welke potfilter beste met verwarming?

filtratie, verwarming, verlichting en doe-het-zelf
Plaats reactie
Mars1982

welke potfilter beste met verwarming?

Bericht door Mars1982 » 10 jul 2018, 10:35

Hoi allemaal , ik ben op zoek naar een goede potfilter voor Aquarium van 600 liter.
Ik heb nu een bak van 450 liter draaien (juwel vision 450 ) met binnenfilter erin plus een potfilter van Sera.
Ik ga over op een grotere bak voor mijn tropheus Duboisi van 600 liter (liefst groter gewild maar ruimte te kort :cry: )
Nu wil ik dus de Sera potfilter blijven gebruiken zoals ik hem nu gebruik.
In mijn binnenfilter zitten nu siporax ringen , ik ga die dus gebruiken in mijn nieuwe filter.
Alleen zoek ik een goede potfilter met verwarming erin?
Welk merk kan ik dan het beste nemen Eheim of Oase of evt een ander merk?

oostijnoo

Re: welke potfilter beste met verwarming?

Bericht door oostijnoo » 11 jul 2018, 00:54

Hangt er van af wat je er aan wilt spenderen.
Eheim is goede kwaliteit, Oase is vrij nieuw op de markt met aquariumpotfilters...de tijd zal uitmaken of het degelijk materiaal is.
Ik zou Oase wel aandurven...
De vraag echter, waarom een interne potfilter verwarming ?
300x220x95
No lift...like an airlift !
Niet langer bereikbaar voor adviezen of vragen, stel die maar op het forum.

Slavi
Contacteer:

Bericht door Slavi » 11 jul 2018, 10:48

Ik ben fan van Eheim. Maar let op dat niet alle Eheim potfilters even goed zijn. Een kleine opsomming van mijn ervaringen;

Eheim classic 600 (2217)
Deze pomp heb ik als backup staan. Uitstekende pomp. In een grijs verleden dezelfde gehad met verwarming maar deze bestaan volgens mij niet meer. Dat was ook een hele goede pomp en jarenlang zonder problemen gebruikt.

Eheim classic (2260)
Ook een goede pomp en by far de krachtigste in het programma. Momenteel draait deze naast mijn bioloog op de 3 meter bak. Maakt wel meer herrie en omdat er een echte opvoerpomp op de pot staat verbruikt hij ook relatief veel stroom. Na een jaar deze pomp eens open gemaakt om te zien of hij schoongemaakt moest worden maar dat was niet het geval. Deze pomp kan je door zijn grootte jaren laten draaien zonder er naar om te kijken (in ieder geval bij een Tanganyika aquarium zonder planten).

Eheim professional 3e (2076)
De slechtste Eheim die ik heb gehad. Inferieure kwaliteit knoppen. Ik ben zéér voorzichtig met mijn materiaal maar toch zijn zowel de knop om te ontluchten als de grijze hendel, om de pomp af te sluiten van de slangen, kapot gegaan. Uniek aan deze pomp is dat je het debiet kan regelen. Wellicht dat sommige gebruikers hier voordelen in zien maar ik niet. Ik gebruik een potfilter altijd op maximaal vermogen.

Eheim professional 3 1200 XLT (2180)
Deze pomp draait momenteel op de 120x80 bak. Door mijn slechte ervaringen met de 2076 was ik wat huiverig om deze aan te schaffen. Maar door goede ervaringen van anderen toch voor deze filter gekozen en tot nu toe geen seconde spijt van. Hij lijkt veel op de 2076 qua vorm en werking maar het lijkt erop dat de 2180 veel beter geconstrueerd is. De afgebroken hendel en knop van de 2076 lijken op de 2180 veel beter te werken waardoor er geen "kracht" nodig is om ze te bedienen.
De verwarming werkt goed en houdt de bak op netjes op temperatuur. Dat je de temperatuur van de bak gelijk kan aflezen op de bovenkant van de pomp is ook heel makkelijk. Natuurlijk is het wel een probleem als de pomp of de verwarming kapot gaat. Maar door mijn ervaring in het verleden met de 2217 met verwarming, die voor mijn gevoel 100 jaar heeft gedraaid zonder problemen, verwacht ik hier ook geen ellende.

Oase is een van de bekendste A-merken in de vijverwereld. Daar staan zij bekend als niet de goedkoopste maar wel goed! In de aquaristiek zijn zij nog niet zo lang actief maar ervaring hebben ze dus zeker genoeg. Ik ben zelf dan ook erg benieuwd naar de pompen van dit merk maar heb er nog geen ervaring mee.
Gr,
Björn

Mijn bakken:
300*80*75 / 120*80*70 / Ex-200*80*70
viewtopic.php?f=6&t=17156 / viewtopic.php?f=6&t=17199 / viewtopic.php?f=6&t=14308

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 12 jul 2018, 18:56

Hoi bedankt voor je goede uitleg over de verschillende pompen.
Ik ga inderdaad voor een Eheim met verwarming puur omdat ik geen verwarming in mijn bak wil hebben.
vroeger was dat weg gewerkt in mijn binnen filter maar die heb ik straks niet meer.
Ik heb 2e hands de 2078 gehaald van Eheim kijken of het wat is.

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 04 aug 2018, 23:05

Ik heb de 2078 inmiddels getest , het is inderdaad wat je aangeeft niet stevig. Ook ik had problemen met de knoppen en de hendel.Gelukkig heb ik deze 2e hands gekocht en heb ik er zelf al weer iemand voor gevonden. Nu nog even goed zoeken naar een goede pomp.
Heb ook inmiddels besloten om gewoon een verwarming weg te werken achter mijn achterwand , dus niet meer in de potfilter.

Mars1982

Bericht door Mars1982 » 02 sep 2018, 21:22

Hoi iemand met ervaring met de Eheim Classic 600 (2217)?? nu heb ik daar een vraag over.
Ik heb deze pomp nu erbij draaien maar elke keer als ik de stroom eraf haal , schiet het deksel eraf met verveeldende gevolgen een water ballet.
Wat kan het probleem zijn , het mag toch nooit gebeuren dat als je de stroom eraf haalt hij open schiet!!!
Heeft iemand hier een antwoord op ?

Plaats reactie