omdat ik de bak nog ooit als doorkijk bak wil gaan inrichten. Helaas nu de ruimte niet voor. Er zit trouwens een klein stuk achterwand in.
Bij een breedte van maar 50 cm wordt dit wel een heel erge open doorkijk zonder gesloten achterwand......
Dit gaan je Tropheus echt niet waarderen denk ik :? .

Is het geen idee om etalagekarton oid achter minimaal een ruit te plakken?

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 18 mar 2010, 12:18

Hoi Art,

Dat was meer een toekomstproject )met wellicht andere vissen). Nu komt de bak tegen een muur. De achterkant wordt geheel zwart.

Groet,
Alexander

ronalddevries

Bericht door ronalddevries » 18 mar 2010, 18:22

Ik ben erg benieuwd en hoop het hier te kunnen volgen. Wanneer komt ie?

Valentijn

Bericht door Valentijn » 18 mar 2010, 23:09

ik ben ook wel benieuwd hoe de vissen hier op reageren, en hoe het in de praktijk gaat met de benodigde onderhoudswerkzaamheden. Een aparte bak met de juiste uitdaging zou ik zeggen. Hou ons op de hoogte af een toe een fototje mag best :mrgreen:

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 19 mar 2010, 09:00

Doe ik! Als het mee zit komt de bak zondag. Ik ga de komende week dan lekker klussen. Zaterdag eens kijken naar achterwandopties en stenen. Wellicht toch een goed idee.

Mooie achterwand, bijpassende stenen rechts ruig gestapeld, een bos valisernia in het midden overhellend naar het diepe stuk, en in het diepe gedeelte ook een stapeltje stenen schuin tegen de zij wand omhoog. Misschien nog een klein stukje wortel vanuit de valisneria het 'ravijn' in. Zo zit het nu in mijn hoofd :).

michaelR

Bericht door michaelR » 19 mar 2010, 10:36

Ik denk dat dit echt wel goed gaat komen hoor met zo een stenen rif :D
Blijf posten he en vooral foto's!! :lol:

berry

Bericht door berry » 19 mar 2010, 13:41

Ik zie een volgende huiskamersessie opkomen!

Hoe denk je het onderste van de bak te kunnen belichten voor genoeg alg aanslag?

MauriceB

Bericht door MauriceB » 19 mar 2010, 13:59

ik kom wel een keer kijken word iets heel aparts lijkt me zo

Mark

Bericht door Mark » 19 mar 2010, 14:18

Lijkt me wel iets bijzonders te worden en ik ben blij dat jij de uitdaging ook wel durft aan te gaan! Ben benieuwd naar de eerste foto's!

Jef

Bericht door Jef » 19 mar 2010, 17:11

Staat toevallig een 200cm bak nu op het forum te koop;)

Ojee, nu gaat hij zeker weer twijfelen. :mrgreen:
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

Mike Laan

Bericht door Mike Laan » 20 mar 2010, 10:42

Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat worden als ik het mij goed weet te herrineren had die jongen waar ik het over had geen achterwand misschien heeft dit ook nog mee gespeeld in het gedrag van de vissen.
Ik ben zeer benieuwd en ga het zeker volgen met vel foto's hoop ik :)

Gr Mike

Alexander1977

Bericht door Alexander1977 » 23 mar 2010, 22:00

Hierbij een eerste update. De bak staat waterpas, de achterwand is geplaatst en ik ben nu aan het rommelen met de stenen. Ik heb twee enorme brokken rots gekocht (niet van echt te onderscheiden) en wil hieromheen wat kleine stenen leggen. In het midden komt een grote bas valisneria.

Een van de twee rotsblokken staat links tegen de achterwand. Het is op de fotos niet goed te zien, maar deze is behoorlijk diep. Dit zou een mooi territorium zijn voor een van de twee dominante mannen.

Wat vinden jullie van de inrichting? Tips?
Morgen ga ik zand storten en verlichting aanbrengen. Ik wil eigenlijk LED verlichting, maar ben er nog niet helemaal uit. Voorlopig hang ik er denk ik twee 80W L5 lampen in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jef

Bericht door Jef » 23 mar 2010, 23:22

Zou de bierfiltjes er toch maar onder vandaan halen en hier wat duurzamer materiaal onder zetten.

Lastig om nu al wat over de inrichting wat te zeggen. Ik wacht nog even en kijk wel hoe het eruit ziet als er ook zand inzit.
Bak 150*50*60:
Tropheus moorii ilangi F1 (wss 6:15:6)
Petrochromis trewavasae PB (1:2)

JCB

Bericht door JCB » 24 mar 2010, 06:49

En die bierviltjes gaan onder het gewicht van een paar honderd extra kilo ook nog wel inzakken. En niet allemaal even ver dus kan hij weer "scheef" komen te staan.
Tanganyika, it's a kind of magic.

Plaats reactie