Nieuw aquarium bestellen!!

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Leleupi white

Nieuw aquarium bestellen!!

Bericht door Leleupi white » 11 sep 2017, 17:25

Vrienden,
Ik ben van plan om een nieuw aquarium te bestellen (afmetingen 200x60x60).
Afhankelijk van het prijsverschil zal ik hem misschien net geen 200 lang laten maken, dan moet ik mijn bureau niet afzagen.
Mijn vraag is nu of jullie dit eens willen doornemen en me vertellen of ik geen belangrijke zaken over het hoofd zie.
Tweede vraag is of jullie mij via PB eventueel goede aquariumbouwers kunnen doorgeven.
Hieronder vind je de bestelgegevens terug:
Bijlagen
1 bestelgegevens pag 1.JPG
2 bestelgegevens pag 2.JPG
3 bestelgegevens pag 3.JPG

Leleupi white

Re: Nieuw aquarium bestellen!!

Bericht door Leleupi white » 11 sep 2017, 17:26

vervolg
Bijlagen
4 bestelgegevens pag 4.JPG
5 bestelgegevens pag 5.JPG
6 bestelgegevens pag 6.JPG

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 11 sep 2017, 17:26

vervolg
Bijlagen
7 bestelgegevens pag 7.JPG
8 bestelgegevens pag 8.JPG
9 bestelgegevens pag 9.JPG

David

Bericht door David » 12 sep 2017, 19:09

Ik ben niet van de technische inzichten dus daar moeten anderen maar op reageren. Wel heb ik ook enige tijd gezocht naar een bak van dit formaat. In Duitsland zitten een paar hele grote aquariumbouwers die hele betaalbare en netjes afgewerkte bakken maken. Dit zijn Friedeberg Aquariumbau en Diamant Aquarien.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 12 sep 2017, 22:25

1. Algemeen
Mooie maat.

2. Overlopen
Over en onderloop vind ik een goed idee. Zet de overloop op een bioloog en de onderloop op een potfilter. Ik heb al ervaring met de combi bioloog/potfilter en vond de filtering erg goed. Ik ga de aanvoer van mijn potfilter nu wegwerken in een grote module anders was ik ook voor een onderloop gegaan.

Lastig verhaal met plaat B en C. Ik zou dat helemaal vergeten en gewoon direct een bioloog plaatsen. Hou er rekening mee dat je waterhoogte hoger wordt dan de hoogte van je overloop. Hoeveel hoger is afhankelijk van de sterkte van je opvoerpomp en de grootte (breedte) van je overloop.

Ik heb gekozen voor een sterke filtering met een 8.000 l/u pomp in de bioloog en een Eheim 2260 die 2.400 l/u verpompt. Inderdaad; in totaal 10.400 liter per uur op een diepwaterbak. Ik ben niet van de theorie dat het water langzaam moet stromen om goed te kunnen filteren maar dat is een andere discussie. Je kent de fimpjes van mijn bak volgens mij wel en de vissen worden de bak echt niet uitgespoten :mrgreen: . Maar de bak was wel kraakhelder en de vissen deden/doen het uitstekend.

Neem de doorvoeren niet te klein en neem er altijd 2. Je kan altijd knijpen met een kogelkraan maar een grotere doorvoer is niet te doen zonder de hele bak af te breken. Ik heb 2x 40mm PVC erdoor gaan (uit mn hoofd gaten van 55mm), 1 hoofdafvoer waardoor al het water stroomt en 1 noodafvoer die alleen werkt als afvoer 1 faalt.

3. Droogkamer
Ik heb nu ook een droogkamer maar in de volgende bak neem ik die niet meer. Ik maak de kast/ombouw van mn aquarium zelf. Ik zorg ervoor dat deze wat breder is dan de bak zelf. De ruimte tussen de bak en de ombouw gebruik ik om slangen doorheen te leggen. Dan heb ik geen droogkamer meer nodig.

4. Meubel
Hoe het er optisch uit moet zien en of dat technisch haalbaar is moet je met de bouwer bespreken, ik kan daar weinig over zeggen.
Maximaal 120cm hoog is niet veel. De bak is al 60cm hoog, lichtkap 10cm?, 2cm tempex onder de bak?, 18mm multiplex tussen de bak/tempex en het frame, 18mm multiplex onder het frame?. Dan blijft er 44,4cm over voor het onderstel. Daar past geen groot potfilter onder en werken in een bioloog zal bijna onmogelijk zijn. Mijn onderstel is 70cm hoog en van 40x40mm kokerprofiel. Van de 70cm blijft dus 62cm "werkruimte" over vanwege de 8cm die eraf gaat door de dikte van het frame.
Als je niet met een lichtkap werkt kan je met een totale hoogte van 135,6cm volstaan. Je hebt dan 18mm multiplex op de grond, een frame van 70cm hoog, 18mm multiplex op het frame met daarop 2cm tempex en tot slot een bak van 60cm hoog.

5. Afwerking
Zo te zien heb je goed nagedacht over je huidige inrichting en hoe je de bak hierin gaat integreren. Maar ook hier weer, hoe het eruit moet komen te zien moet je zelf bepalen.

