Bodem te licht

de bak, rotsen, bodem, planten en achterwand
Plaats reactie
Bart
Site Admin
Contacteer:

Bodem te licht

Bericht door Bart » 11 jan 2004, 13:30

Op de meeste plaatjes in het wild geschoten heeft de bodem een redelijk donkere grijs-bruine kleur. Met al het fijne zand dat wij kunnen kopen wordt de bodem toch redelijk licht. Heeft iemand tips hoe ik de bodem donkerder kan krijgen? Ik heb zandhappers op de bodem, dus ik denk niet dat basaltgruis mogelijk is (te scherp?)

sidguppy

Bericht door sidguppy » 11 jan 2004, 14:42

heb ik ook, zandhappers.

Maar ik heb met groot succes er kwartsgrind doorheen gedaan.
kwartsgrind is GEEN basaltsplit!!

't wordt kunstmatig gemaakt door vloeibaar kwarts te kleuren bij hoge temperatuur (+1500'C ofzo?), en daarnaa worden er ronde korreltjes van gemaakt. Gister in Duitsland lagen de bakken er vol mee! behalve de grove korrels met al die fancy kleurtjes (YUK!) zijn er ook heel fijn korrelige varianten van: ideaal spul!

mengt goed met zand, en t zakt niet allemaal weg (grof blijft doorgaans op fijn liggen). Vooral de kleuren donkerbruin, rossig bruin, grijs (!) zijn echt goed, een beetje van alles door t zand en je krijgt zo'n mooie "peper en zout" bodem........

Joland

Bericht door Joland » 11 jan 2004, 14:54

Je kan het kopen van HS en het heet deco quartz (als ik me niet vergis).

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 11 jan 2004, 17:28

Als ik het goed begrijp krijg ik dan geen egaal gekleurde bodem, omdat die donkere korrels erop blijven liggen. Is er geen zand dat bijna zwart is (en dan niet van de humus)? Ik heb op vakantie wel eens op een vulcanisch strand gestaan, met donkergrijs, heel fijn zand.

sidguppy

Bericht door sidguppy » 11 jan 2004, 19:27

nee hoor, kwestie van weinig kwarts toevoegen, en laat de vissen maar aan graven. dat blijft echt niet netjes erop liggen!

t hele idee van grind wat net iets grover is dan zand; is dat je t toch nog wel ziet!
ik heb ooit s een zakje van dat mooie Sahara zand toegevoegd, maar dat ligt dus met al die wroeters WEL op de glasplaat waarschijnlijk. nix meer van te zien.......was veeel te fijn.

Jordy

Bericht door Jordy » 11 jan 2004, 20:02

Ik gebruik gewoon van die zakken cementzand van de formido, das best donker en ook wat grover, voor 3 euro heb je 25 liter

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 11 jan 2004, 21:26

Ik heb nu ook cementzand, maar onder brandende TL-lampen is het naar mijn zin nog te licht.

Ik zal eens op zoek gaan naar dat donkergrijze kwartszand. :D

sidguppy

Bericht door sidguppy » 11 jan 2004, 21:52

Bij van die joekelig grote tuincentrums waar ze ook vissen hebben, verkopen ze t wel, Hornbach, Intratuin, noem maar op.
En van die uitstekende zaken als in Aken, maar waar vindt je een viswinkel van dat kaliber in Nederland?

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 11 jan 2004, 21:57

Dat komt goed uit, want die joekelig grote tuincentra zitten hier allemaal in de buurt. Europatuin incluis. En Aken is voor mij niet al te ver als ik bij familie over de vloer kom.

Bedankt hè!

Bart
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Bart » 12 jan 2004, 17:13

Hmmm...ze hebben alleen die grotere korrels bij de tuincentra. Misschien toch maar eens naar Aken. Heeft toch geen haast.

Joland

Bericht door Joland » 12 jan 2004, 18:30

Bij HS hebben ze het wel, dus Intratuin utrecht zou het moeten kunnen bestellen voor je...en anders kom je maar een keer in Zoetermeer langs.
Maarrrr, het zand zoals op de dia's uit het Tanganjikameer zelf, heb ik nog nooit in de handel gezien helaas. Je zal het dus moeten doen met deco quartz.

Plaats reactie