Bij afwerking heb je het ook over glazen afdekplaten. Ik zou kiezen voor polycarbonaat. Veel lichter en sterker dan glas. Kies je ze dik genoeg dan buigen ze niet door. Kies je ze dunner dan kan je doorbuigen voorkomen door er haaks in de lengte van de plaat een 3cm dikke polycarbonaat stroom op te lijmen. Zo heb ik het ook gedaan en dat werkt prima.

Tot slot, verf de achterkant van de bak zwart met schoolbordverf. Bij de overlopen gaat dit natuurlijk niet. Deze kan je laten bekleden met zwart lacobel. Je kan dan nog naar wens werken met eender welke achterwand of modules.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 12 sep 2017, 22:31

Oja, ik laat mijn nieuwe bak bouwen door Franky. Hij heeft ook mijn huidige bak gebouwd en daar ben ik zeer tevreden over.
Deze moet ik trouwens binnen nu en een maand kwijt dus als je voor weinig een goede bak wil hebben dan moet je het maar laten weten :D
Gr,
Björn

Mijn bakken:
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 14 sep 2017, 12:58

@ Slavi:
- bioloog is niet haalbaar bij mij. MAAR in de toekomst krijg ik er misschien de ruimte voor vandaar dat ik de overlopen erop wil voorzien. Ik zal dus starten met twee potfilters.
- De doorvoeren zal ik inderdaad groot genoeg uitvoeren
- De bouwer die ik deze week heb gesproken stelt dat er geen dekplaten boven het water geplaatst moeten worden maar dat de LEDs direct boven het water worden gehangen tegenwoordig. De afdekplaten van het aquarium zorgen dan voor de afsluiting en om verdamping tegen te gaan.
Wat denk je daarover. :?:

@ allen:
- Er zijn toch nog mensen die ervaring hebben met het bestellen van een 2-meterbak. Of zijn er zo weinig opmerkingen te maken over mijn aanpak. Als er mensen zien die nog hun offerte liggen hebben mogen ze die altijd via pb doorsturen. Dan kan ik daar ook wat inspiratie uit halen.
- Als jullie met een voederautomaat werken, hoe en waar wordt die dan geplaatst? Foto's eventueel van de opstelling?

grtz
LW

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 24 sep 2017, 11:20

Zijn er echt zo weinig mensen die een twee meter bak bestellen of die met voederautomaten werken?
0 reactie is echt wel heel weinig!!😞😞

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 24 sep 2017, 11:27

hallo,

ik heb een nieuwe 2.5m bak - en werk met een voederautomaat. ( Eheim)
De bakkenplakker levert heel mooi en goed werk - zie mijn aquarium hier op het forum ( naam en tel nr geef ik wel in pb - en neen het is niet Franky)
De voederautomaat doet het ook goed, Zo ben ik zeker dat de visjes 4 keer per dag korrelvoer krijgen - zelf geef ik dan nog Spirulina Flakes extra als ik voor het aquarium ga zitten genieten.
http://tanganyika-be.skynetblogs.be/

Aquarium 2.50mLx0.80mbr x 0.67m waterstand
Rek met 6 x Aquarium 110 x 50 x 42 (H) cm, waarvan 2 gedeeld door 2.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 24 sep 2017, 18:19

Jouw bak ziet er idd zeer netjes uit.
Wie heeft de kastjes gemaakt en waaruit zijn ze gemaakt?
Staat de voederautomaat er gewoon op of is hij ingewerkt in afkasting? Foto?
Alvast bedankt voor de reactie😊

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 24 sep 2017, 19:58

De kastjes zijn rond een gelast metalen onderstel gemaakt uit Trespa, door dezelfde man als diegene die de bak gemaakt heeft.
De voederautomaat staat op de dekplaten in de lichtkap.
De dekplaten zijn gewoon glas, de buitenafwerking zijn glazen platen met Trespa beplakt.

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 24 sep 2017, 21:14

Wordt het eten in de automaat dan niet vochtig?
LW

Erwin8
Contacteer:

Bericht door Erwin8 » 24 sep 2017, 23:21

Leleupi white schreef:
24 sep 2017, 21:14
Wordt het eten in de automaat dan niet vochtig?
LW
Ik gebruik korreltjes in de automaat. Deze staat vlak naast de high power led balk, wordt warm, met juist boven de automaat een verluchting gat in het aquarium deksel ( eigenlijk zijn er in de 5 bovenpanelen gaten gemaakt om ze te kunnen vastnemen, het gat in het dekglas heb ik recht onder een gat in het deksel laten maken.

Ik werk met een grote luchtpomp om van alle aquaria de filters te laten draaien, maar ik maak te veel lucht...dus deze laat ik vrij in de "lichtkap" bij de automaat om nat worden te verhinderen. Voorlopig ( na nu toch een jaar ) gaat het goed.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 25 sep 2017, 20:30

Erwin8 schreef:
24 sep 2017, 11:27
De bakkenplakker levert heel mooi en goed werk - zie mijn aquarium hier op het forum ( naam en tel nr geef ik wel in pb - en neen het is niet Franky)
Waarom deze info niet gewoon op het forum?
Gr,
Björn

Mijn bakken:

Leleupi white

Bericht door Leleupi white » 25 sep 2017, 20:52

Ik dacht dat het hier de politiek was om geen reclame te maken!?

Plaats reactie